Har köpt en sån här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93333
Tänkte använda den som bak-/bromsljus på min MC. Ska då driva den med 12V och vill ha samma styrka på ljuset som det är med 3V.
Den har nån sorts processor som kan ge blinkningar men den tänkte jag koppla bort och driva lysdioderna med egen elektronik.
Kretsen drivs med 3V (2st R03) och varje lysdiod verkar vara strömbegränsad med en serieresistor på 22 ohm (ingen switchning). Det är röda lysdioder som har ett spänningsfall på 2V. De drar alltså ca 46 mA stycket.
Jag skulle vilja switcha lysdioderna snabbt med hög ström för att få bra ljus men ändå låg strömförbrukning och hög livslängd på lysdioderna.
Är dock osäker på om det ger så stora fördelar.
Är det rent allmänt värt besväret med switchning eller duger det med enkla seriemotstånd, och tror ni att det allmäna gäller i mitt fall också?
Switcha lysdioder eller inte?
Har du kollat så den går igenom besikningen med ett cykellyse då?!
Antar att du måste ha två nivåer.. ett för baklyse och ett för baklyse+broms. Jag är tveksam till att ljuset från ett sånt där verkligen räcker... däremot så kanske det går att byta ut själva dioderna mot någon högintensiv variant...
Jag tror för övrigt som sodjan, att serieresistanser är enklast... två olika värden, ett för baklyse och ett för lyse+broms.
Antar att du måste ha två nivåer.. ett för baklyse och ett för baklyse+broms. Jag är tveksam till att ljuset från ett sånt där verkligen räcker... däremot så kanske det går att byta ut själva dioderna mot någon högintensiv variant...
Jag tror för övrigt som sodjan, att serieresistanser är enklast... två olika värden, ett för baklyse och ett för lyse+broms.
Eller om fordonet är tillverkat före 1976, då finns inget krav på E-märkning.
Har hört att folk byggt egna lyktor genom att skära ut glaset ur ett färdigt glas (från t.ex. lastbil) och sett till att få med E-numret.
Dock okänt om de lyckats.
Annars kan ju ett universallyse funka.
Biltema# 42-1532 40kr dock inte så snyggt...
Har hört att folk byggt egna lyktor genom att skära ut glaset ur ett färdigt glas (från t.ex. lastbil) och sett till att få med E-numret.
Dock okänt om de lyckats.
Annars kan ju ett universallyse funka.
Biltema# 42-1532 40kr dock inte så snyggt...
-
varför inte lägga 200 spän då på ett orginalglas istället...!?!bearing skrev:Ja, switchning är kanske överambitiöst.
Besiktningen hade jag inte tänkt på, men det är ju värt att tänka på... (Särskilt när den snart ska in.) Ska främst byta för att glaset till orginallyktan har gått sönder och det kostar minst 10 ggr vad den här kostade.
tar ju en bråkdel av tiden, du slipper allt besvär, bara soppakostnaden att ta dig till Biltema å tillbaka är hälften av vad ett nytt glas kostar...
å sen vill du dessutom ha massa extra kretsar... ska du göra så så är du uppe i betydligt mer än de 200 ett nytt glas kostar ju...