AM sändare
AM sändare
FM sändare finns det ju många som har byggt. Men AM-sändare då??? är det svårare eller lättare att bygga??
Jag vill altså koppla in en extern ljudkälla till en AM-radio. Behöver inte sända starkt för jag nöjer mig med att jag kan koppla in den i anntenutaget på am-radion (bilradio på en gammal bil).
Någon som har ett kopplingsexempel???
Jag vill altså koppla in en extern ljudkälla till en AM-radio. Behöver inte sända starkt för jag nöjer mig med att jag kan koppla in den i anntenutaget på am-radion (bilradio på en gammal bil).
Någon som har ett kopplingsexempel???
Macce: Vilka frekvenser... nu har jag ingen am-radio här men någon annan har säkert. den behöver inte vara så exakt, det bästa hade varit om den sänder så brett att när man kopplar in den i antennutaget på radion så behöver den inte ställas in utan den funkar på alla frekvenser.
rehnmaak: ok, det låter rimligt. Kanske det finns någon som har testat att använda sin fm-sändare på AM-Bandet??
rehnmaak: ok, det låter rimligt. Kanske det finns någon som har testat att använda sin fm-sändare på AM-Bandet??
Jag antar att det är mellanvåg jag menar. ska ner till garaget senare idag och kolla vilka frekvenser som radion tar in. Det är altså en radio som siter i en cadillac från 1964. Den tar bara in AM-bandet och ej FM-bandet (altså en am-mottagare). Det vi pratar är altså om en bilstereo(mono). Jag vill koppla en mp3-spelare via antennutaget på am-radion.
jag är inte riktigt säker på vilka frekvenser men det är en normal am-mottagare för rundradio. skalan vekar börja på 55 eller 5,5 mhz?
jag är inte riktigt säker på vilka frekvenser men det är en normal am-mottagare för rundradio. skalan vekar börja på 55 eller 5,5 mhz?
rewlativt enkelt
troligen går den mellan 0.55 till 1.5 MHZ
skulle gjort såhär, en lämplig kristalloscillator på 4MHZ med en 4093, ok en del kommer slå mig för den sortens lösningar, dela frekvensen med en 4040 till 1MHZ ett flerpoligt lågpassfilter, in till ett vanligt drivsteg, med möjlighet till am modulation, ett bra mångpoligt lågpassfilter
am modulationen görs via att ändra drivspänningen till drivsteget, vis låga effekter är det ganska lätt, en vanlig op räcker
anledningen till frekvensdelningen är att det inte alltid är så lätt att hitta kristaller till området
har byggt någon sådant för många år sedan, funkade bra
och till sist, bygg allt i en skärmad låda, och skärma mellan oscillatorn och drivsteget
troligen går den mellan 0.55 till 1.5 MHZ
skulle gjort såhär, en lämplig kristalloscillator på 4MHZ med en 4093, ok en del kommer slå mig för den sortens lösningar, dela frekvensen med en 4040 till 1MHZ ett flerpoligt lågpassfilter, in till ett vanligt drivsteg, med möjlighet till am modulation, ett bra mångpoligt lågpassfilter
am modulationen görs via att ändra drivspänningen till drivsteget, vis låga effekter är det ganska lätt, en vanlig op räcker
anledningen till frekvensdelningen är att det inte alltid är så lätt att hitta kristaller till området
har byggt någon sådant för många år sedan, funkade bra
och till sist, bygg allt i en skärmad låda, och skärma mellan oscillatorn och drivsteget
Fritzell:Nja... jag vill ha bilradion intakt...
Jag skall vara helt ärlig:
Jag själv har en mordern bilstereo i handsfacket men jag vet många andra som vill ha en enkel lösning att använda orginalradion. Det sänds ju somsagt inte så mycket på am-bandet längre och flera kompisar till mig skulle bara vilja ha en mp3-spelare som gick på repeat och spelade massa 50-6-talsmusik precis som en radiokanal!
grym: ok, jag fattar lite om vad du säger men absolut inte allt. 4093 vad är det? 4040 vad är det?
kan du ge exempel på ett drivsteg som har möjlighet till am-modulation.
En bild säger mer än 1000 ord så om någon har lust så får ni gärna göra ett schema på det som grym säger så kanske jag fattar lite mer...
Jag skall vara helt ärlig:
Jag själv har en mordern bilstereo i handsfacket men jag vet många andra som vill ha en enkel lösning att använda orginalradion. Det sänds ju somsagt inte så mycket på am-bandet längre och flera kompisar till mig skulle bara vilja ha en mp3-spelare som gick på repeat och spelade massa 50-6-talsmusik precis som en radiokanal!
grym: ok, jag fattar lite om vad du säger men absolut inte allt. 4093 vad är det? 4040 vad är det?
kan du ge exempel på ett drivsteg som har möjlighet till am-modulation.
En bild säger mer än 1000 ord så om någon har lust så får ni gärna göra ett schema på det som grym säger så kanske jag fattar lite mer...
andra träffen på sökningen på google
http://www.techlib.com/electronics/amxmit.htm#improved
verkar rimlig, prova gärna den
glömmer hela tiden att google är en sak som borde rådfrågas först av alla
jag undrar hur det kommer vara om hundra år, nu är det bara ca 10 år sedan nätet blev allmänt tillgängligt och redan finns det Massor av kul därute, förr var man ju tvungen att kopiera och samla alla slags ritninger
http://www.techlib.com/electronics/amxmit.htm#improved
verkar rimlig, prova gärna den
glömmer hela tiden att google är en sak som borde rådfrågas först av alla

jag undrar hur det kommer vara om hundra år, nu är det bara ca 10 år sedan nätet blev allmänt tillgängligt och redan finns det Massor av kul därute, förr var man ju tvungen att kopiera och samla alla slags ritninger
Okej det förstår jag helt och hållet. Am radio är faktiskt riktigt cooltvill ha bilradion intakt...

Så du vill alltså att andra också skall kunna höra din radiosändning? Inom hur många mils radie isåfall? Jag kan inte så mycket om radioteknik, men för att sändningen skall nå någonstans måste man förmodligen gå upp ett par snäpp i sändareffekt och konstruktion än dom här "enkla" scheman man hittar på första träffen vid google skulle jag kunna tänka mig..
Det krävs väl förresten tillstånd också för att överhuvudtaget få sända radio?
De där gamla radioapparaterna har de vanliga FM bandet också? Jag har för mig att det finns modulatorer färdiga att köpa som är tänkta just till det du skriver.
Tex denna:
http://www.mp3-europe.net/product/3486/ ... DGT202.htm
Jag vet inte om dessa är lagliga ännu, men det finns ett lagförslag inom EU för att tillåta sändare av den typen.
Tex denna:
http://www.mp3-europe.net/product/3486/ ... DGT202.htm
Jag vet inte om dessa är lagliga ännu, men det finns ett lagförslag inom EU för att tillåta sändare av den typen.
Soddjan har helt rätt!!: Det är en ren AM-radio. Skall tilläggas att det fanns AM/FM radio som tillval men standard satt det oftast AM-radio i 50-60-tals bilar.
Hadde det varit så att radioapparaterna hadde tagit in FM-Bandet så hade ju problemet varit löst... det vimlar ju av en massa sändare och byggbeskrivningar på sändare!
Fritzell: Har absolut inte tänkt att sända så att andra hör. En räckvidd på max en halvmeter är tillräckligt eller att kolppla in den direkt på antennuttaget(ingången) på AM-Mottagaren!
Hadde det varit så att radioapparaterna hadde tagit in FM-Bandet så hade ju problemet varit löst... det vimlar ju av en massa sändare och byggbeskrivningar på sändare!
Fritzell: Har absolut inte tänkt att sända så att andra hör. En räckvidd på max en halvmeter är tillräckligt eller att kolppla in den direkt på antennuttaget(ingången) på AM-Mottagaren!