Stegmotor blir slö och tappar steg
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Stegmotor blir slö och tappar steg
Jag har ett stegmotordrivsteg av enklast möjliga modell. H-brygga rakt av.
Detta medför ett litet problem. När jag kommer upp över 400 steg/sek blir motorn nästan orkeslös och börjar tappa steg.
Har för mig man kunde ordna upp detta lite grann med seriemotstånd.
Hur ska man dimensionera dem isf?
Detta medför ett litet problem. När jag kommer upp över 400 steg/sek blir motorn nästan orkeslös och börjar tappa steg.
Har för mig man kunde ordna upp detta lite grann med seriemotstånd.
Hur ska man dimensionera dem isf?
400 steg/sekund låter som "midband resonance".
Om du ökar farten ytterligare, kan du komma förbi den kritiska frekvensen?
Jag är osäker på hur man blir av med problemet men jag antar att dyra stegmotor-kontrollers kompenserar för det på något sätt.
Även om ditt problem inte handlar om resonans så skulle det vara bra om någon kan förklara hur man blir av med det problemet.
Om du ökar farten ytterligare, kan du komma förbi den kritiska frekvensen?
Jag är osäker på hur man blir av med problemet men jag antar att dyra stegmotor-kontrollers kompenserar för det på något sätt.
Även om ditt problem inte handlar om resonans så skulle det vara bra om någon kan förklara hur man blir av med det problemet.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nej jag har inte mätt, men den totala strömkonsumtionen blir bara mindre och mindre ju högre frekvens jag har.
Och ju högre frekvens jag har ju mer står axeln bara och vibrerar.
Jag tycker det mer låter som att impedansen spelar in, så magnetfältet inte hinner byggas upp tillräckligt innan det är dags att stänga av.
Detta åtgärdar man med chopperdrivsteg, men nu har jag inget sånt. Än iaf
Och ju högre frekvens jag har ju mer står axeln bara och vibrerar.
Jag tycker det mer låter som att impedansen spelar in, så magnetfältet inte hinner byggas upp tillräckligt innan det är dags att stänga av.
Detta åtgärdar man med chopperdrivsteg, men nu har jag inget sånt. Än iaf

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är lite slösaktigt att bränna effekt med ett ballastmotsånd på det viset, men det är det enklaste sättet att få upp farten på stegmotorn. Problemet är självklart induktansen i motornlindningarna som gör att vid högre hastigheter hinner inte strömmen upp i något vidare. Det går lösa också med att switcha matningen så att du använder mtorlindningen som induktiva komponenten i en step-down omvandlare. Bra mycket stökigare lösning än serimotståndet dock... Men har man stora motorer så blir det snabbt löjligt mycket effekt i motstånden...