Parallellkoppla olika 12V (bil, mc) vid laddning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider

Parallellkoppla olika 12V (bil, mc) vid laddning?

Inlägg av EasyRider »

Ytterliggare ett batteri är förstört, denna gången till en atv, då den stått och dragit ur sig under hösten.
Jag blir galen på detta och skulle vilja ha ett sätt att ladda alla maskiner samtidigt då vi varit ute och kört.

Jag undrar om det är möjligt att parallellkoppla flera 12 volts batterier och köra dem på en laddare. De har "förbrukats" individuellt, och har således olika mängd energi kvar. samt de kan vara olika storlekar på dem. Dock ser jag ingen situation då jag blandar de större bilbatterierna med mc-batterier då vi inte kör dessa maskiner tillsammans.

Tar batterierna skada av detta? tar laddarna skada av detta? Eller är det bara individuella laddare som är alternativet? Som det är nu har jag flera dagar som jag måste åka iväg till verkstaden för att koppla om laddare.

Om inte laddning fungerar på detta sätt, tror ni att underhållsladdning fungerar om batterierna skiljer? (Ska jag vara ärlig vet jag inte vad skillnaden är i hur batteriladdaren beter sig).

Tack
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Parallellkoppla olika 12V (bil, mc) vid laddning?

Inlägg av grym »

det funkar, kolla så dom är relativt ok laddade innan man sätter ihop dom

ha en laddare med stabiliserad utspänning för underhållsladdning, behöver inte ge mycket ström,
svanted

Inlägg av svanted »

ett bilbatteri uttsätts normalt för 14V direkt motorn startar, och har man en 150A generator kommer det verkligen att vara 14V,
det blir många ampere första sekunderna/minuten men det sjunker ganska snabbt succesivt tills det är fulladdat.

så att koppla ihop ett fulladdat blybatteri + laddare med ett nästan tomt annat blybatteri blir samma sak, ganska riskritt alltså.
så en gemensam laddare som ger 14V och ladda flera batterier går alltså bra.
vill man vara säker på att inte skada något kan man sätta ett effektmotstånd till varje batteri, på några ohm i varje plusklämma,

enda abret är att man ska inte koppla in ett batteri som är helkasst, typ kortslutning i en eller flera celler, det säger sig självt,
det kommer att ladda ur alla andra batterier.

men det måste vara en typ nätdel som ger ren stabiliserad likström på 14V, och inte en intelligent laddare typ ctec e.d.
de växlar spänning/pulsering beroende på batteriets grad av laddning.
och då blir det fel att ha både ett fulladdat och ett tomt till samma laddare.
hsd

Inlägg av hsd »

Småbatterier ,mc moped mm, tar skada av för hög laddström
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle de vara känsligare? Kemin är ju identisk.
bearing

Inlägg av bearing »

svanted skrev:ett bilbatteri uttsätts normalt för 14V direkt motorn startar, och har man en 150A generator kommer det verkligen att vara 14V,
det blir många ampere första sekunderna/minuten men det sjunker ganska snabbt succesivt tills det är fulladdat.

så att koppla ihop ett fulladdat blybatteri + laddare med ett nästan tomt annat blybatteri blir samma sak, ganska riskritt alltså.
Jag är inte så säker på det. I inledningen diskuterar du ett relativt laddat batteri, annars skulle det inte orka starta motorn. Men det är inte samma som ett helt tomt. Ifall man kopplar ett helt tomt batteri (under 10V) till t.ex. en bil med som står igång via startkablar, då är min erfarenhet att man kan förstöra celler. De tål helt enkelt inte strömstöten. Bättre då att långsamt ladda upp, och ev. hjälpa med startkablar senare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Skulle snarare säga att ditt batteri gick sönder pga att det stått urladdat och inte den snabba uppladdningen.
Om ett batteri tål 600A urladdning så är givetvis 200A laddning inga problem.
svanted

Inlägg av svanted »

det är en av forumets egenskaper, att olika "kommentatorer" har olika åsikter,
så TS får fatta egna beslut utifrån summan av åsikter.

huruvida det är skadligt för batterier att "jumpstarta" med startkablar får du gärna referera källa till,
JAG tror det är skadligare för ett batteri att djupurladdas än att bilen "kablas" igång,
jag kan inte heller ange någon källa till att det är helt oskadligt,
antar att dylika experiment kräver djupurladdningar av batterier
och då kan det bli svårt att härleda vad som e.g. orsakar degraderingen.

bilbatterier tål typ 5 - 10C urladdning, de är ju avsedda för det,
då borde det rimligen tåla det omvända under korta perioder,
nu tror jag inte 14V på ett tomt batteri ger ens 5C i ström.

om ett bilbatteri har under 10V har en cell polvänts, det blir resultatet då sista energin i de bästa
cellerna laddar upp de sämta med omvänd polaritet,
och DET är celldödande.
den cellen blir fort sämre om det står så en längre tid,
och nästa gång det blir rejält urladdat blir samma cell fortare polvänd.

läste någonstans att en bilägare fått byta två batterier på raken för att han ansåg att jumpstarter dödat båda?
DET tror jag många skulle ha en åsikt om....

edit:
redigerade min felräkning :)
bearing

Inlägg av bearing »

mrfrenzy skrev:Skulle snarare säga att ditt batteri gick sönder pga att det stått urladdat och inte den snabba uppladdningen.
Om ett batteri tål 600A urladdning så är givetvis 200A laddning inga problem.
Kan hända, har inte så mycket kunskap om blybatterier. De har kanske symmetriska egenskaper för i- och urladdning. Litiumbatterier har det inte. Även om de klarar 100C urladdning klarar de ändå bara 0,5-2C laddning beroende på kemi och temperatur.

Visst kan det vara som du säger, att mina blybatterier gått sönder p.g.a att ha stått urladdat. Jag har mest anekdotiska bevis. Senast var det en bil som jag glömde dörren på glänt över natten 3 gånger på ungefär 3 veckor. Jag upptäckte det varje gång på morgonen därpå, så batteriet hade inte stått urladdat länge. De två första gångerna laddade jag upp batteriet med en laddare. Sista gången hade jag bråttom, kablade, och efter det så var 2 celler döda, 8-9V på batteriet efter laddning. Bilen gick fortsatt att kabla igång, men orkade inte ens tända kupébelysningen ordentligt när bilen var avstängd. Nästan samma erfarenheter har jag fått flera gånger. Men som sagt, mest anekdotiskt. Det kan ju vara så att jag förringar antalet gånger när jag laddat upp långsamt och batteriet ändå har haft en dålig cell.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om batteriet blir djupurladdat av att stå en natt med dörren öppen vill jag påstå att du har något annat problem. Batteriet var definitivt inte fräscht när du glömde dörren.
bearing

Inlägg av bearing »

Säkert gammalt och slitet. Men bara 25Ah original också. Efersom att det hände under en så kort period som några veckor kändes det som att batteriet inte borde dött 3dje gången ifall det klarade de två första.

Jag fick ju köpa ett nytt batteri sen, som kostade en slant på Mekonomen, så efter det glömde jag inte dörren igen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kör man bara kortkörningar hinner aldrig batteriet ladda upp sig riktigt. Är det dessutom kallt med en massa kallstarter så tar det hårt på batteriet. Mycket köer gör inte saken bättre.

De gånger jag förlorat bilbatterier är när de djupurladdats och inte blivit uppladdade på en gång.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Jag har gjort en enkel reläbox för ett liknande ändamål, en truck med 48V (12V x 4) som de ville ladda med en vanlig bil-laddare. Reläboxen kopplar in ett batteri åt gången, en timme eller så. Det har fungerat bra. Några relän och en Pic-processor.
Det kanske kan vara något?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Blyackumulatorer med flytande elektrolyt är mer tåliga för hög laddningsström än dom med gelé-elektrolyt.

En enda djupurladdning, kortvarig som tusan, koster väldigt med levtid. Att ladda upp direkt man upptäcker det är i grunden för sent, skadan her redan skett.

Självklart blir det inte bättre om den står längre tid.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

JohnGalt skrev:Jag har gjort en enkel reläbox för ett liknande ändamål, en truck med 48V (12V x 4) som de ville ladda med en vanlig bil-laddare. Reläboxen kopplar in ett batteri åt gången, en timme eller så. Det har fungerat bra. Några relän och en Pic-processor.
Det kanske kan vara något?
Jag hade ju en ide om att göra nåt liknande (fast lägre tider iofs), jag har ju tex tre motorcyklar och en åkgräsklippare med "MC-batterier" i garaget, jag har även fyra bilar som står still.. även om jag äger fyra stycken ctekladdare räcker det ju inte till alla, så jag flyttar runt lite.

Tanken var då att montera en låda på väggen med en ctek i och sen typ 5-6 utgångar med reläer och en PIC som växlar mellan dessa och kablar ut till motorcyklarna osv.

Folk här tyckte inte det var en bra ide dock, men jag tycker det borde fungera bra, bättre än dagens system iaf :)
Skriv svar