Elektrisk flugsmällare fick AVR:en att starta om.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Fagge jag tror du byggt ett vapen, sälj det dyrt till millitären!

*får en framtidsvission där alla springer runt med fagges flugsmälla och en aluminiumbit, eller.....en flug-attrap*

Tänk om dom hade haft den i Terminator, då hade det inte blivit nån uppsöljare?:-P

Skämt och sido, det var mycket intressant det här, kommer följa tråden nogrant!

Edit:
*är mycket intresserad av hur smällan är moddad, får vi se en tråd om det bygget tro?* :-)
J10

Inlägg av J10 »

när jag lekte med en flyback från crt-skärm så gick det inget vidare att fota gnistan i närbild då kameran stängdes av ~40cm ifrån
laptopen som stod 1m ifrån klarade sig utan problem och så även den stackars picen som kontrollerade flybacken, optoisolerad och på annat nätagg
men usb->rs232-convertern hängde sig gång på gång tills jag lindade in den i alu-folie som jordades i kontakterna

en annan grej jag råkat ut för var när jag hade datorlådan öppen och lekte med en såndär piezo-tjosan från en liten hand-cigarett-tändare, no problems att ha gnistan bara som den är, men jävlar när jag gnistade mot en tunn aluplåt på ~5x7cm
då hängde sig datorn å det grövsta, normalt sett om den hänger sig så kan man ju höra några hundra ms av musiken loopas om och om igen... men icket, den tjöt som besatt ur högtalarna
detta avhjälptes genom att sätta tillbaka sidan på datorlådan

laptopen som jag faktiskt trodde var mest bara plast visade sig vara resistent
ball ledande kopparfärgad färg på insidan av alla plastytor, kanske kan vara ide att köpa in till projekten som hamnar i plastlådor? :)
Användarvisningsbild
Cnuut

Inlägg av Cnuut »

känns som man ska hålla såna där smällor långt borta från datorer, modade eller inte...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En sådan puls kan säkert innehålla en hel del energi och om den då induceras i en ledning til en AVR så kan nog nästan vad som helst hända. Se om du kan mäta någon spänning i en kabel som du har på samma avstånd.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

PeotryD, he he vilken syn :D

Moddningen består av att ta bort urladningsresistorn på några 100 ohm som sitter pararellt med slingan, vilket gjorde att effekten höjdes riktigt rejält. :twisted:
Nackdelen är att slingan kommer behålla högspänningen en bra stund efter att man släppt knapparna, men det är det värt!. :)
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

*Kommer köpa en smälla snarast*

Förresten, har ni spelat det där spelet där den som trycker senast på avtryckaren får en smäll? 4 st kan spela samtidigt*

I alla fall....jag har en känsla av att Fagges moddade flugsmälla är nästa leksak :-)

*springer i väg till affären och köper 10 st flugsmällor för moddning*

Kommer bli en hitt på nästa fest:-P
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Det där måste jag testa!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Känns som om de kommer sätta åldersgräns på de smällorna snart haha. Nä men alla komemr gå runt o jagas med såna haha.

Men det kommer bli ett inköp av en sån i det närmaste. Se om man kan trimma upp den sen haha.

Satt o lekte med en fly-back med, från en gammal tv.
Fick en skaplig gnista på ca 3 cm när jag koppla på 12 volt. Hade en rejäl svängningskrets i mellan, som skapade fyrkantsvågor.
Sen drar den en hel del. Mitt spänningsagg på 3 Amp klarade inte all driva den nämnvärt. Utan det det fick bli det som är på 10 A istället. Då jäklar blev det lite lönt.

Se om det går att göra en jakobs stege eller så. Eller möjligen en Plasma globe-. hehe
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

PeotryD:
"Förresten, har ni spelat det där spelet där den som trycker senast på avtryckaren får en smäll? 4 st kan spela samtidigt"

Jadå. :D
Första gången jag fick en stöt så släppte jag, rent instinktivt. Sedan lär man sig. Kul spel på fester! Kanske fungerar som alko-mätare också eftersom den som oftast får stötar troligen har druckit mest... :roll: :D
Skriv svar