Mäta ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Mäta ström

Inlägg av ElektronikTomten »

Tjoppla på er!

Skulle bra gärna vilja ha en amp-meter till båten. Men självklart vill jag bygga lite själv... Att kasta dit en shunt att mäta spänningsfallet över är den första tanken. Men dels får man ju ett visst spänningsfall (nänä, det är inte så stort, men ändå!), och dels vill jag inte. :!:
Andra tanken är då att bygga en tångampmeter. Det låter genast mkt roligare! Bara det att: hur gör man? Är det bara att vira några varv kopplingstråd över batterikabeln och mäta den inducerade spänningen? Men det går väl inte att göra med likström? Eller? Någon som byggt nått liknande? Någon som har någon annan idé? Ska jag behöva vara tvungen att kräla tillbaka till skolböckerna för att läsa elektromagnetismen igen?? :shock:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Måste vara enklare att bara köpa färdig, säkert billigare också.

Men om du nu måste bygga så tror jag det finns ganska bra ritningar ute, har sett men kan inte komma på var. Den hade lysdioder för olika intervaller.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

ElektronikTomten>> Du skulle inte kunna mäta ngn inducerad spänning då det är som du säger: Likström... dessutom va det väl ström du ville mäta :wink:

hur vill du ha den? Digital? Analog?

Google är din vän...

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En lite shuntrestitor löser dina problem. Du behöver bara lägga några mV över den.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

En tokig idé, eller :?:
Skulle man inte kunna använda något som mäter magnetfältet runt laddningskabeln.
Någon form av magnetsensor.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2017868.htm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst. Om man monterar den i en spalt i en järnkärna som ligger rund ledaren så blire det riktigt bra. Jag har sett den lösningen i motorstyrningar till truckar.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Visst kan man mäta likström med en tångampermeter. Dock är de som klarar likström dyrare än de som bara mäter växelström. Hur man bygger en sådan själv vet jag tyvärr inte.

Slakta någon av dessa o montera displayen i instrumentbrädan.
Fast DYRT

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4367.htm
billigaste på elfa

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1 ... =N&sw=4045
något billigare, fast sämre
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nånstans har jag sett en amperemätare till en bil som helt enkelt mätte spänningsfallet över batteriets jordkabel. På så sätt så slapp man ifrån alla problem med extra spänningfall.

Dock vart det lite trixigt om man från batteriet hade flera jordkablar som dessutom hade olika längder/grovlekar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju samma sak. Du använder sladden som mär shunt. Nackdelen är att koppar ändra resistans med temeratur. Men visst funkar det. Men det blir bättre med en riktig mätshunt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jo, det var just det jag sa. "mätte spänningsfallet över batteriets jordkabel"

Finessen var att man int ebehövde introducera någon extra shunt/motstånd att mäta över. Det finns redan en som oftast är tilräckligt bra.

Jag är skeptiskt till att temperaturkoefficenten hos koppar kommer att påverka mätvärdena ens marginellt med tanke på att kabeln är såpass grov att den inte blir varm pga belastningen. Och med tanke på att den ska sitta i en båt så lär inte omgivningstemepaturen variera mellan -40 och +80 grader heller.
HA
Inlägg: 19
Blev medlem: 2 april 2004, 16:34:22
Ort: Småland
Kontakt:

Inlägg av HA »

Har gått i samma tankar och hittat en ritning liknande den som matseng beskriver.

Bild
Amperemeter som använder minuskabeln som shuntmotstånd.

När man köper en Amperemeter till en bil följer det med en shunt som skall kopplas i serie med batteriets minuskabeln. Denna shunt ger ett onödigt spänningsfall samtidigt som det kan vara svårt att hitta en lämplig plats att montera den på. För att slippa detta så kan man använda minuskabeln som shunt om man bygger denna förstärkarkoppling. Elektroniken får lätt plats inuti instrumentet. Intrimning sker enligt följande: Slå av alla strömförbrukare. Justera nolljusteringen så att instrumentet visar noll Ampere. Slå på helljuset. Med två 60 Watt lampor skall instrumentet visa 10 Ampere. Justera med 10kOhm poten.

Om bilen har två minuskablar (t.ex. en till chassit och en till motorn) från batteriet måste ni mixa ihop signalerna från båda enligt figuren nedan. Enklast är att mäta kablarnas längd och sedan välja motstånd med lika många Ohm som kablarnas längd i cm. Om den ena kabeln har en mindre area så skall dess motståndsvärde ökas lika mycket som arean är mindre.
Kopierat från "Kenneth Johanssons hemsida"

Förutom nämnda frågor undrar jag också hur pass känslig den kan vara. Tänkte på nåt sätt ersätta mätaren med en lysdiod för att enbart få en varning om jag har någon strömförbrukare igång, eller om någon tjuvdrar ström när tändningen (till bilen) är av.

EDIT: En fråga till: Vad sitter exv 4k7-motståndet kopplat till? Likadant med kondensatorn och zenerdioden.

Mvh

Håkan
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Svar på frågan,jord, idetta fall minus.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

HA skrev:Förutom nämnda frågor undrar jag också hur pass känslig den kan vara. Tänkte på nåt sätt ersätta mätaren med en lysdiod för att enbart få en varning om jag har någon strömförbrukare igång, eller om någon tjuvdrar ström när tändningen (till bilen) är av.
Då är det fel metod. Du får sätta dit ett relä som bryter den vanliga förbindelsen och mäta över en stöttre shunt.
HA
Inlägg: 19
Blev medlem: 2 april 2004, 16:34:22
Ort: Småland
Kontakt:

Inlägg av HA »

Menar du att det inte alls går att bygga som på schemat? Eller är det idéen om att byta ut mätaren mot en lysdiod som inte kommer att fungera. Jag inser att det inte går att driva den direkt men via ett relä som du föreslår? Eller är jag ute och cyklar (igen)?

Anledningen till den större shunten är för högre känslighet/noggrannhet?

Mvh

Håkan
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag menar att du inte kan mäta så små strömmar med jordsladden som mätshunt
Skriv svar