Switcha lysdioder eller inte?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
bearing

Switcha lysdioder eller inte?

Inlägg av bearing »

Har köpt en sån här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93333

Tänkte använda den som bak-/bromsljus på min MC. Ska då driva den med 12V och vill ha samma styrka på ljuset som det är med 3V.

Den har nån sorts processor som kan ge blinkningar men den tänkte jag koppla bort och driva lysdioderna med egen elektronik.
Kretsen drivs med 3V (2st R03) och varje lysdiod verkar vara strömbegränsad med en serieresistor på 22 ohm (ingen switchning). Det är röda lysdioder som har ett spänningsfall på 2V. De drar alltså ca 46 mA stycket.

Jag skulle vilja switcha lysdioderna snabbt med hög ström för att få bra ljus men ändå låg strömförbrukning och hög livslängd på lysdioderna.
Är dock osäker på om det ger så stora fördelar.

Är det rent allmänt värt besväret med switchning eller duger det med enkla seriemotstånd, och tror ni att det allmäna gäller i mitt fall också?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ska du bara fa fast sken så är ju ett seriemotstånd
överlägest enklast. Sätt de tre röda dioderna i serie och
räkna fram ett motstånd (eller prova dig fram till lagom
ljusstyrka)...
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Har du kollat så den går igenom besikningen med ett cykellyse då?!
Antar att du måste ha två nivåer.. ett för baklyse och ett för baklyse+broms. Jag är tveksam till att ljuset från ett sånt där verkligen räcker... däremot så kanske det går att byta ut själva dioderna mot någon högintensiv variant...
Jag tror för övrigt som sodjan, att serieresistanser är enklast... två olika värden, ett för baklyse och ett för lyse+broms.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, switchning är kanske överambitiöst.

Besiktningen hade jag inte tänkt på, men det är ju värt att tänka på... (Särskilt när den snart ska in.) Ska främst byta för att glaset till orginallyktan har gått sönder och det kostar minst 10 ggr vad den här kostade.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Är lyktglaset inte E-märkt SKA det inte gå igenom besiktningen, och hemmabyggda lyktor ska inte gå igenom alls. Men man har ju tur ibland...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Eller om fordonet är tillverkat före 1976, då finns inget krav på E-märkning.

Har hört att folk byggt egna lyktor genom att skära ut glaset ur ett färdigt glas (från t.ex. lastbil) och sett till att få med E-numret.
Dock okänt om de lyckats.

Annars kan ju ett universallyse funka.
Biltema# 42-1532 40kr dock inte så snyggt...
Philip Thulin

Inlägg av Philip Thulin »

bearing skrev:Ja, switchning är kanske överambitiöst.

Besiktningen hade jag inte tänkt på, men det är ju värt att tänka på... (Särskilt när den snart ska in.) Ska främst byta för att glaset till orginallyktan har gått sönder och det kostar minst 10 ggr vad den här kostade.
varför inte lägga 200 spän då på ett orginalglas istället...!?!
tar ju en bråkdel av tiden, du slipper allt besvär, bara soppakostnaden att ta dig till Biltema å tillbaka är hälften av vad ett nytt glas kostar...
å sen vill du dessutom ha massa extra kretsar... ska du göra så så är du uppe i betydligt mer än de 200 ett nytt glas kostar ju...
Skriv svar