AM sändare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

AM sändare

Inlägg av Bosen »

FM sändare finns det ju många som har byggt. Men AM-sändare då??? är det svårare eller lättare att bygga??
Jag vill altså koppla in en extern ljudkälla till en AM-radio. Behöver inte sända starkt för jag nöjer mig med att jag kan koppla in den i anntenutaget på am-radion (bilradio på en gammal bil).
Någon som har ett kopplingsexempel???
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

AM och FM är olika typer av modulationer.
Ange frekvensområde dit du vill ha sändaren så är det lättare att hjälpa.

Som att fråga hur långt ett rep är, då det är grönt.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Den typen av FM-sändare som man brukar hitta på nätet skickar ut någon blandning av FM/AM. Förmodligen fungerar det att ta emot på AM-banden också med en sådan om man lyckas skruva ner frekvensen på sändaren rätt.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Macce: Vilka frekvenser... nu har jag ingen am-radio här men någon annan har säkert. den behöver inte vara så exakt, det bästa hade varit om den sänder så brett att när man kopplar in den i antennutaget på radion så behöver den inte ställas in utan den funkar på alla frekvenser.

rehnmaak: ok, det låter rimligt. Kanske det finns någon som har testat att använda sin fm-sändare på AM-Bandet??
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Som Macce's sa, vilka frekvenser vill du att den ska jobba på ?

> fm-sändare på AM-Bandet

Det är klart att man kan använda en FM-sändare på AM-bandet, men
det behövs fortfarande en FM-mottagare för att höra något...

Kan det vara så att du menar "mellanvåg" när du säger "AM-bandet" ?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag antar att det är mellanvåg jag menar. ska ner till garaget senare idag och kolla vilka frekvenser som radion tar in. Det är altså en radio som siter i en cadillac från 1964. Den tar bara in AM-bandet och ej FM-bandet (altså en am-mottagare). Det vi pratar är altså om en bilstereo(mono). Jag vill koppla en mp3-spelare via antennutaget på am-radion.

jag är inte riktigt säker på vilka frekvenser men det är en normal am-mottagare för rundradio. skalan vekar börja på 55 eller 5,5 mhz?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

rewlativt enkelt
troligen går den mellan 0.55 till 1.5 MHZ

skulle gjort såhär, en lämplig kristalloscillator på 4MHZ med en 4093, ok en del kommer slå mig för den sortens lösningar, dela frekvensen med en 4040 till 1MHZ ett flerpoligt lågpassfilter, in till ett vanligt drivsteg, med möjlighet till am modulation, ett bra mångpoligt lågpassfilter
am modulationen görs via att ändra drivspänningen till drivsteget, vis låga effekter är det ganska lätt, en vanlig op räcker

anledningen till frekvensdelningen är att det inte alltid är så lätt att hitta kristaller till området

har byggt någon sådant för många år sedan, funkade bra

och till sist, bygg allt i en skärmad låda, och skärma mellan oscillatorn och drivsteget
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Om du bara vill koppla in en mp3-spelare som du har med i bilen är det helt onödigt att bygga en radiosändare för det. Bättre att koppla in sig direkt på bilradions slutsteg istället med nån Op-buffer eller liknande emellan.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Fritzell:Nja... jag vill ha bilradion intakt...
Jag skall vara helt ärlig:
Jag själv har en mordern bilstereo i handsfacket men jag vet många andra som vill ha en enkel lösning att använda orginalradion. Det sänds ju somsagt inte så mycket på am-bandet längre och flera kompisar till mig skulle bara vilja ha en mp3-spelare som gick på repeat och spelade massa 50-6-talsmusik precis som en radiokanal!

grym: ok, jag fattar lite om vad du säger men absolut inte allt. 4093 vad är det? 4040 vad är det?
kan du ge exempel på ett drivsteg som har möjlighet till am-modulation.

En bild säger mer än 1000 ord så om någon har lust så får ni gärna göra ett schema på det som grym säger så kanske jag fattar lite mer...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

andra träffen på sökningen på google
http://www.techlib.com/electronics/amxmit.htm#improved

verkar rimlig, prova gärna den

glömmer hela tiden att google är en sak som borde rådfrågas först av alla :D
jag undrar hur det kommer vara om hundra år, nu är det bara ca 10 år sedan nätet blev allmänt tillgängligt och redan finns det Massor av kul därute, förr var man ju tvungen att kopiera och samla alla slags ritninger
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

vill ha bilradion intakt...
Okej det förstår jag helt och hållet. Am radio är faktiskt riktigt coolt :) Jag byggde en am-mottagare för några år sedan och lyssnade på bla. BBC och Radio Sweden. Riktigt kul faktiskt.

Så du vill alltså att andra också skall kunna höra din radiosändning? Inom hur många mils radie isåfall? Jag kan inte så mycket om radioteknik, men för att sändningen skall nå någonstans måste man förmodligen gå upp ett par snäpp i sändareffekt och konstruktion än dom här "enkla" scheman man hittar på första träffen vid google skulle jag kunna tänka mig..
Det krävs väl förresten tillstånd också för att överhuvudtaget få sända radio?
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Ingen annan skulle ju höra? Skulle väl tillochmed bara kopplas rakt in i antennuttaget på mottagaren?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

De där gamla radioapparaterna har de vanliga FM bandet också? Jag har för mig att det finns modulatorer färdiga att köpa som är tänkta just till det du skriver.

Tex denna:
http://www.mp3-europe.net/product/3486/ ... DGT202.htm

Jag vet inte om dessa är lagliga ännu, men det finns ett lagförslag inom EU för att tillåta sändare av den typen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

rehnmaak> De där gamla radioapparaterna har de vanliga FM bandet också?

Notera att Bosen i ett tidigare inlägg skrev :

> Den tar bara in AM-bandet och ej FM-bandet...

vilket väl verkar rimligt på en (original ?) bilradio i en Cadillac-64...
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Soddjan har helt rätt!!: Det är en ren AM-radio. Skall tilläggas att det fanns AM/FM radio som tillval men standard satt det oftast AM-radio i 50-60-tals bilar.

Hadde det varit så att radioapparaterna hadde tagit in FM-Bandet så hade ju problemet varit löst... det vimlar ju av en massa sändare och byggbeskrivningar på sändare!

Fritzell: Har absolut inte tänkt att sända så att andra hör. En räckvidd på max en halvmeter är tillräckligt eller att kolppla in den direkt på antennuttaget(ingången) på AM-Mottagaren!
Skriv svar