Läckström i ny installation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Olle61

Re: Läckström i ny installation

Inlägg av Olle61 »

Rocka sockorna :D
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Använd jordade uttag och betala fakturan.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Är det bara ojordade (dubbelisolerade) apparater det märks på är det förmodligen inget fel i installationen.

Jag är som flera andra här inne på att det är golvet som är mer ledande än tidigare och då märker man av de små filterkondingarna.

Många gånger sitter det ju små kondingar mellan primär och sekundär även i "helt isolerade" PSUer.

Olika personer är olika känsliga för läckströmmarna också. Min bror känner av läckström långt innan jag börjar reagera på den.
Borre

Inlägg av Borre »

Det blir i princip samma sak med dubbelisolerade nätadaptrar som tex ett vanligt datornätagg som inte är anslutet till jordat uttag.
I dubbelisolerade switchade nätagg sitter det nästan alltid en liten kondensator mellan nätsidan och den isolerade sekundärsidan, för att minska störningar, och denna kondensator leder en väldigt låg ström som man kan känna om man kommer åt tex nätaggets sekundärjord, så som i datorchassit i detta fall. Strömmen är låg och helt ofarlig, men kan upplevas otrevlig.

Bara för att så mätte jag upp två laddare här, en Samsung USB-laddare och en laddare till en nätverksswitch (till de fiberswitcharna som såldes en massa av här nu).
Samsungen visar 34Vac mellan laddaren och jord (belastat förutom multimetern), kortslutningsströmmen låga 0.002mA. Knappt kännbart om man håller i laddarens jord och drar fingrarna över något som är anslutet till jord.
Fiberswitcharna nätagg mäter hela 137Vac och kortslutningsströmmen till jord 0.067mA. Fortfarande ofarlig ström men upplevs otrevligt när man håller i laddarens jord och drar fingrarna på något jordat.

Att du känner strömmen tydligare när du står direkt på golvet är för att då är du jordad bättre och därför känner strömmen tydligare.

Sist en schema som visar hur kondensatorn som orsakar fenomenet normalt är kopplad, C13 överst i schemat.
Bild
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Som det framgår av tråden på "byggahus" så räcker det ibland med kapacitansen mellan kabeln och lampans hölje.
tussan_ta

Inlägg av tussan_ta »

Fantastikt!

Tack för alla kloka tankar och att jag nu är mer upplyst i ämnet. Har länge vetat att jag är HSP och nu även bekräftat vad gäller apparaturers läckström och inte bara sociala relationer :D

Blir att lägga pengar på en bättre skrivare med trepolig nätkabel och att lägga en liten jordsladd från elpianot till golvet istället för att ringa hit en elektriker till. Blir nog pengar över till ett par innetofflor med rejäl sula också.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Låt någon reparatör byta nätkabel till pianot till en jordad och se till att även pedalen jordas så försvinner det problemet helt.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

tussan_ta skrev:Jag har inte mätt själv, utan det gjorde installatören när han var här och tittade på det. Han mätte då mellan pedalen och jordpinnen i ett uttag.
Jag har ett elpiano som jag känner strömmen i chassit på. Det burrar på ytan när man tar på det.
Troligen är inte pedalen ansluten till skyddsjord, kanske är inte elpianot skyddsjordat alls? Det kan då handla om kapacitivt kopplade spänningar som ger denna förnimmelse, för vi pratar inte "stötar" längre va? Det är strömmar i häraden 10-tals uA. Troligen mätte elektrikern med sin spänningsprovare som har en liten belastning i sig, därav den låga spänningen.
tussan_ta skrev:Och i datorns metallchassi när den är kopplad på ojordad nätsladd (utan den långa förlängningen till Mac-laddaren). Med datorn så sticker det till i huden som små stötar.
Också när jag kopplar datorn till skrivaren med usb-sladd. Då riktigt åter det av burret när jag nuddar datorns chassi. Skrivaren har också den enklare typen av apparatsladd.
Så mellan chassi och sann jord (?)
Detta låter däremot som EMC-filter i nätdelar eller en avsiktlig potentialutjämning i switchade nätdelar som ej är skyddsjordade. Detta är något man typiskt känner när man tar i kontakten på en signalkabel. Här handlar det om lite högre strömmar på några 100-tals uA som kan upplevas ganska obehagliga. Prova att vända på stickproppen till dessa ojordade apparater, det gäller att hitta rätt håll för all.
Skriv svar