Eldriven trehjuling 2

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Nu är det immorn :)
Film!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ang. kylning, borde man inte kunna pumpa olja genom motorn som man kyler i en radiator med fläkt?

Innan någonting annat, så att jämföra en startmotor med en dator är kanske lite och ta i. :wink: Visst det kan kanske gå att kyla med olja men det jag tänker på är när oljan kommer mellan kolen och rotorn om det ändå blir tillräcklig kontakt så att 100-talet Amp kan flyta. Sedan så är det inte helt säkert att lacken på koppartrådarna håller för oljan, men det bör den nog göra och om inte annat så ialf en tid. Sedan så måste du ju göra den tät så att ingen olja läcker ut och det innebär packningar och en del jobb.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Tjoho, vilken lyckodag! Jag hittade en 3/8"-nyckel längst ner i en gammal bortglömd verktygslåda, så jag slipper åka till Biltema :D
Har kikat inuti motorn, det verkar inte så svårt att fixa oljekylning till den. Vill man ha det 100% tätt så blir det väl lite pill, men det gör inte så mycket om det läcker ut någon droppe ur axelgenomföringen ibland...
Kan ju testa att bara fylla motorn med olja först, för att se om det blir tillräcklig kontakt mellan kolen och rotorn...
Det var permanentmagneter i denna motorn förresten, inga elektromagneter i statorn, så all värme kommer från rotorn..
Och kolen satt på ett lite annorlunda sätt... I alla motorer jag sett innan så trycker kolen "runt omkring" rotorn, men här tryckte de mot rotorns kortända.. Så det var lite lättare att montera ihop den igen...

"att jämföra en startmotor med en dator är kanske lite och ta i"
Tja, det är ju elektrisk ström i båda, tänkte mest på att det inte blir kortslutning med olja, men det är ju ganska självklart när man tänker efter :P Och att det inte rostar heller, som det hade kunnat göra om man fyller den med vatten... :roll:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Vilken olja är lämplig? Vanlig motorolja? Den bör ju vara så tunnflytande som möjligt.. Dels för att inte bromsa motorn, och sen för att inte bilda en oljefilm mellan kolen och rotorn... Hmm... Vanlig motorolja kanske är lite väl trögflytande då...
Jag har 10W-40 semisyntetisk och 15W-40 mineralolja... Även 10W är nog lite väl trög..
Nån som känner till nån bra väldigt tunnflytande olja?

edit: Eller är det 15W som är det med lägst viskositet kanske?
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Fast luftkylning vore ju mycket enklare förstås... Bara det kyler tillräckligt bra...
Vad tror ni om t.ex. en sån här: http://www.clasohlson.se/shop/store/pri ... AGID=18807 ?
Synd att det inte står vad den har för luftflöde..

edit: Nu har jag köpt en sån, ska se om det går att montera den på något bra sätt...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Då motorn förmodligen har ett lågt varvtal, skulle dock velat höra för att bedöma men det kvittar, så kan det ev fungera med 10/40 olja som jag tror är lite mer lättflytande än 15/40. Men denna 10/40 olja är nog ändå för trög. Viskositet i klass med bromsolja är nog mer som det skall vara, är ju nästan som vatten. Har för mig jag sett 5/15 olja en gång och den var nästan som vatten. Typ bromsolja.

Men oavsett olja så kommer det ändå att bli en film mellan kolen och rotorn, det är oundvikligt när hela motorn badar i olja.

Det är en startmotor och har permanentmagneter? Det har jag faktiskt aldrig varit med om. Var kom den motorn ifrån för något?

Om ytterhöljet blivit så varmt av värmen från rotorn så kan du kanske då tänka dig hur varm rotorn är. :) Men så länge det inte ryker så.

Roligt att du hittade en nyckel till skruvarna. :)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

"Det är en startmotor och har permanentmagneter? Det har jag faktiskt aldrig varit med om. Var kom den motorn ifrån för något?"
Förmodligen från en utombordsmotor, det står Mercury på den..

"Men så länge det inte ryker så."
Inte ryker? :) Jodå, det rök allt lite när den blev sådär totalöverhettad... :) :oops: Men det är ingen kortis i några lindningar eller nåt (som jag kan tänka mig att det kan bli om lacken smälter "för mycket"), och den verkar fungera som den ska.. Ska försöka montera luftfläkten imorrn...

Inte konstigt att motorn blev varm innan, den var ju helt tät, inga hål nånstans, och inga kylflänsar eller nåt sånt öht. på utsidan... Borde bli lite bättre nu... :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan inte skada med lite hål. :)

Kan ha rykt då olja och skit blev varmt som satt på lindningarna kanske, kan ju förstås möjligen varit lacken på lindningarna med.

Mercury, ja det låter ju onekligen som en båtmotor. Så det kan ju då kanske räcka med permanentmagneter då det inte behövs lika mycket kraft i förhållande till en bilmotor, intressant.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Ja, en sak har man lärt sig under åren då man skruvat upp allt möjligt, nämligen att det troligtvis inte finns en enda känd ide som någon tillverkare inte testat i nån serie ;D
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

när kommer filmerna? :D annars kommer jag till dig och hälsar på :D hehe
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Hehe, tålamod :P
Innan jag kör mer vill jag montera luftpumpen för kylningen...
Hittade nån såndär flexibel el-slang och en 90-graders vattenlednings-skarvkoppling som passade bra för att koppla in luftpumpen, eftersom det inte finns plats att montera pumpen direkt bakom motorn (batteriet är ivägen).
Bild
Vinkel-kopplingen ska jag på något sätt montera i ett hål i plattan som motorns bakända sitter fast i..
Någon som vet hur man enklast fixar ett 21mm-hål när det största metallborret är 13mm förresten? Man kan ju fila upp ett 13mm-hål till 21mm, men det är extremt jobbigt... (Det vet jag efter att ha fixat hålet till signalhornsknappen på det sättet...)

Men för att komma åt att borra hålet i motorfästplattan var jag tvungen att ta bort ena bakhjulet.. När jag ändå höll på med det så tyckte jag att det var lika bra att fixa en bättre lösning för hjulfästet.. Innan hade jag bara tryckt på hjulen på axeln och svetsat på en stor bricka längst ut, men det blir ju lite jobbigt om man behöver ta loss hjulen då... :wink: Så nu tänkte jag fixa ett gängat hål i centrum av hjulaxeln, och sen en bricka som med större diameter än axeln och en skruv... Blev jättebra på ena hjulet, men på det andra råkade jag knäcka ett borr så att det fastnade i axeln, och det knäcktes precis vid kanten av hålet så att det inte gick att dra ut :doh: (Måste skaffa en lite mindre och smidigare borrmaskin som man kan använda till små 1-2mm-borr och sånt, den stora klumpedunsen jag har nu knäcker borr hur lätt som helst...)
Efter flera misslyckade försök att både få ut borret och t.o.m. att borra ett nytt hål "genom" borret som satt där, bestämde jag mig för att jag svetsar fast brickan som förut, och eventuellt vid ett senare tillfälle byter hela hjulaxeln... (eller möjligtvis halva om det går att skarva den på mitten på nåt bra sätt..) Isf. passar jag nog på att skaffa nya hjul också, de jag har nu har blivit lite vingliga (dock inte mer än att det går att köra med den) när kullagren av plast (:doh: (kulorna var dock av metall :roll: )) smälte lite vid påsvetsningen av brickorna...
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

jaja jag får la ha lite tålamod då :D men det hade inte var helt fel att se den IRL ändå, vi bor ju i samma stad iaf..

Tillbaks till Topic.

använd 21mm hålsåg för metall vetja.. det borde finnas... vi använde ett 91mm en gång på praktiken...
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Men "orka" köpa en hålsågsats på Classe eller Biltema för 400 spänn...
Så jag tog största borret och borrade "på snedden", alltså sätta borret i hålet och luta borrmaskinen så att hålets kanter blir "sneda", sen tog jag en plåtsax (ser ut som en blandning mellan tång och väldigt kraftig sax, alltså ingen såndär bänkmodell :) ) och körde ner i hålet (med klipp-ändarna "stängda"), tryckte ner den och vred runt med en skiftnyckel, för att karva bort "eggen" "mitt i" hålets kant.
Funkade bättre än jag trodde... Så nu är fläkten monterad, och motorn blir inte sådär fruktansvärt varm längre.

Och nu..... *trumvirvel* De efterlängtade filmerna! :D

http://rapidshare.de/files/24637198/MOV05953.MPG.html (~3.5MB)

http://rapidshare.de/files/24637519/MOV05954.MPG.html (~4.6MB)

Bild på fläktmonteringen:
Bild
(Ja, fläkten är bara monterad provisoriskt med lite ståltråd, ska fixa det bättre sen..)

Och topphastigheten är uppmätt med GPS; exakt 30km/h! :D
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Nice... :bravo:

Hur långt kommer man på ett batteri?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Haha, vilken cool dödsmaskin du har byggt! Skrattade gott åt videon där du swichade förbi och tutade. :whoho: Och gissningen av hastighet var ju inte helt fel den heller! =)
Skriv svar