Isolationsmäta enfasmotor. Risk att skada något?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alex_Holo

Isolationsmäta enfasmotor. Risk att skada något?

Inlägg av Alex_Holo »

Hej!
Har idag 4st pumpar till ett minireningsverk, någon av dessa löser ibland ut JFB (30mA).

Tänkte isolationsmäta dessa och få en hint om vilken det är som spökar.
Då samtliga pumpar är enfas så lär det sitta en kondensator i dessa som jag inte kommer åt att koppla ur.
Har alltså ingen möjlighet att lyfta upp pumparna utan tänker lossa i kopplingslådan ovan mark.
Meggern jag har lånat lämnar 500V provspänning.

Finns det någon risk att jag skadar något i pumpmotorn?

Kan även nämna att jag är fullt medveten om att man i regel inte sätter JFB till denna typ av anläggning, men det är så elektrikern (och tillverkaren) installerade detta för 5 år sen, och det har i regel fungerat bra, tills för ett par veckor sedan då JFB löser ut 1-2ggr per dag. Vi skulle ju önska att man inte tog bort JFB då styrskåpen sitter på en sådan plats att barn mm kan komma åt det.

Tillverkaren och vi (samfälligheten) är inte helt överens om att allt är korrekt installerat. Så ju mer kött på benen jag har inför nästas vecka besök, desto bättre :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Isolationsmäta enfasmotor. Risk att skada något?

Inlägg av grym »

praktiskt sett kan du skada något, men gör du det så är det bra, för det skall tåla 500v
och då vet man att det inte är ok
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Lär inte kunna skada något. Osannolikt att det skulle sitta någon konding mot jord, och det är ju bara mot jord som är intressant att megga i detta fall.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom kraftiga meggrarna har ju burnfunktion
och man kan ju ha ett överslag mellan lindningar och jord, får man lite brännt där så blir det lättare för överslag för varje gång, men nu finns det kanske ett problem, så om det finns så lär det inte bli värre
och jag misstänker en liten megger med lite ström i

så jag hadde mätt utan större tvekan
Alex_Holo

Inlägg av Alex_Holo »

Tack för svar!
Efter att jag pratat med flera (industri)elektriker på jobbet så fick jag ungefär samma svar. Alla sa "borde", "kanske", "troligen", "förhoppningsvis" osv.. :?
Då det blir rätt saftig kostnad att byta 4st pumpar samt driftstoppet för 6st hushålls VA system så vaknade fegisen i mig, OM nu något skulle hända.

Hittade en annan megger som hade ställbar spänning och minsta var 250V.

Hittade en text i denna efter att jag hade mätt https://camatsystem.com/wp-content/uplo ... ovning.pdf som säger (enligt min tolkning) att produkter för 230V ska tåla 500V provspänning utan problem vid meggning.

Sämsta pumpen har 0,05MΩ mellan L-PE. Flera pumpar ligger i samma härad och förklarar varför det löser ut när flera går samtidigt.

Tillverkaren hävdar att detta är normalt och det bara är att ta bort JFB... :shock:
Vill påstå att 5 år gamla pumpar inte ska vara så dåliga. Har dränkpumpar som suttit under vatten i 15år och funkar fint.
Ska bli kul möte med tillverkaren nästa vecka... :roll:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dela upp pumparna så dom drivs av varsin personskyddsautomat istället för att ha en gemensam jfb med separata säkringar.
Borre

Inlägg av Borre »

Använd separat JFB till varje pump.

Edit, äh, samma som ovan.. :razz:
Alex_Holo

Inlägg av Alex_Holo »

Nja, 4st pumpar styrs av ett kretskort/logik/PIC (egen grupp) och därefter MOSFET ut till varje. Den 5:e pumpen (den enda som är bra, 3-fas egen grupp) styrs av vippor och kontaktor.

Vi kanske delar på dessa i framtiden, så den ensamma har egen personskyddsautomat. Eller sätter en 100mA brytare på hela centralen.
I dagsläget vill vi inte dela upp det, då endast dessa 4 pumpar (styrningen) har SMS larm. Den enskilda pumpen saknar sådant och idag VET vi att den står stilla om resten larmar. Kopplar vi om/bort den så kan den lösa ut utan att vi vet det.
Håller på att bygga en lösning för detta, men innan vi är där så tar vi det lugnt och börjar med tillverkaren och se vad dom säger. Finns en bunt fel i denna utrustning, och att JFB löser är bara en sak på en lista med 10-15 punkter...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

100mA jfb låter inte så bra, med tanke på att du sa att barn mm. kan komma åt styrskåpen.
Att sätta larm individuellt på alla 5 pumpar behöver inte bli någon stor utgift, men beror på hur det är uppbyggt.
Elman

Inlägg av Elman »

JFB löser OM läck till jord finns ! ALDRIG mellan faser i 400v (3fas),eller nolla/fas i 230v (1fas)

Vid meggning lägger man ihop nolla fas/faser och meggar mot jord för hitta fel som löser JFB. 500v är test spänning för 230/400v annars riskerar man "skjuta"hål på isoleringen som bara skall tåla 230/400v med lite marginal...

Vid 230v kortsluter man nolla och fas ena test pinnen på dessa gemensamma
Andra testpinnen mot jord min fluke visar normalt mer än 550 Mohm samt stegar upp till 520 V typ=full isolation

Vid fel så kanske det slår över vid ex. 123v och några Kohm i isolation..
Man kollar isolationen på både nollan och fasen samtidigt mot jord.

Meggar man mellan poler i detta fall nolla/fas måste komponenter tåla testspänning .

En 3fas motor meggar man normalt med alla 3faser gemensamt mot jord .
Ev överslag mellan lindingar/faser kollas genom att blecken för Y/D kopplingm måste lossas och 3 mätningar mellan faser/lindingar U-V V-W och W-U
Skriv svar