Wheatlorz skrev:Vet inte om det är min multimeter som är gammal å dålig men den växlar mellan 18-35 när jag mäter resistens,
dock är den väldigt känslig vid beröring så kan bara låta den ligga emot kontaktytan
Batterierna kan ligga och glappa, banankontakterna kan vara lite mögiga efter lång förvaring.
Lite sprit kan göra susen!
Lite elektronik så kan du nog använda ditt värmeelement.
Med vanlig fasvinkelstyrning och en TRIAC så är det görbart men ditt elnät kommer inte att gilla det. Tänd TRIAC´en vid de sista 25-35% av varje halvperiod så får du rätt effekt.
Då är det bättre att gå över på en IGBT och intelligent styrning, då kan du tom förbättra nätet en smula. Låt IGBT´n vara släckt under peek-delen av sinusvågen och bara belasta i de lägre nivåerna (dvs tänd i framkant och i bakkant istället för att ha en ren bakkantstyrning). En annan fördel är att peekspänningen inte behöver bli lika hög vilket minskar risken för överslag internt då ditt värmeelement bara är godkännt för 110V så du skall bara ha 110V RMS trots att du inte kan ha det påslaget ens 50% av tiden då kommer peekspänningarna att bli högre, men om du "tål" den risken så...
Ändrar mätaren sig vid beröring är något fel. Det är inga megaohm som mäts, skall gå utmärkt att klämma ihop mätpunkterna med fingrarna om Du råkar ha två fungerande händer. Släpp sedan och ta nytt tag. Skall bli samma indikering om det har varit god kontakt.
Elektronisk reglering är absolut olämplig. Lär kosta mera än trafon för 1000kr plus ytfrakt från England. Hur skall den säkras så det ger effektivt skydd? Halvledare brukar bli hel-ledare så småningom...
Nja. Triacen som sådan kostar under 100:- på ELFA vid 40A och det räcker mer än väl, det är ju inte induktiva eller kapacitiva laster i detta fallet. En nollgenomgångsdetektor och ett kraftsteg att driva TRIAC´en.
I princip så kan man bygga det hela med några kondensatorer, en väggvårta och två NE555 samt kringkomponenter. Så att göra det hela under 200:- i komponenter är görbart och det kommer att fungera. Att det inte är lämpligt och att man bör/skall veta mycket väl vad man gör är en helt annan sak...
Tack för alla svar! fick 7-8 på multimetern, håller på att kolla genom en kollega på nytt element som jag kan byta ut i enheten,
annars får de bli en sån från England å fixa så kontakterna passar.
När man mäter resistansen med multimetern då är värmeelementet kallt och har helt annan resistans än då det är idrift då det kanske blir flera hundra grader varmt. Glödande brödrost? Därför kanske inte förväntade 7,5 Ohm mäts på ett kallt värmeelement utan betydligt lägre, skulle jag tro om det är kanthaltråd i värmeelementet.
7,5 ohm motsvarar 1600W vid 110V ganska exakt så det kan vi nog vara säkra på.
Eftersom maskinen går på 230V i övrigt antar jag att ursprungliga elementet hade rätt spänning. Går det inte köpa en reservdel från europeisk distributör? Det borde vara billigare än trafo eller iaf smidigare.
Passa dig för Chint säkringen, dom har många undermåliga produkter på alla sätt och vis.
Vi testade dom vid något tillfälle och säkringen exploderade vid halva märkeseffekten.
Senast redigerad av Jonaz 1 september 2018, 10:38:20, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all skrev:Lite elektronik så kan du nog använda ditt värmeelement.
Med vanlig fasvinkelstyrning och en TRIAC så är det görbart men ditt elnät kommer inte att gilla det. Tänd TRIAC´en vid de sista 25-35% av varje halvperiod så får du rätt effekt.
Då är det bättre att gå över på en IGBT och intelligent styrning, då kan du tom förbättra nätet en smula. Låt IGBT´n vara släckt under peek-delen av sinusvågen och bara belasta i de lägre nivåerna (dvs tänd i framkant och i bakkant istället för att ha en ren bakkantstyrning). En annan fördel är att peekspänningen inte behöver bli lika hög vilket minskar risken för överslag internt då ditt värmeelement bara är godkännt för 110V så du skall bara ha 110V RMS trots att du inte kan ha det påslaget ens 50% av tiden då kommer peekspänningarna att bli högre, men om du "tål" den risken så...
Det är väl ändå en fruktansvärt dålig lösning, risken för att det skall börja brinna eller att någon blir stekt är oerhört stor.
Det finns bara tre sätt:
Skaffa ett 230V element.
Skaffa ett element till och seriekoppla.
Skaffa en transformator 230->110V.
Varför då?
Förklara dig ingående, vari ligger riskerna?
Uppgiften är ju betydligt enklare än att bygga en primärswitchad nätdel t.ex.
Jag hade utan att tveka gort på detta sätt, det är enkelt och okomplicerat. Om sedan TS har kunskap och kapacitet att göra det är en helt annan fråga. OM styrningen går fel så kommer säkringen (eller ett motorskydd som är snabbare i sin funktion) att lösa ut innan permanenta skador uppkommer, i just detta fall kan man med fördel använda sig av en snabb säkring då lastens olika betenden är enkla att identifiera. En JFB/RCD skyddar enkelt mot jordfel.
Att det sedan inte är "rätt" sätt håller jag med om, och att den mest lämpliga lösningen är att ta smällen och handla ett element avsett för 230V.
TomasL: Så du sågade en teknisk lösning såsom "en fruktansvärt dålig lösning, risken för att det skall börja brinna eller att någon blir stekt är oerhört stor" utan att veta alla förutsättningar.
Låter som om du har hämtat en hel del av din retorik från jätte bebisen i väster...
Det är inget fel på den tekniska lösningen som sådan, möjligen hur den genomförs, men det är en helt annan sak och det tar du inte upp.
Det kanske är så enkelt att du inte skulle klarat av att konstruera något sådant och det är därför du sågar lösningen...
Tyristor för att styra effekt ja, på en apparat som klarar full nätspänning, men aldrig någonsin för att begränsa spänningen på en nätansluten apparat, bara för att apparaten inte klarar nätspänningen.