Jag har rivit isär en gammal (2008), men fullt fungerande portabel AC. Idén är att stoppa ned den kalla delen (förångare?) i ett glykolbad som sen ska pumpas till en kylslinga i ett jäskärl. Problemet är att jag inte har använt hjärnan här utan har rivit ut alla kretskort och kopplingar för att till sist upptäcka att det finns en kondensator som lämnar 450VAC som jag är osäker på hur den är kopplad. Kikar jag på kompressorn så är instansningen V 220 230 240. Så till den bör kondensatorn inte vara kopplad? Fast till elmotorerna har märkning enligt bild. Skulle de fungera på 240v också? Eller varför göra sig omaket med att ha högre spänning? Kan man få snabbare rotation med högre volt? Kan man utesluta att kompressorn använder 450V?
Jag förutsätter att kondingens hölje är isolerad från anslutningarna (bör bara vara två), så då spelar det heller ingen roll hur du ansluter de två anslutningarna till motorn. Men som bilden visar och som Grym redan nämnt, koppla som på bilden - ena anslutningen till WHITE och den andra till RED.
Ok, men hur gör jag med inkommande 240V? Hur ska den kopplas? Den finns en konsensator och en liten svart plastlåda i boxen. Jag skickar en bild senare.
Jajamensan, precis så är det. Kondingen fasförskjuter inkommande fas så motorn tror att den matas med trefas. (Visst är det väl så?? Den kan också fungera som "starthjälp", vilket kanske är så i det här fallet - LÄS MER).
Jag har läst igenom länken som skickades och det låter väl troligt att det är en starthjälp, men hur styrs det? När fläkten (och kompressorn) nått sitt ideala varvtal så ska kondensatorn gå ur kretsen och sedan gå in igen då det mekaniska motståndet blir för högt. Sker det automatiskt? Alltså om det mekaniska motståndet minskar (i takt med att varvtalet ökar) så kopplar kondensatorn ur sig själv och går in igen då motståndet ökar? Eller ska det vara en speciell dosa till det också. Vad är det som kan hända om kondensatorn ligger med hela tiden?
Håller med, en verklighets-undo hade varit skönt, men jag tänker att om det går ner samma färger på sladdarna till kompressorn som in till motorn så är det nog samma princip.
Nu kom det en idé i min trånga hjärna. Jag har två kondensatorer i samma kopplingsbox. En på 4uF (500VAC) som heter typ cbb61 och en större kondensator som heter något i stil med cbb65 och har 25uF (450VAC). Detta innebär såklart att den mindre kondensatorn är till fläkten och den större till kompressorn?!