Husel fråga.
Husel fråga.
Jag ska montera en kopplingsdosa på en vägg, ur väggen kommer det 5 kablar:
Grön/Gul
Vit
Svart
Blå
Grön
När jag mäter mellan Grön/Gul och alla andra så får jag:
Vit 0V
Svart 230V
Blå 230V
Grön 100V
Om jag mäter mellan Svart och Blå blir det 0V samma fas??
Det finns en strömbrytare "lampknapp" på väggen, om jag slår om den då ändras Grön till 0V då den är påslagen.
Om jag mäter mellan Blå och Grön så är det 230V när lampknapp är på
och 100V när den är av.
Vad kommer dom 100 Volten ifrån???
Hoppas på hjälp.
Mvh Tripp
Grön/Gul
Vit
Svart
Blå
Grön
När jag mäter mellan Grön/Gul och alla andra så får jag:
Vit 0V
Svart 230V
Blå 230V
Grön 100V
Om jag mäter mellan Svart och Blå blir det 0V samma fas??
Det finns en strömbrytare "lampknapp" på väggen, om jag slår om den då ändras Grön till 0V då den är påslagen.
Om jag mäter mellan Blå och Grön så är det 230V när lampknapp är på
och 100V när den är av.
Vad kommer dom 100 Volten ifrån???
Hoppas på hjälp.
Mvh Tripp
Jooo.... med "nödvändig kunnande"..... vilket frågan kan visa att detta kunnande kanske inte är helt som det ska vara?
Inte för att vara taskig eller dissa dig alltså.....
Men det är ett vanligt förekommande mätfel: man litar blint på mätinstrumentets utslag.
Jag har (i mitt förra jobb) suttit och försökt felsöka per telefon, felet var att spänningen föll bort på vägen men alla mätningar som de resande teknikerna utförde visade full patte.
Till slut fick jag dom att åka o köpa en 5W glödlampa på BilTema (var en 12V anläggning) och DÅ visade det sig att det inte alls var full kräm men istället en glappkoppling på vägen fram.
Så iblant ska man skita i mätinstrumentet och använda en glödlampa, jag hade alltid en sån med ett par pålödda ledningar i min bedagade Volvo, den var kanon att ha till att hitta jordfel o annat struligt.
Inte för att vara taskig eller dissa dig alltså.....
Men det är ett vanligt förekommande mätfel: man litar blint på mätinstrumentets utslag.
Jag har (i mitt förra jobb) suttit och försökt felsöka per telefon, felet var att spänningen föll bort på vägen men alla mätningar som de resande teknikerna utförde visade full patte.
Till slut fick jag dom att åka o köpa en 5W glödlampa på BilTema (var en 12V anläggning) och DÅ visade det sig att det inte alls var full kräm men istället en glappkoppling på vägen fram.
Så iblant ska man skita i mätinstrumentet och använda en glödlampa, jag hade alltid en sån med ett par pålödda ledningar i min bedagade Volvo, den var kanon att ha till att hitta jordfel o annat struligt.