Så ett par mätresultat. Före 22ohm resistorn (uppe till vänster) mäter jag ingångsspänningen 230vac, efter motståndet är det 11vac, efter dioden tycks det vara stendött! (har inte mätt millivolt).
Bland det första jag mätte i kretsen var en 7805 (ovanför summern) vars output är blandannat ett litet displaykort på en flatkabel, men mäter jag ingången på den så är det i det närmaste noll; ingångsspänningen till den är ett effektmotstånd på 47ohm som i sig är direkt kopplat mot 230vac, och motståndet är helt, således verkar det vara något fel med jordsidan av 78'an som förrutom några kondensatorer endast gå till en diod som pekar mot 'source' på VIPer-kretsen.
Har kontrollmätt (alla?) dioder och elektrolyter. Inget verkar bli varmt. Transistorerna/Triacarna tycks vara on/off för utgångarna till motorer+summer.
Jag är nog inte helt med på hur växelspänningen konverteras till likspänning, men någon eller ett par dioder är väl involverade. Dioderna uppe till höger tycker jag verkar ok utan att veta exakt vad de ska ge, men de är inte av iaf. Den lilla glasdioden av dem släpper spänning åt båda hållen, om än olika.
En tankegång jag har är att VIPer-kretsen är trasig och av den anledningen inte tillför belastning är det rimligt? Men spänningen borde väl ändå inte visa 0v??
EDIT: spegelvände lödsidan av kortet för att lättare jämföra