Läckström i ny installation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tussan_ta

Inlägg av tussan_ta »

Hej forumet!

Jag har en helt ny installation i ett garage där vi byggt ett kontor. Installatören har dragit elen direkt från huvudledningen, gjort om ett tre-ledarsystem till fyra eller fem(?).

Det som är skumt är att jag får läckström i hela installationen. Inte mycket: 1,65V. Men tillräckligt för att utrustning med apparatsladd och metallchassi blir strömförande. Hyfsat obehagligt att arbeta med en dator som ger mig stötar hela tiden.

Nån som har nån idé på hur jag kan bli av med läckströmmen?

/Tussan
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Be installatören omgående kontrollera vad som är fel?
Du borde ha en jordfelsbrytare i nya gruppcentralen och den borde reagera på detta jordfel?
Du har väl inga skarvsladdar i rummet som kommer från ett eluttag i gamla installationen?
Senast redigerad av Palle500 25 september 2019, 09:15:54, redigerad totalt 1 gång.
tussan_ta

Re: Läckström i ny installation

Inlägg av tussan_ta »

Jag har kontaktat installatören och han var här i veckan och tittade på det. Jordfelsbrytare är installerat (en till golvvärmen och en till övriga elen).

Och nej, inga skarvsladdar från någon annan stans. Jag kan känna av problemet i huset också (där är också ny central med jordfelsbrytare installerat). Men inte alls lika mycket som i garaget.

Installatören vet inte vad som är fel, och ärligt talat vill jag inte ha hit honom igen. Elpianot är strömförande och hans kommentar var (när han höll i det) "det här är mycket konstigt, det försvinner när jag håller i det så här." Gissar att han inte lyssnade så noga på NO-lektionerna..

Några hus i området har installerat solpaneler. Kan det ha med det att göra?
Eller balansera om faserna? - själv tänker jag att det här sista inte hjälper eftersom garagets el är draget direkt från huvudledningen.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Det du sannolikt känner är att nollan (som även är skyddsjorden) i fyrledarsystemet är överbelastad och då får du ett spänningsfall i nollan som yttrar sig som en potentialskillnad mot andra jordade föremål, tex vattenledningar, vattenburen värme, ventilationsrör som kan vara skyddsjordade på dina andra elcentraler.
Hur som så är detta fel farligt. Kan vara indikation på att det är dålig kontakt mot nollan i inkommande 4 ledarsystem, om detta blir värre så kan alla dina skyddsjordade apparater bli spänningsförande!

Testa jordfelsbrytaren med sin testknapp och se att den bryter som den skall. Köp en jordfelstestare för dina vägguttag och kolla att det fungerar.

Ring en annan elektriker och be om en felsökning omgående.
Livet är mer värt än dessa småpengar.
tussan_ta

Inlägg av tussan_ta »

Ok, tack för tips!

Duger det med en jordfelstestare för 99 kr från Jula
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-405058/

Eller en lite dyrare från Kjell
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p50348

eller krävs det vassare mätdon?

Tillagt: testad jordfelsbrytarna och de funkar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är nog ingen större skillnad på dessa testare. JFB är ju digitalt On eller Off.
Så se till att få det hela rätt, vilket inte alltid är lätt.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Strunta i jordfelsbrytartestare, det finns ingenting här som säger att JFBn är felaktig och den ska heller inte lösa för dessa små strömmar.

Först o främst, mellan vilka delar upplever/mäter du denna "läckström"? Det kan vara mellan chassit på skyddsjordade delar och sann jord via någon metalldel som har direkt kontakt med jord (inte via skyddsjord). Det kan också vara mellan ev nätverkskabel och skyddsjord etc. Kan du mäta strömmen eller spänningen över en liten belastning?

För det andra, beskriv dina "stötar". Man får inga "stötar" av 1.65 V. Det är en spänning som man normalt inte känner alls. Det kan vara att du använder en spänningsprovare som belastar och sänker spänningen.

Den låga spänning du mäter tyder annars på det som Palle beskriver ovan, spänningsfall i PEN. Men, om du har ett korrekt installerat TN-S-system till garaget så borde inte symptomet upplevas värre där. Kan du mäta spänningen mellan skyddsjord och sann jord på lite olika ställen?
tussan_ta

Inlägg av tussan_ta »

Jag har inte mätt själv, utan det gjorde installatören när han var här och tittade på det. Han mätte då mellan pedalen och jordpinnen i ett uttag.

Jag har ett elpiano som jag känner strömmen i chassit på. Det burrar på ytan när man tar på det. Och i datorns metallchassi när den är kopplad på ojordad nätsladd (utan den långa förlängningen till Mac-laddaren). Med datorn så sticker det till i huden som små stötar.
Också när jag kopplar datorn till skrivaren med usb-sladd. Då riktigt åter det av burret när jag nuddar datorns chassi. Skrivaren har också den enklare typen av apparatsladd.
Så mellan chassi och sann jord (?)

Klinkergolv med golvvärmen, påverkar det?

Utrustning med trepoliga nätkablar blir inte strömförande.

Om jag ska mäta själv, vilken typ av mätare behöver jag?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ta in en riktig snubbe nu.

Först anlitar du ett bejublat klappmongo som inte vet nått och nu skall du själv fixa felena när du inte har kompetens - bäddat för middg med Elvis,Kennedy o Gustav vasa :shock:
Borre

Inlägg av Borre »

Dator med jordad kontakt ska anslutas till jordat uttag. Gör du inte kommer du uppleva just dessa fenomen pga filterkondensatorerna i nätdelen.
Anslut till jordat uttag och testa om det blir skillnad.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det en ny installation så är ju alla uttag jordade, annars är det fler problem med den elektrikern..
Olle61

Inlägg av Olle61 »

tussan_ta skrev:
Klinkergolv med golvvärmen, påverkar det?

Utrustning med trepoliga nätkablar blir inte strömförande.
Jag känner igen den "burrande" känslan. Jag har undrat vad det beror på, men inte fått någon förklaring.
Det är alltså dubbelisolerade apparater som det uppträder på, de med tvåpoliga kontakter?
Klinkergolvet är mera ledande och "jordat" än ett trä- eller plastgolv.
Känns det fortfarande med skor med isolerande sula?
Borre

Inlägg av Borre »

Borre skrev:Dator med jordad kontakt ska anslutas till jordat uttag. Gör du inte kommer du uppleva just dessa fenomen pga filterkondensatorerna i nätdelen.
Anslut till jordat uttag och testa om det blir skillnad.
Citerar mig själv, nu tog jag för givet att datorn var en stationär, men det är alltså en bärbar med ojordad laddare?
tussan_ta

Inlägg av tussan_ta »

Olle61: Okej, så när jag tar på mig vinterkängorna så försvinner problemet. :tumupp: Och ja, bara i ojordade apparatsladdar.

Borre: Bärbar med ojordad laddare, eller utan laddare men kopplad till skrivaren som i filmen.

Glenn: Alla uttag är jordade, både i nya installationen i garaget och i huset (från -72) där behörig installatör satte in jordfelsbrytare och nya uttag när vi flyttade in. Problemet finns i huset också, men inte alls lika mycket/starkt.

Biker: Jag själv aldrig hade anlitat den installatör som gjorde jobbet, utan hade en byggfirma som gjorde hela renoveringen på entreprenad. Så jag sitter och försöker bena ut om jag ska betala slutfakturan eller om jag ska se till att få det här med elen fixat först.

Men jag vill ändå bli av med problemet, eller få det bekräftat att det inte är farligt för utrustning eller människor.
Senast redigerad av tussan_ta 25 september 2019, 11:02:14, redigerad totalt 1 gång.
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Här finns en tråd om, som jag tror, samma fenomen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/s ... je.275549/
I så fall är det ofarligt och inget fel.
Skriv svar