Mäta ström
Om du har en generator i båten så kommer du att mäta laddningen till batteriet när generatorn snurrar och inte stömförbrukningen i båten om du kopplar på jordkabeln.
Det måste väl vara av större intresse och se spänningen på batteriet, då ser du om det laddar 13,8-14,2 volt, du ser om batteriets spänning är bra eller om den sjunker ovanligt fort.
Gör ett larm som larmar för för låg spänning i batteriet.
Ha två batterier, en för start och en för belysning.
Dessa råd utan att veta vad du har för båt.
Det måste väl vara av större intresse och se spänningen på batteriet, då ser du om det laddar 13,8-14,2 volt, du ser om batteriets spänning är bra eller om den sjunker ovanligt fort.
Gör ett larm som larmar för för låg spänning i batteriet.
Ha två batterier, en för start och en för belysning.
Dessa råd utan att veta vad du har för båt.
- ElektronikTomten
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Ojoj, massor med svar och ideer ... precis vad jag ville ha! Några förtydlingar:
1) Voltmeter finns redan som funkar dugligt.
2) Det finns (än så länge) bara ett batteri. Kanske blir 2 st ngn vacker dag.
3) Jag är främst intresserad av att mäta laddningen till batteriet (hur mycket det laddas i eller ur). Därför bör apparaten klara av de stora strömmar då man kör startmotorn (OBS! "KLARA AV", den böhver nödvändigtvis inte kunna MÄTA de strömmarna, men det är bara bra om det går!), och därför vill jag helst inte använda shuntmotstånd.
4) Inga lysdioder, det ska vara siffror. Tänkte koppla in en AVR nånnstans på vägen. I nödfall använda en analog visare.
5) Just ja, mätområdet... tjaa... allt från 30 amp och uppåt kanske? Med en upplösning på åtminstone 0.5 A.
Det känns som att tusse är inne på ett intressant spår med ngn typ av hallelement el. liknande. Nånn som använt såna? Och ristomemo är också inne på en kul sak med sina tänger, men som sagt, priset ...
Att mäta spänningsfallet över jordkabeln kan man göra, men då måste man veta kabelns resistans rätt noggrant. Min multimeter klarar nog inte av milliohm ...
Temperaturkompensering lär inte behövas då allt ligger rätt nära motorn, och därmed hålls vid någotsånär jämn temperatur.[/list]
1) Voltmeter finns redan som funkar dugligt.
2) Det finns (än så länge) bara ett batteri. Kanske blir 2 st ngn vacker dag.
3) Jag är främst intresserad av att mäta laddningen till batteriet (hur mycket det laddas i eller ur). Därför bör apparaten klara av de stora strömmar då man kör startmotorn (OBS! "KLARA AV", den böhver nödvändigtvis inte kunna MÄTA de strömmarna, men det är bara bra om det går!), och därför vill jag helst inte använda shuntmotstånd.
4) Inga lysdioder, det ska vara siffror. Tänkte koppla in en AVR nånnstans på vägen. I nödfall använda en analog visare.
5) Just ja, mätområdet... tjaa... allt från 30 amp och uppåt kanske? Med en upplösning på åtminstone 0.5 A.
Det känns som att tusse är inne på ett intressant spår med ngn typ av hallelement el. liknande. Nånn som använt såna? Och ristomemo är också inne på en kul sak med sina tänger, men som sagt, priset ...
Att mäta spänningsfallet över jordkabeln kan man göra, men då måste man veta kabelns resistans rätt noggrant. Min multimeter klarar nog inte av milliohm ...
Temperaturkompensering lär inte behövas då allt ligger rätt nära motorn, och därmed hålls vid någotsånär jämn temperatur.[/list]
Vadför ska du se strömmen från laddningen, den är helt ointressant under körning.
Vad hade du tänkt se, att det laddar 2 Amp eller 20 Amp, det är ju inte generatorn som bestämmer strömmen till batteriet och förbrukare utan det beror på hur mycket du förbrukar och hur mycket batteriet behöver i laddning, generatorn levererar endast en konstant spänning.
Vad hade du tänkt se, att det laddar 2 Amp eller 20 Amp, det är ju inte generatorn som bestämmer strömmen till batteriet och förbrukare utan det beror på hur mycket du förbrukar och hur mycket batteriet behöver i laddning, generatorn levererar endast en konstant spänning.
- ElektronikTomten
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Nu var det iofs inte en redogörelse av VARFÖR jag vill snickra ihop en sånn här grejj jag ville göra, utan få lite ideer om HUR jag ska göra det...
Hur som helst, batterispänningen säger ganska mycket om batteriets tillstånd. Men den säger inte allt, framförallt inte om mäter direkt efter att ha belastat det mycket. Att mäta laddnings-/förbrukningsströmmen kompletterar därför spänningsmätningen då man bl.a. kan, som danei säger, räkna om till Ah.
Men framförallt skulle jag vilja bygga nått sånt här bara för att det är ROLIGT! Inte för att det ska lösa alla världens problem på något sätt!
Hur som helst, batterispänningen säger ganska mycket om batteriets tillstånd. Men den säger inte allt, framförallt inte om mäter direkt efter att ha belastat det mycket. Att mäta laddnings-/förbrukningsströmmen kompletterar därför spänningsmätningen då man bl.a. kan, som danei säger, räkna om till Ah.
Men framförallt skulle jag vilja bygga nått sånt här bara för att det är ROLIGT! Inte för att det ska lösa alla världens problem på något sätt!
Du förstår Tomten att ska någon kunna hjälpa dig så är det mycket lättare om vi förstår tanken bakom det hela.
Det var inte meningen att det skulle vara redogörelse av VARFÖR jag vill snickra ihop en sånn här grejj utan vi ville veta varför.
Det går inte att sätta ett instrument som mäter startmotorströmmen 300 A och en liten förbrukare med ett instrument med skala allt från 30 amp och uppåt kanske. Ska du mäta laddningens ström ska du mäta på kabeln mellan generator och batteri, vill du veta vad förbrukarna tar är en shuntrestitor en bra lösning direkt vid batteriet, där gör det inget med lite spänningsfall.
Mäta små strömmar på jordkabeln är nog uteslutet, där ska det inte finnas något spänningsfall.
Det var inte meningen att det skulle vara redogörelse av VARFÖR jag vill snickra ihop en sånn här grejj utan vi ville veta varför.
Det går inte att sätta ett instrument som mäter startmotorströmmen 300 A och en liten förbrukare med ett instrument med skala allt från 30 amp och uppåt kanske. Ska du mäta laddningens ström ska du mäta på kabeln mellan generator och batteri, vill du veta vad förbrukarna tar är en shuntrestitor en bra lösning direkt vid batteriet, där gör det inget med lite spänningsfall.
Mäta små strömmar på jordkabeln är nog uteslutet, där ska det inte finnas något spänningsfall.
-
- Inlägg: 2360
- Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
- Ort: Dubai, United Arab Emirates
- Kontakt:
Jag har mätt på min bil nu.
Med allt avstängt visar min mätare 0.3 mV.
Med halvljus påslaget 14 mV
Med heljus påslaget 17 mV
I runda slängar blir det såhär alltså:
17 mV på 130 watt (2 x 55w fram plus en skvätt där bak).
17 mV på 10A (13 volt batterispänning typ, glömde att mäta)
1.7 mV per Ampere
Med en opamp som "multiplicerar" spänningen med 58 så får jag ut en 0.1 volt per ampere. Mycket enkelt och bra.
Vill man ha stort mätområde och samtidigt hög precision vid låga strömstryrkor så kan man ju ha två opampar och två mätinstrument som visar olika områden. En som visar 0-5 Amp och en som visar 0-500 Amp. Då kommer förvisso 5-Amparen att "slå över" eller ställa sig på maxvärde när det är stora strömstyrkor, men det kan man ju leva med.
Med allt avstängt visar min mätare 0.3 mV.
Med halvljus påslaget 14 mV
Med heljus påslaget 17 mV
I runda slängar blir det såhär alltså:
17 mV på 130 watt (2 x 55w fram plus en skvätt där bak).
17 mV på 10A (13 volt batterispänning typ, glömde att mäta)
1.7 mV per Ampere
Med en opamp som "multiplicerar" spänningen med 58 så får jag ut en 0.1 volt per ampere. Mycket enkelt och bra.
Vill man ha stort mätområde och samtidigt hög precision vid låga strömstryrkor så kan man ju ha två opampar och två mätinstrument som visar olika områden. En som visar 0-5 Amp och en som visar 0-500 Amp. Då kommer förvisso 5-Amparen att "slå över" eller ställa sig på maxvärde när det är stora strömstyrkor, men det kan man ju leva med.