högtalare i dator?
-
högtalare i dator?
jo jag håller på å moddar en fin liten chieftech låda lite har lackat lite heta flames på å sådär å sen fick jag iden å ha ett par högtalare på den:D
så efter 1 timmes spacklande å en timmes slipande så blev det klart.
måste man typ skärma av dem lr något i drift?
sen skulle det även vara trevligt å få lite förslag vad jag ska driva dem med?(enkla ideer)
är ganska ny här så visste inta vart jag skulle posta den men det här kanske funkar:/ jag är inget snille utan i jämförelse med många här så kan jag absolut INGENTING så inget för advancerat tack
mvh KonstapelN
så efter 1 timmes spacklande å en timmes slipande så blev det klart.
måste man typ skärma av dem lr något i drift?
sen skulle det även vara trevligt å få lite förslag vad jag ska driva dem med?(enkla ideer)
är ganska ny här så visste inta vart jag skulle posta den men det här kanske funkar:/ jag är inget snille utan i jämförelse med många här så kan jag absolut INGENTING så inget för advancerat tack
mvh KonstapelN
-
- 13th.Marine
- EF Sponsor
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
har satt dem uppe i hörnet på den sidan som man öppnar datorn(den vanligaste sidan) hårddiskarna har jag inte bestämt riktigt än vart dem ska sitta men förmodligen på ordinarie plats.jag vill ju helst inte att mina diskar går sönder då jag är en fattig student.
så fins det nått material man kan bygga in dem i lr liknande?
mvh KonstapelN
så fins det nått material man kan bygga in dem i lr liknande?
mvh KonstapelN
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Om inte högtalarna ska inte ska sitta jättenära hårddiskarna så behöver du inte bygga in dem. Hårddiskar är inte särskillt känsliga för magnetism. Dessutom verkar inte magneterna på högtalarna vara så stora.
En hårddisk lagrar ju informationen magnetiskt, men det är väldigt svag magnetism. Aluminium (som hårddisk-skivan är gjord av) är ganska svår att påverka med en permanentmagnet, som är den kraftigaste magnet-källan i en högtalare.
Men för att få lite säkerhetsmarginal: Om högtalarna sitter mer än 20cm från hårddiskarna så behöver du inte bygga in dem.
Som jämförelse:
Det finns desktopdatorer där hårddiskarna sitter helt oskärmade (bortsett från chassit) knappt 10cm från monitorn.
Om man ska radera/förstöra innehållet på en diskett med en magnet så måste det vara en stark magnet som gnuggas mot disketten. (Jepp, jag har testat.)
En hårddisk lagrar ju informationen magnetiskt, men det är väldigt svag magnetism. Aluminium (som hårddisk-skivan är gjord av) är ganska svår att påverka med en permanentmagnet, som är den kraftigaste magnet-källan i en högtalare.
Men för att få lite säkerhetsmarginal: Om högtalarna sitter mer än 20cm från hårddiskarna så behöver du inte bygga in dem.
Som jämförelse:
Det finns desktopdatorer där hårddiskarna sitter helt oskärmade (bortsett från chassit) knappt 10cm från monitorn.
Om man ska radera/förstöra innehållet på en diskett med en magnet så måste det vara en stark magnet som gnuggas mot disketten. (Jepp, jag har testat.)

-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är ingen fara med magnetismen, det ska väldigt mycket till för att skada en hårddisk på det sättet.
Bygg en sluten låda på insidan av högtalarna. Basreflex och sånt kan vara knepigt.
Du behöver en förstärkare. Dessa kan ska vara något om man vill löda respektive om feg:
http://www.kjell.com/?item=87114&path=
http://www.kjell.com/?item=88034&path=
Bygg en sluten låda på insidan av högtalarna. Basreflex och sånt kan vara knepigt.
Du behöver en förstärkare. Dessa kan ska vara något om man vill löda respektive om feg:
http://www.kjell.com/?item=87114&path=
http://www.kjell.com/?item=88034&path=
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"kommer nog hänga här lite mer nu!"
Det brukar vara svårt att låta bli.
Den första länken (med 8W-förstärkare) passar nog bäst till dina högtalare, om de inte klarar att spela mer än 8Watt förstås.
Denna förstärkare kan drivas med 6-15V. I datorn finns 5 och 12V. Alltså får du driva förstärkaren med 12V.
Spänning-kablarna som går till hårddiskar och diskettstationer består ju av 4st sladdar. Dessa är:
Röd = 5V
Svart = Jord
Svart = Jord (Samma som ovan, det kvittar vilken du tar.)
Gul = 12V
Alltså ska du koppla in plus på förstärkaren till den gula sladden, och jord till någon av de svarta. Om du inte har någon kontakt som passar så kan du skala av sladdarna och löda fast extra-sladdar som går till förstärkaren. Glöm inte att tejpa skarvarna efteråt så att du inte riskerar kortslutning.
Det brukar vara svårt att låta bli.

Den första länken (med 8W-förstärkare) passar nog bäst till dina högtalare, om de inte klarar att spela mer än 8Watt förstås.
Denna förstärkare kan drivas med 6-15V. I datorn finns 5 och 12V. Alltså får du driva förstärkaren med 12V.
Spänning-kablarna som går till hårddiskar och diskettstationer består ju av 4st sladdar. Dessa är:
Röd = 5V
Svart = Jord
Svart = Jord (Samma som ovan, det kvittar vilken du tar.)
Gul = 12V
Alltså ska du koppla in plus på förstärkaren till den gula sladden, och jord till någon av de svarta. Om du inte har någon kontakt som passar så kan du skala av sladdarna och löda fast extra-sladdar som går till förstärkaren. Glöm inte att tejpa skarvarna efteråt så att du inte riskerar kortslutning.

-
ja sprang å hämtade kartongen det står 100 watt rms på lite mkt kanske men jag är inte intresserad av nått monsterljud direkt för det har jag en fin stereo till. men skulle kanske den på 40 watt vara nått för mig då lr? fast ifall ni kan säga att jag kan få hyffsat högt ljud..kanske lagom så att alla i ett rum på 20 kvadrat meter som är i princip tyst hör utan problem å lite extra så är jag nöjd så duger kanske den lilla? skulle även vara tacksam ifall nån kunde förklara hur jag ska koppla den senare av dem två alternativen.
tack för all hjälp hittills!
tack för all hjälp hittills!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
10cm högtalare på 100W? Ojdå, det var ganska kraftiga högtalare.
Jo då passar nog 40W-förstärkaren bättre.
Inkopplingen är sedan ganska lätt. Det finns symboler på förstärkaren som visar hur du kopplar in den. Du behöver även en 3.5mm telekontakt att plugga in i ljudkortet. Om du inte har något så kan du passa på att beställa en sådan från Kjell också. Hur den ska kopplas kan vi ta när du väl har fått förstärkaren.

Jo då passar nog 40W-förstärkaren bättre.
Inkopplingen är sedan ganska lätt. Det finns symboler på förstärkaren som visar hur du kopplar in den. Du behöver även en 3.5mm telekontakt att plugga in i ljudkortet. Om du inte har något så kan du passa på att beställa en sådan från Kjell också. Hur den ska kopplas kan vi ta när du väl har fått förstärkaren.