IR-baserat centrallås på bilen fungerar inte...

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

IR-baserat centrallås på bilen fungerar inte...

Inlägg av ankan »

Det går inte att låsa/låsa upp bilen längre med IR-nyckeln. Batteriet är bytt för inte alls länge sedan och jag har testat extra nyckeln och det fungerar inte. Precis innan den slutade fungera helt, gick det om man hade nyckeln närmare sensorn än 20 cm.

När jag upptäckte att det inte gick att låsa upp, började innebelysningen blinka med ganska hög frekvens istället för lysa som den brukar göra när man öppna dörren. Lamporna slutade att blinka när jag plockade bort sensorn.

Här har ni en bild på sensorkortet som jag plockat bort (Sitter i taket)
http://www.karlin.nu/ir.jpg

Som ni ser på kortet så ser det inte så bra ut runt några komponenter på nederdelen av kortet. Vad kan ha hänt?

Bilen är en Renault Laguna RXE -95

Vad ska jag göra?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Troligen fukt. Vi hade en -98 innan, den läckte både i framkant och vid bakluckan.

Vet att vi hade problem emd vår ir, men minns inte vad de gjorde när vi lämnade in den... Tyvärr. Kolla om det finns ett begagnat kort att köpa, kan vara enklare än att felsöka och ha sig i flera timmar.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Själva processorn som kollar om det är rätt kod verkar inte sitta på kortet så ett annat kort kanske skulle vara lösningen. Men det känns som att det borde inte vara så svårt., Men i värsta fall så kan det vara det andra kortet som jag inte vet var det finns som det strular i.

Var tror ni att jag kan hitta det kortet? Alltså det som kollar att det är rätt nyckel och sedan låser upp och tänder lamporna?

Vad tror ni kan vara felet på detta kort annars?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Har plockat ut styrenheten nu. Det ser inte ut att vara några fel på den.
Om det är fel på denna del så måste jag säkert byta nyckel till bilen också, eller i alla fall sändaren i nyckeln. eller vad tror ni? Vad ska jag göra?

Styrenheten:
http://www.karlin.nu/styrenhet.jpg
Senast redigerad av ankan 1 augusti 2006, 19:48:29, redigerad totalt 2 gånger.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Har lyckats lösa det för stunden i alla fall.. Satte ihop allt igen och nu fungerar det..
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Var kanske bara lite kontaktoxid som spökade.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

En sån bil med exakt samma problem har jag haft. Det var en -96:a, sedan. Bilradioantennfästet läcker ofta in vatten, vilket sölar ner kretskortet du länkade till på första bilden. Har du ganska kass radiomottagning? Fukten har garanterat ärgat upp det som skall vara antennjord. Se till att få ordning på fästet innan du byter/lagar kretskort, annars lär det strula igen nu till hösten. Gissa när? Jo när det regnar och blåser som värst...

Kolla i instruktionsboken / google, jag vet att det på vissa bilar finns möjlighet att starta bilen utan fungerande IR. Man får trixa med centrallåsknappen har jag för mig. Så kan du iallafall få igång bilen om det händer igen.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Menar du på fullt allvar att om IR-låset pajar kan man inte starta bilen??!!?? Oj vad glad jag är att Volvo 740 är min favvobil!
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jepp så är det. Lite fukt via genomförningen i taket, eller tomma batterier till fjärren (som också ofta har fuktskador) är allt som krävs. Små lass och stora tuvor?

Trots detta hade jag aldrig i h-e bytt ner mig till 740 :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Hehe jag erkänner att min smak är lite udda :oops:
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Det är inte omöjligt att starta bilen. Man blir ombedd att knappa in en kod varje gång man ska starta bilen i stället. Annars är soppan strypt och bilen går inte att starta.

Fjärren låser upp bilen (centrallås) och "öppnar kranen". Men fungerar inte fjärren så får man låsa upp manuellt utan centrallås och sedan knappa in koden som sagt.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Okej då var det inte så illa som jag trodde *puh*
Började undra vart världen har tagit vägen... och bilen är ändå tio år...
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Zyxel615 skrev:Menar du på fullt allvar att om IR-låset pajar kan man inte starta bilen??!!?? Oj vad glad jag är att Volvo 740 är min favvobil!

Amen brother! ;)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Ännu roligare när en bil med radiolås (och immobilizer) vägrar låsa upp sig... mitt i stan...
Tur att man med nyckel kommer in i bilen.. kan öppna huven... koppla ur batteriet... vänta nån minut... sen koppla ihop igen... tada!


Fast nu har det dött igen >_>
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Surt värre sa räven om rönnbären... *Vad är det för fel på gamla hederliga nycklar?????*
Skriv svar