Källa: https://lawline.se/answers/15740prop 2001/02:134 s 59 f skrev:Rent allmänt måste dock sägas att tillämpningen av denna bevisbörderegel är förhållandevis generös gentemot köparen. Så anses det vanligen att bevisfrågan inte bör kopplas direkt till frågan om varan varit felaktig vid avlämnandet. Ofta är det ju nämligen omöjligt för en enskild konsument att i efterhand bevisa att varan redan vid den tidpunkten haft det fel som först senare och efter en tids användning ger sig till känna. Istället brukar det anses att bevisfrågan bör avse huruvida felet har sin grund i köparens vanvård eller onormala användning av varan eller om felet beror på att varan varit utsatt för någon olyckshändelse. Om köparen kan uppfylla ett relativt lågt ställt beviskrav för att felet inte berott på någon sådan omständighet, anses han normalt ha fullgjort sin bevisskyldighet.
Grundlig LCD tv blippande ljud från kretskort
Re: Grundlig LCD tv blippande ljud från kretskort
Frågan om bevisbördan efter sex månader tas upp i förarbetena till KKL:
Rätten till reklamation och garanti utan omsvep är en jäkla skillnad. Man kan säga attarvidb skrev:Jag upprepar bara vad Konsumentverket skriver (se länk i mitt förra meddelande), så i så fall är det dom som tolkar lagen fel.breflabb skrev:Då har du tolkat lagen fel. Första två åren kan dom inte neka,däremot tredje året
Kan dom neka. Lagen mycket luddigt skriven.
Vid en direkt koll i lagtexten så nämns inget om två år förutom om det gäller vissa "byggnadsdelar".
Kommentar till lagtexten (från lagen.nu) säger: "Köparen har tre år på sig att reklamera ett fel från dagen man fick tillgång till varan. Reklamationen ska lämnas till säljaren. Om säljaren hänvisar till t.ex en tillverkare så kan köparen välja att vända sig direkt till tillverkaren om det är fördelaktigare för honom. Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag."
"Du har rätt till reklamation i 10 år" men när du skall reklamera så blir det nobben.
Om man lusläser det så står det att köparen skall bevisa att felet har varit fån början.
Och vilken konsument kan göra det? Alla lagar är som en stor gummisnudd, och skrivna
på så vis att man kan tänja dom tills snudden går av. Vad skall juristerna och advokater lava av annars. Syftet var bara att upplysa TS om hur Grundig bemöter sin kunder utan att gå in på
alla paragrafer. Detta ämne har har varit på tapeten några gånger på detta forum och även då
har det varit en jäkla massa paragrafryttare. Men verkligheten är nåt helt annat
Om Grundig har en garanti som är generösare än reklamationsrätten så är väl det jättebra. Jag ville få fram att det även utan en sådan garanti ska gå att få TV:n lagad bara med hjälp av reklamationsrätten, om den pajar trots att man inte misskött den.
Angående bevisningen, läs mitt inlägg ovan igen.
Edit: I verkligheten/praktiken så är min (i och för sig rätt begränsade) erfarenhet att det funkar bra, om man är tydlig med att man vill utnyttja reklamationsrätten, beskriver problemet och hur det uppstod noggrannt och man inte har misskött apparaten.
Angående bevisningen, läs mitt inlägg ovan igen.
Edit: I verkligheten/praktiken så är min (i och för sig rätt begränsade) erfarenhet att det funkar bra, om man är tydlig med att man vill utnyttja reklamationsrätten, beskriver problemet och hur det uppstod noggrannt och man inte har misskött apparaten.
Hur vore det om TS berättade om hur gammal TVn är?
Då slipper det bli så mycket spekulationer.
Då slipper det bli så mycket spekulationer.
Enligt detta inlägg verkar TV'n vara tre år.Mullan71 skrev:Jag har en multimedier vad ska jag börja mäta nån stans . Vore roligt o lära sig laga tvn . Känns fel o slänga en 3 år gammal tv
Just därför är det viktigt med datum och kvitton.
Hejsan köpte tvn 2016 07 15 så tyvärr är den ca 2 månader över garantin . Har mätt upp alla kondensatorer nu igen . Hittade en som var lite glapp funkar ibland . Har plockat bort den . 250v47 uf . Kommer på måndag från elfa . Hör av mig när den är på plats kondensatorn sitter gämte komponenten som blippar
Nu var det ju ingen Grundig, utan en Grundlig.breflabb skrev:Grundig lider av mjukvarofel
Förmodligen något konstigt fabrikat från Kina som jag aldrig har hört talas om.

- Berrabongo
I både rubriken och första inlägget?
Det tvivlar jag på.
Det tvivlar jag på.

Det står ju på kretskortet vilka spänningar som ska vara på CN1 och CN2, dessa är det lämpligt att mäta.
Det är en Grundig, felstavat ( Tryckfelsnisse )säter skrev:Nu var det ju ingen Grundig, utan en Grundlig.breflabb skrev:Grundig lider av mjukvarofel
Förmodligen något konstigt fabrikat från Kina som jag aldrig har hört talas om.
Det vore bra med en bild på vita lappen på bakstycket och
flera bilder på resten av nätdelen. Det är två moduler som är sammankopplade.
Som jag misstänker så bör du mäta alla dioder och transistorer på sekundär sidan
inklusive den andra modulen. Det kan vara kortis på en diod eller transistor
flera bilder på resten av nätdelen. Det är två moduler som är sammankopplade.
Som jag misstänker så bör du mäta alla dioder och transistorer på sekundär sidan
inklusive den andra modulen. Det kan vara kortis på en diod eller transistor
Här är några bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den kondensatorn jag har bänt upp är trasig enligt mitt testintrument