Mäta ström
- ElektronikTomten
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Mäta ström
Tjoppla på er!
Skulle bra gärna vilja ha en amp-meter till båten. Men självklart vill jag bygga lite själv... Att kasta dit en shunt att mäta spänningsfallet över är den första tanken. Men dels får man ju ett visst spänningsfall (nänä, det är inte så stort, men ändå!), och dels vill jag inte.
Andra tanken är då att bygga en tångampmeter. Det låter genast mkt roligare! Bara det att: hur gör man? Är det bara att vira några varv kopplingstråd över batterikabeln och mäta den inducerade spänningen? Men det går väl inte att göra med likström? Eller? Någon som byggt nått liknande? Någon som har någon annan idé? Ska jag behöva vara tvungen att kräla tillbaka till skolböckerna för att läsa elektromagnetismen igen??
Skulle bra gärna vilja ha en amp-meter till båten. Men självklart vill jag bygga lite själv... Att kasta dit en shunt att mäta spänningsfallet över är den första tanken. Men dels får man ju ett visst spänningsfall (nänä, det är inte så stort, men ändå!), och dels vill jag inte.
Andra tanken är då att bygga en tångampmeter. Det låter genast mkt roligare! Bara det att: hur gör man? Är det bara att vira några varv kopplingstråd över batterikabeln och mäta den inducerade spänningen? Men det går väl inte att göra med likström? Eller? Någon som byggt nått liknande? Någon som har någon annan idé? Ska jag behöva vara tvungen att kräla tillbaka till skolböckerna för att läsa elektromagnetismen igen??
En tokig idé, eller
Skulle man inte kunna använda något som mäter magnetfältet runt laddningskabeln.
Någon form av magnetsensor.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2017868.htm
Skulle man inte kunna använda något som mäter magnetfältet runt laddningskabeln.
Någon form av magnetsensor.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2017868.htm
Visst kan man mäta likström med en tångampermeter. Dock är de som klarar likström dyrare än de som bara mäter växelström. Hur man bygger en sådan själv vet jag tyvärr inte.
Slakta någon av dessa o montera displayen i instrumentbrädan.
Fast DYRT
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4367.htm
billigaste på elfa
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1 ... =N&sw=4045
något billigare, fast sämre
Slakta någon av dessa o montera displayen i instrumentbrädan.
Fast DYRT
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4367.htm
billigaste på elfa
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1 ... =N&sw=4045
något billigare, fast sämre
-
- Inlägg: 2360
- Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
- Ort: Dubai, United Arab Emirates
- Kontakt:
Jo, det var just det jag sa. "mätte spänningsfallet över batteriets jordkabel"
Finessen var att man int ebehövde introducera någon extra shunt/motstånd att mäta över. Det finns redan en som oftast är tilräckligt bra.
Jag är skeptiskt till att temperaturkoefficenten hos koppar kommer att påverka mätvärdena ens marginellt med tanke på att kabeln är såpass grov att den inte blir varm pga belastningen. Och med tanke på att den ska sitta i en båt så lär inte omgivningstemepaturen variera mellan -40 och +80 grader heller.
Finessen var att man int ebehövde introducera någon extra shunt/motstånd att mäta över. Det finns redan en som oftast är tilräckligt bra.
Jag är skeptiskt till att temperaturkoefficenten hos koppar kommer att påverka mätvärdena ens marginellt med tanke på att kabeln är såpass grov att den inte blir varm pga belastningen. Och med tanke på att den ska sitta i en båt så lär inte omgivningstemepaturen variera mellan -40 och +80 grader heller.
Har gått i samma tankar och hittat en ritning liknande den som matseng beskriver.
Förutom nämnda frågor undrar jag också hur pass känslig den kan vara. Tänkte på nåt sätt ersätta mätaren med en lysdiod för att enbart få en varning om jag har någon strömförbrukare igång, eller om någon tjuvdrar ström när tändningen (till bilen) är av.
EDIT: En fråga till: Vad sitter exv 4k7-motståndet kopplat till? Likadant med kondensatorn och zenerdioden.
Mvh
Håkan
Kopierat från "Kenneth Johanssons hemsida"Amperemeter som använder minuskabeln som shuntmotstånd.
När man köper en Amperemeter till en bil följer det med en shunt som skall kopplas i serie med batteriets minuskabeln. Denna shunt ger ett onödigt spänningsfall samtidigt som det kan vara svårt att hitta en lämplig plats att montera den på. För att slippa detta så kan man använda minuskabeln som shunt om man bygger denna förstärkarkoppling. Elektroniken får lätt plats inuti instrumentet. Intrimning sker enligt följande: Slå av alla strömförbrukare. Justera nolljusteringen så att instrumentet visar noll Ampere. Slå på helljuset. Med två 60 Watt lampor skall instrumentet visa 10 Ampere. Justera med 10kOhm poten.
Om bilen har två minuskablar (t.ex. en till chassit och en till motorn) från batteriet måste ni mixa ihop signalerna från båda enligt figuren nedan. Enklast är att mäta kablarnas längd och sedan välja motstånd med lika många Ohm som kablarnas längd i cm. Om den ena kabeln har en mindre area så skall dess motståndsvärde ökas lika mycket som arean är mindre.
Förutom nämnda frågor undrar jag också hur pass känslig den kan vara. Tänkte på nåt sätt ersätta mätaren med en lysdiod för att enbart få en varning om jag har någon strömförbrukare igång, eller om någon tjuvdrar ström när tändningen (till bilen) är av.
EDIT: En fråga till: Vad sitter exv 4k7-motståndet kopplat till? Likadant med kondensatorn och zenerdioden.
Mvh
Håkan
Då är det fel metod. Du får sätta dit ett relä som bryter den vanliga förbindelsen och mäta över en stöttre shunt.HA skrev:Förutom nämnda frågor undrar jag också hur pass känslig den kan vara. Tänkte på nåt sätt ersätta mätaren med en lysdiod för att enbart få en varning om jag har någon strömförbrukare igång, eller om någon tjuvdrar ström när tändningen (till bilen) är av.
Menar du att det inte alls går att bygga som på schemat? Eller är det idéen om att byta ut mätaren mot en lysdiod som inte kommer att fungera. Jag inser att det inte går att driva den direkt men via ett relä som du föreslår? Eller är jag ute och cyklar (igen)?
Anledningen till den större shunten är för högre känslighet/noggrannhet?
Mvh
Håkan
Anledningen till den större shunten är för högre känslighet/noggrannhet?
Mvh
Håkan