CAN bus

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
dangraf

CAN bus

Inlägg av dangraf »

Hej! är det någon som använt sig av CAN?
Jag försöker få igång en CANbus, men lyckas inte särskillt bra.

Jag använder mig av C18 och CAN rutinerna från AN738 (finns att ladda ner från microchips hemsida). MEN det vill inte riktigt fungera. det finns nämligen några frågetecken för mig.

Processorerna verkar inte ens vilja bli redo att skicka eller ta emot meddelanden. (CANIsTxReady()) fastän jag följer färdiga exempel.

så jag undrar ganska simpla saker. skall TX vara kopplad mot RX på den andra processorn? för så har jag kopplat iaf..

Någon som fått igång på mitt sätt eller på annat sätt?
all hjälp tages emot med stor tacksamhet.

MVH Daniel Grafström
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Efter som det är en buss och inte en port. ska det nog vara RX - RX och TX - TX eller vad de heter. Det är en balanserad komunikation.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Du ska ha en driv krets till enheterna som exempel PCA82C250....
Annars så kommer den inte att fungera...
dangraf

Inlägg av dangraf »

hmm. då är det nog det som e fel. trodde att drivkretsen satt i microprocessorn :-( kör 18f248
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är nog mitt råd fel det också. Läs databladet det brukar stå mycket nyttigt där.
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Om du bara skall kommunicera mellan två processorer och bara tänker använda dig av canprotokollet och ttl-signaler, borde det räcka med ett motstånd mellan tx och rx för att få återkopplingen.
Om du skall diskutera med andra can-enheter måste du använda en candriver för att få rätt nivå på signalen.
dangraf

Inlägg av dangraf »

okej. det e ju bra att veta. vart går gränsen? är det helt omöjligt att koppla in 3? är det fortfarande rx-rx och tx-tx som gäller?
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Med en candriver tror jag att gränsen ligger på 30 enheter.
Om du kör med standard TTL-nivå så vet jag inte, men tre borde väll inte vara omöjligt...

Bild
Om du ser på erixon PCA82C250, så har CAndrivern en direkt återkoppling till rx, detta tycker jag att du borde klara med ett motstånd.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Efter som CAN både sänder och lyssnar på samma buss samtidigt bör man nog ha en intefacekrets. För att krockar ska funka som de bör.
Skriv svar