Jag bygger om mitt kök, tips på lite nördiga idéer önsk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Man skall "gödsla" med rör och infällda dosor när man ändå har väggarna öppna även om man inte vet säkert vad dom skall innehålla till slut.
benring

Inlägg av benring »

Jo, det stämmer nog, kanske bäst o göra det :)

/B
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Sensor när jag kommer in !

Inlägg av SvenPon »

Det första jag skulle satsa på är belysning.

När någon kommer in genom dörren till köket
skall dennes favoritbelysning gå igång.

Har köket varit tomt på rörelser i ~ 20 min skall all belysning släckas.
benring

Inlägg av benring »

Tjenare Sven:)

Ja, belysningen är ju en vettig grej o lägga ner en tanke på, gäller alla rum visserligen o särskilt ungarnas:)

Röststyrning kanske: "Matlagning" = Så får man den belysningen, "Städa" så får man den osv:)

Ang vattenlarmen så finns det olika larm, kolla på www.kjell.com och sök på "vatten", vilken skulle ni välja? (Blir typ 4 olika)

Jag hade tänkt plocka ut signalen som blir vid larm, med den kan jag styra en magnetventil på röret upp till köket. Fast då kan det gå snett med diskmaskinen, om man plötsligt stänger av vattnet så går den torrt. Då får jag stänga av strömmen till den oxå:)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jag misstänker att kondensatorerna på Kemo's byggsatser är för att hindra oavsiktlig triggning. Welleman's kit saknar kondensatorer :humm: .
Sen är Kemo B070 gjord för 6-12V och villalarmet drivs ju med 12V (fast 9V versionerna går med all sannolikhet att köra på 12V utan modifiering).

Rörelsesensor för att tända lyset finns för infällnad (kräver nolla).
Leta efter en kombinerad elbutik/elinstallatör så tar de hem en åt dig.
(Kjell&co, Clas Olsson osv. brukar bara ha rörelsesensorer för utanpåliggande, riktbart montage = grisfult inomhus).
För att känna igen olika familjemedlemmar är nog RFID den enda vettiga lösningen.

Spisvakt (med timer) har jag nämnt tidigare men den finns oxo med IR-termometer dvs. den reagerar på överhettade plattor.

Ledbelysning så man hittar till kylen i mörkret fast det passar kanske bättre till badrummet.

Ismaskin.

Telefonjack.

Kryddträdgård (blomlåda utanför fönstret).
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Kan tipsa om att Komplett säljer en 7" LCD-skärm med touchscreen som har både VGA och PS/2 för 2500kr. Skulle ju vara perfekt för att kika på recept och styra musik med. Det är ju bara knacka ihop någon websida med PHP/MySQL som kan lagra alla recept inkl bilder med mera. Kanske en räknare som håller koll på hur många gånger du lagat maten? Och självklart synca med kylskåps-/inköpslista så du vet vad du behöver handla. Skulle ju kunna göra så man kan planera maten en vecka frammot och så får man en komplett inköpslista. 8)

EDIT: Finns också "Jack PC" som är en dator inbyggt i ett väggutag. Istället för att koppla in en dator så pluggar man in skärm + tangentbord rakt in i väggen. Kostar typ från 1500kr tror jag.
streko

Inlägg av streko »

ensten skrev:Man skall "gödsla" med rör och infällda dosor när man ändå har väggarna öppna även om man inte vet säkert vad dom skall innehålla till slut.
Håller med, själv lade jag in rör för el, nätverk, telefon o larm då jag byggde om hemma. Sedan gödslade jag (tyckte jag) med eluttag överallt. Vill helst inte ha förlängningskablar. Gissa vad jag saknar ibland :roll:

Jag skaffade även automatsäkringar då vi drog om elen. Kanonbra. Likaså jordfelsbrytaren. Läste någonstans att om alla hade en sådan skulle typ 10 liv räddas varje år i Sverige. Nu hamnar vi en bit bort från köket, men elen ska ju till köket :D
benring skrev:Jäklar, micron lär ju störa ut, det va inte bra....Ja väggarna är inte klara än så jag kan smälla in ett par VP-rör till:)
Mmmm..sedan vet jag inte riktigt hur kompatibelt det är med WLAN samt Bluetooth, DECT-telefoner och allt annat trådlöst folk har hemma nuförtiden. Trådbundet har sina fördelar, när det väl är installerat, ofta bättre, billigare och säkrare. Glöm inte de extra kopplingsdosorna :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

En annan sak med dosor är att man bör placera minst två dosor bredvid varandra eftersom man nu för tiden inte bara vill ha strömförsörjning utan även någon typ av signalkabel (LAN, Larm, 1Wire, osv).
streko

Inlägg av streko »

Tony skrev:Telefonjack.
Glömde ju säga att jag bytte ut alla (utom ett) telefonjack från "kattfoten" till vanliga små fyrkantiga, samt fixade ett kombinerat telefon och TP-uttag. Det tar mycket mindre plats och är ganska diskreta, typ en sådan:
Bild[/quote]
benring

Inlägg av benring »

Det fortsätter hagla in tips o ideer, alla bra:)

Kommer ta en stund o gå igenom allt som jag känner går att genomföra,

(ALLT går ju att genomföra men med tanke på tid, kostnad och min fru så vet jag inte riktigt :lol: )

Stort tack föär alla inlägg och som vanligt, kommer ni på mer så skriv bara:)

Jaghar skruvat lite skåp igår, lite nya bilder men inget märkvärdigt (än):)
streko

Inlägg av streko »

Kom på en sak till. Jag lade även in plaströr för TV-kabel. Dock inte överallt men minst 1 per rum. Har det dock inte i köket (än). Tror inte jag ska fixa det heller, någon matro bör man ha.

Håller själv på att riva i mitt kök för tillfället. Måste ju säga att visa saker har de byggt för bra. Allt är limmat och spikat. Limmet är helt sjukt starkt. Är inte limmet som spricker utan lossar delar från träinredningen. Men men det jag skulle komma till är att det är ju helt hopplöst ta bort något då allt är limmat och spikat, så vill man ta bort något så går det bara inte. :?

Det hade jag tänkt fixa genom att SKRUVA fast diverse saker istället. Tex golvlisterna så man kan ta bort dem i framtiden utan att behöva bräcka loss dem (och förstöra dem).
Rayzer

Inlägg av Rayzer »

Jag och min sambo går jusst nu och väntar på vårat bygglov så vi kommer
nog att ha byggstart till våren nästa år. Vi kommer inte att ha några tapeter
utan kommer att sätta glasfiberväv och måla den eftersom det då blir
mycket enklare när man tröttnat på ett rum så är det bara att måla om det.
Till saken hör att jag går och funderar på att fästa golvlisterna med neodymmagneter
Jag tänker mig att man borrar hål i gipsen med cc600 eller så och så sätter
man dit en markerings stift och sedan tar man listen (som naturligtvis redan är längdad och gerad)
och sätter den på plats på golvet och trycker den mot väggen, så får man en markering på listen.
Om man sedan borrar ett par mm över markeringen och sätter en magnet
i listen och en magnet i väggen så borde dem dra listen ner mot golvet och
hålla den mot väggen.

På det viset blir listerna löstagbara när man vill måla om och man får helt
släta lister för man inte behöver spika/skruva.

Iaf en tanke som jag är beredd att testa när jag bygger.

/Rayzer
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Smart! Låter praktiskt. :tumupp:
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Mycket intressant tråd, det verkar som det är många som renorverar kök.

Det där med magneter till golvlisterna tror jag inte på. För det ska bli snyggt måste listerna pressas mot väggen, det blir väldigt svårt att åtadkomma med magneter.
benring

Inlägg av benring »

Ja, det vart en bra respons på detta:)

"Jack-PC" kan man köpa i sverige tydligen, har inga priser men det sas 1500:-, den + en 7" touchscreen... med den kan jag ju även ansluta mig till min "värme-dator" så jag kan styra värmen även från köket:)

Det är nog en sak jag kommer installera.

Sen kan jag koppla upp hela huset via datorn om jag vill men vet inte om det är så bra, krachar pc´n så slocknar ju allt, lite väl sårbart :lol:
Ska vara om jag kan slå över till manuell drift....

/B
Skriv svar