CAN bus
CAN bus
Hej! är det någon som använt sig av CAN?
Jag försöker få igång en CANbus, men lyckas inte särskillt bra.
Jag använder mig av C18 och CAN rutinerna från AN738 (finns att ladda ner från microchips hemsida). MEN det vill inte riktigt fungera. det finns nämligen några frågetecken för mig.
Processorerna verkar inte ens vilja bli redo att skicka eller ta emot meddelanden. (CANIsTxReady()) fastän jag följer färdiga exempel.
så jag undrar ganska simpla saker. skall TX vara kopplad mot RX på den andra processorn? för så har jag kopplat iaf..
Någon som fått igång på mitt sätt eller på annat sätt?
all hjälp tages emot med stor tacksamhet.
MVH Daniel Grafström
Jag försöker få igång en CANbus, men lyckas inte särskillt bra.
Jag använder mig av C18 och CAN rutinerna från AN738 (finns att ladda ner från microchips hemsida). MEN det vill inte riktigt fungera. det finns nämligen några frågetecken för mig.
Processorerna verkar inte ens vilja bli redo att skicka eller ta emot meddelanden. (CANIsTxReady()) fastän jag följer färdiga exempel.
så jag undrar ganska simpla saker. skall TX vara kopplad mot RX på den andra processorn? för så har jag kopplat iaf..
Någon som fått igång på mitt sätt eller på annat sätt?
all hjälp tages emot med stor tacksamhet.
MVH Daniel Grafström
Om du bara skall kommunicera mellan två processorer och bara tänker använda dig av canprotokollet och ttl-signaler, borde det räcka med ett motstånd mellan tx och rx för att få återkopplingen.
Om du skall diskutera med andra can-enheter måste du använda en candriver för att få rätt nivå på signalen.
Om du skall diskutera med andra can-enheter måste du använda en candriver för att få rätt nivå på signalen.