450vac motorkondensator i AC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Cobrac

450vac motorkondensator i AC

Inlägg av Cobrac »

Hoppas jag skriver under rätt rubrik.

Jag har rivit isär en gammal (2008), men fullt fungerande portabel AC. Idén är att stoppa ned den kalla delen (förångare?) i ett glykolbad som sen ska pumpas till en kylslinga i ett jäskärl. Problemet är att jag inte har använt hjärnan här utan har rivit ut alla kretskort och kopplingar för att till sist upptäcka att det finns en kondensator som lämnar 450VAC som jag är osäker på hur den är kopplad. Kikar jag på kompressorn så är instansningen V 220 230 240. Så till den bör kondensatorn inte vara kopplad? Fast till elmotorerna har märkning enligt bild. Skulle de fungera på 240v också? Eller varför göra sig omaket med att ha högre spänning? Kan man få snabbare rotation med högre volt? Kan man utesluta att kompressorn använder 450V?

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: 450vac motorkondensator i AC

Inlägg av grym »

olika länder olika spänningar, dom har gjort en motor som klarar ett spänningsområde

kondingen ska tåla 450v, det är en säkerhetsmarginal, så koppla som det är ritat på bilden så funkar det
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag förutsätter att kondingens hölje är isolerad från anslutningarna (bör bara vara två), så då spelar det heller ingen roll hur du ansluter de två anslutningarna till motorn. Men som bilden visar och som Grym redan nämnt, koppla som på bilden - ena anslutningen till WHITE och den andra till RED.
Cobrac

Inlägg av Cobrac »

Ok, men hur gör jag med inkommande 240V? Hur ska den kopplas? Den finns en konsensator och en liten svart plastlåda i boxen. Jag skickar en bild senare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Motorn ska väl anslutas till spänning mellan BLACK och RED.
Cobrac

Inlägg av Cobrac »

Ok, så kondensatorn ”gör” en tredje fas?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jajamensan, precis så är det. Kondingen fasförskjuter inkommande fas så motorn tror att den matas med trefas. (Visst är det väl så?? :humm: Den kan också fungera som "starthjälp", vilket kanske är så i det här fallet - LÄS MER).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag skulle vilja säga att det blir 2 fas med nästa 90 graders fasförskjutning.

Protte
Cobrac

Inlägg av Cobrac »

Jag har läst igenom länken som skickades och det låter väl troligt att det är en starthjälp, men hur styrs det? När fläkten (och kompressorn) nått sitt ideala varvtal så ska kondensatorn gå ur kretsen och sedan gå in igen då det mekaniska motståndet blir för högt. Sker det automatiskt? Alltså om det mekaniska motståndet minskar (i takt med att varvtalet ökar) så kopplar kondensatorn ur sig själv och går in igen då motståndet ökar? Eller ska det vara en speciell dosa till det också. Vad är det som kan hända om kondensatorn ligger med hela tiden?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Enligt schema på motorn så ska den vara inkopplad hela tiden, kallas då driftkondensator i motsats till startkondensator som kopplas ur.

Protte
Cobrac

Inlägg av Cobrac »

Då får jag hitta något kopplingsschema till kompressorn också så att jag kan konstatera ifall det är en driftkondensator eller inte.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är inte helt fel innan man klipper kablarna att man dokumenterar hur det såg ut innan man tog fram stora bultsaxen ...Been there, done that ... :vissla:
Cobrac

Inlägg av Cobrac »

Håller med, en verklighets-undo hade varit skönt, men jag tänker att om det går ner samma färger på sladdarna till kompressorn som in till motorn så är det nog samma princip.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men du har ju kopplings schema på motorn, en 4 uF kondensator mellan röd och vit.

Protte
Cobrac

Inlägg av Cobrac »

Nu kom det en idé i min trånga hjärna. Jag har två kondensatorer i samma kopplingsbox. En på 4uF (500VAC) som heter typ cbb61 och en större kondensator som heter något i stil med cbb65 och har 25uF (450VAC). Detta innebär såklart att den mindre kondensatorn är till fläkten och den större till kompressorn?!
Skriv svar