svarv startar inte
svarv startar inte
Hej ,har en gammal metall svarv 220v köpt på clas ohlson för ca 20år sedan som nu börjat krångla.
Den bara murrar när man trycker på start knappen,det går att hjälpa igång den,undrar nu om det kan vara den här kondensatorn som kan vara felet ,vid montering måste polerna anslutas på speciell plats eller spelar det ingen roll?måste värdena vara exakta på den nya?och var man köper en sådan isåfall .tacksam för svar
Den bara murrar när man trycker på start knappen,det går att hjälpa igång den,undrar nu om det kan vara den här kondensatorn som kan vara felet ,vid montering måste polerna anslutas på speciell plats eller spelar det ingen roll?måste värdena vara exakta på den nya?och var man köper en sådan isåfall .tacksam för svar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av onceagain 29 januari 2019, 12:04:21, redigerad totalt 1 gång.
Re: svarv startar inte
Låter helt klart som att det är kondensatorn ja, förutsatt att alla anslutningar till kablarna under locket sitter som de ska.
tack tittade där nu clas ohlson har en del men 400v och470
uf funkar det?
uf funkar det?
Spänningen är säkert okej, men du vill nog ha samma kapacitans, dessutom tror jag det specifikt bör vara en motorkondensator.
Typ denna:
Edit: eller denna kanske, billigare..
Typ denna:
Edit: eller denna kanske, billigare..
så dyra,, men hittade denna på ebay det blir en hundring med moms och import, funkar den?
https://www.ebay.co.uk/itm/ABS-100MFD-1 ... :rk:1:pf:0
https://www.ebay.co.uk/itm/ABS-100MFD-1 ... :rk:1:pf:0
Troligen funkar den väl, men det är ju aldrig kul att gå ner i spänning, den där är 250V och den du har är 265V.
Borde iofs gå att hitta billigare än elfa, dom är ofta dyra.
Borde iofs gå att hitta billigare än elfa, dom är ofta dyra.
Electrokit hade en 100uF med högre märkspänning.
https://www.electrokit.com/produkt-kate ... ensatorer/
ClasOhlson själva hade faktiskt en hel den om man sökte på kondensator, men ingen med rätt värden tyvärr.
https://www.electrokit.com/produkt-kate ... ensatorer/
ClasOhlson själva hade faktiskt en hel den om man sökte på kondensator, men ingen med rätt värden tyvärr.
Jag tycker att kondensatorn ser väldigt ny ut i förhållande till resten av grejerna. 

den var invirad med skyddspapper och monterad under ett plåthölje,det är därför den ser ny och fin ut,den är lika gammal som svarvensäter skrev:Jag tycker att kondensatorn ser väldigt ny ut i förhållande till resten av grejerna.
haft den sen ny vet att den aldrig är bytt
kollade på electrokit och måtten är lite för stora,skall den få plats un plåtkåpan så får den inte va större än
40x80mm,men jag tror jag beställer en på ebay jag har inte jättebråttom att få igång svarven
40x80mm,men jag tror jag beställer en på ebay jag har inte jättebråttom att få igång svarven
beställt en nu ,öppnar tråden när jag fått och monterat den nya kondensatorn,så får vi se om det blir en fortsättning eller ett avslut,tack allihopa så länge
> Vad är det för värden på de där som Sodjan säljer?
Sålde. Allt i mitt pallförråd, inklusive dessa, såldes av i somras...
Sålde. Allt i mitt pallförråd, inklusive dessa, såldes av i somras...
är en startkondensator och skall absolut inte användas om inte motorn specifikt är gjord för att använda en sådan, vilket vi inte vet om den är.
Kopplar du in en sådan om motorn inte inte är tillverkad för det kommer det inom någon dryg minut att bli en hyfsad smäll när en övertrycks ventil öppnar eller om detta inte finns eller är för seg så kommer i värsta fall kondensatorns hölje att flyga iväg pga uppbyggt tryck och skållhet lätt frätande vätska kommer att flyga överallt och ge mörka märken pga sitt innehåll.
Kopplar du in en sådan om motorn inte inte är tillverkad för det kommer det inom någon dryg minut att bli en hyfsad smäll när en övertrycks ventil öppnar eller om detta inte finns eller är för seg så kommer i värsta fall kondensatorns hölje att flyga iväg pga uppbyggt tryck och skållhet lätt frätande vätska kommer att flyga överallt och ge mörka märken pga sitt innehåll.