Terminalprogram

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Terminalprogram

Inlägg av MadModder »

Vilket är det bästa terminalprogrammet för windows (xp) ?
Hyperterminalen suger ju...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag har kört mycket med ZOC på jobbet. Rätt bra faktiskt. Dock inte freeware.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

ZOC är rätt bra. Skummar sig dock ibland om man kör det win2k
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Tera Term Pro; Gratis och väldigt kompetent.
Man kan fila på allt som ska gå att fila på, delay mellan tecken, delay mellan radmatningar, osv, vilket är nödvändigt ibland när man behöver köra seriell terminal mot konstiga enheter.

http://hp.vector.co.jp/authors/VA002416/teraterm.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Pheer har gjort ett smidigt terminalprogram. Bläddra ner till 8e inlägget på den här sidan.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Beror på, om du ska använda det för att logga in i nåt system och utföra saker så är det inte så smidigt men det är smidigt att använda för att debugga med sin uC...

Det har en egen tråd här länk
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bra. tack. :)
Upptäckte att det var i princip inga terminalprogram som har möjligheten att bara skriva ut allt som kommer in på porten.

Har ett litet program som emulerar ett modem, så att en annan dator (t.ex en C64 ;) ) kopplad via nollmodem till en com-port kan ringa upp och få en länk ut på nätet. Bara det att det fungerar inte alls bra. Jag kan skicka text fram och tillbaks hur som helst, men så fort jag försöker ringa upp så säger terminalprogrammet på C64:an "no carrier" oberoende om DCD är hög eller låg. Egendomligt...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Skumt fel...

Bara en tanke: Det finns ingen RLSD (Received Line Signal Detect) på C64ans kontakt? Inte lika vanligt som DCD, men det förekommer.

Blev lite nyfiken på modem-emulatorn. Vad heter programmet?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

tcpser4j

kräver att man har java installerat.

I config.xml ställer man in lite prylar.

t.ex

<PhoneBook>
<Entry number="5551212" value="66.135.38.238:5190" />
</PhoneBook>

så forwardar programmet datorn, som via nollmodemet skickat ATDT5551212, till adressen 66.135.38.238:5190

Ett virtuellt modem fixar man med t.ex

<Modem type="rs232" device="COM1" speed="1200">
<Initialization>&c0</Initialization>
<Initialization>e0</Initialization>
<Initialization>&k0</Initialization>
</Modem>

Det står ganska mycket förklaringar i config-filen.

Det är förresten en del i projektet att ideellt dra igång QuantumLink, igen. Ett nätverk för C64 och C128 som övergavs, och senare kom att heta AOL... ;)

[edit]
Eller bara tcpser om man vill köra det på en linuxburk.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det här ser mycket kul ut. Måste helt klart damma av datorn och prova. :)
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

MadModder skrev:Har ett litet program som emulerar ett modem, så att en annan dator (t.ex en C64 ;) ) kopplad via nollmodem till en com-port kan ringa upp och få en länk ut på nätet. Bara det att det fungerar inte alls bra. Jag kan skicka text fram och tillbaks hur som helst, men så fort jag försöker ringa upp så säger terminalprogrammet på C64:an "no carrier" oberoende om DCD är hög eller låg. Egendomligt...
Hemsidan för tcpser har något problem just nu, det blir 403 Forbidden på servern när jag surfar till http://www.jbrain.com.
Men filerna i undermapparn går att tanka ner, och jag har läst de korta kommentarerna i readmen.
Har jag förstått det rätt; Programmet tar alltså emot anslutningar på en fysisk COM-port, och skickar datat vidare, antingen rått mot en valfri TCP-port, eller med telnet mot någon port?
Varför sysslar den med extrasteget att emulera Hayes-kommandon och modemsvar?

Här är förresten ett gratis program som löser ett liknande problem; man får TCP-anslutning mellan två virtuella COM-portar, antingen på samma dator eller över Internet mellan olika datorer:http://www.hw-group.com/products/hw_vsp/index_en.html
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej, det är inga fel på hans sajt. Det är bara vissa underkataloger man får se... Och det är mer än bara pub-katalogen, men man kan inte ta sig dit utan att veta om hela URLen.

Om jag kör ett program på en C64, som inte kan annat än att ansluta med ett riktigt modem, så måste man väl ha något som ser till att det tror att det just är ett modem inkopplat...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det beror nog på att C64-programmet vill att pinnarna (DTE, DCE osv) ska vara höga/låga i rätt ordning. Emulator-programmet fixar det säkert rent mjukvarumässigt, så eventuellt behöver man bara hitta rätt sorts nollmodem-kabel.

Här finns *många* kopplingsvarianter.

Hm, det finns ingen hjälp-fil eller annan info till modememulator-programmet som visar hur kabeln ska se ut?

Jag har aldrig använt modem till C64. Kopplar man in kabeln direkt på Användarporten (den 24-poliga) eller behövs det någon liten burk?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I den 24-poliga user-porten finns en komplett serieport. och parallellport...
men det är TTL-nivåer, så man bör omvandla detta med t.ex ett par max232 alternativt en 75c188 och en 75c189.
Skriv svar