Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Massemannen

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av Massemannen »

Tjäna
Jo en Extended XL med kuggstång och den däringa USB grejjen han precis lanserade. Nu släppte han precis en video om ngn motsvarighet till Mach 3 som var lika bra och dessutom billigare.
Man behöver en schysst dator då alltså?
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Massemannen: Skaffa ett styrsystem som bygger på separat styrkort eller helt fristående controller så kommer det vara enklare att få igång. Att göra steg-signaler via parallell-porten är inte det håll utvecklingen går emot. Parallellport finns oftast bara på lite äldre datorer och lite äldre datorer är inte alltid helt lätt att få att jobba laggfritt, vilket är ett krav.
Med ett styrkort kan du köra med i princip vilken dator som helst. Men en fristående controller behövs ingen dator alls för att köra.

Som nån skrev så finns det separata styrkort(USB eller ethernet) till i princip alla CNC-program numera som Mach4, LinuxCNC mm. Lite mer påkostade kort har även spindelstyrning för rigid tapping och liknande. Behöver man ingen speciell funktion utan bara vill köra CAM-beredda 3D program så är Arduino billigast och fullt tillräckligt(med en brasklapp om att jag inte har koll på hur det funkar med dubbla Y-motorer som RAW maskinerna har).
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har ingen aning om vilken dator du behöver om du inte kör LinuxCNC... starta en projekt tråd och ta upp alla dom där grejerna så får du nog veta vad det är som funkar och inte... här handlar det om LinuxCNC och inget annat dessvärre.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Glattnos skrev:Massemannen: Skaffa ett styrsystem som bygger på separat styrkort eller helt fristående controller så kommer det vara enklare att få igång. Att göra steg-signaler via parallell-porten är inte det håll utvecklingen går emot. Parallellport finns oftast bara på lite äldre datorer och lite äldre datorer är inte alltid helt lätt att få att jobba laggfritt, vilket är ett krav.
Med ett styrkort kan du köra med i princip vilken dator som helst. Men en fristående controller behövs ingen dator alls för att köra.

Som nån skrev så finns det separata styrkort(USB eller ethernet) till i princip alla CNC-program numera som Mach4, LinuxCNC mm. Lite mer påkostade kort har även spindelstyrning för rigid tapping och liknande. Behöver man ingen speciell funktion utan bara vill köra CAM-beredda 3D program så är Arduino billigast och fullt tillräckligt(med en brasklapp om att jag inte har koll på hur det funkar med dubbla Y-motorer som RAW maskinerna har).
Skulle tro att precis som folk sagt till mig här upprepade gånger att eftersom Massemannen har en extended version skulle vara mer beroende av att kunna köra portalen mot två switchar på så sätt synka motorerna så portalen blir helt rak, även om Extended har dubbla sidoplåtar så skulle jag tro att den precis som min kan bli osynkad...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte om man behöver en jättebra dator för att köra parport direkt, jag använder ju en gammal dell SFF-dator med gammal Core2Duo jag fiskat upp ur återvinningen på dåvarande jobbet för över tre år sen, och efter lite fix så är servo thread nere i 1906 och base i 2950, ganska mycket bättre än vad som krävs.

Men det klart att man undviker parport om man kan, men i mitt fall medföljde ju en parportsstyrd kontroller med fräsen.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Latency-Histogram = Klart!

Inlägg av Perkla »

Precis... allt det där kan vi diskutera i en annan tråd... :D :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Efter att ha kört vanligt latency test med 6 fönster med kugghjul ett tag så ser vi här skillnaden på den bärbara HP NX6125 och den tidigare stationära datorn som jag använt mig av... vilken enorm skillnad va ?

Bild nummer 1 är den stationära som jag körde med tidigare och bild nummer 2 är den jag kör nu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:Skaffa ett styrsystem som bygger på separat styrkort
Att köpa ett Mesa-kort är nog inte helt fel.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Perkla skrev:Skulle tro att precis som folk sagt till mig här upprepade gånger att eftersom Massemannen har en extended version skulle vara mer beroende av att kunna köra portalen mot två switchar på så sätt synka motorerna så portalen blir helt rak, även om Extended har dubbla sidoplåtar så skulle jag tro att den precis som min kan bli osynkad...
Du gjorde ju en "fullösning" för att lösa dubbla Y-axlar.
Jag antar att du har för avsikt att fixa till detta riktigt?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hmm.. ful lösning ? ja la om kablarna bara så slavmotorn går bakåt, hur skulle jag annars få den motorn att gå bakåt tro ?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"mrfrenzy" gav dig ju några länkar till plugin som löser detta.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har glömt att fråga, bytte du till senaste version av LinuxCNC på nya datorn?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Den nya datorn hade inte Linux installerat så jag kör Live DVD tills jag skulle se om den här datorn var nåt att ha och det verkar den ju vara hittills... och ja det är nya versionen som jag använt mig av och kommer att installera om jag får till nån form av dual boot så jag kan ha kvar det andra OS:et som är installerat...
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Perkla skrev:Hmm.. ful lösning ? ja la om kablarna bara så slavmotorn går bakåt, hur skulle jag annars få den motorn att gå bakåt tro ?
Men visst parallellkopplade du step- och dir-signalen för Y till stegmotordrivarna för Y? Dvs båda Y drivarna får samma signaler?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

båda Y drivarna får samma signaler?
Så uppfattade jag det hela. :humm:
Skriv svar