Rörradioreparation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
swirve

Re: Rörradioreparation

Inlägg av swirve »

Lyfter denna tråden då jag också sitter med en 1563 V som jag försöker få liv i. Har precis bytt alla svarta wima-kondingar och några till, dock inte 2 st 1500V kondingar på 10nF samt en 5uF elektrolyt som jag inte hade. Behöver dessa verkligen vara 1500V?
Radion lever och kör jag FM med inbyggd antenn så får jag svagt distat ljud om jag maxar volymen.
Någon som kan ge en vägledning på vad jag bör titta på näst? Är det att byta 1500V kondingarna också? mäta upp spänningar och jämföra mot schema? nya rör?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om 1500-voltskondingarna sitter i nätdelen så bör de nya också vara det.
Vilken spänning är 5uF elektrolyten på :)
Distorderat ljud på högre volym, troligtvis EL84 som behöver bytas.
Är ljudet ok på normal volym?
swirve

Inlägg av swirve »

Då får jag byta de också... 5uf kodningen är vanlig 50v eller nåt sånt, missade den i beställningen från farnell.
Va lite otydlig, vid max volym hörs bara ett svagt ljud som dessutom är litet distat. Var köper man rör väst o billigast? EBay?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

1-Var på schemat sitter 1500-volts kondingarna?
2-Var ljudet lika dåligt innan du bytte kondingar?
3-Har du mätt spänningarna på EL84 så de inte är helt fel? Jämför med schemat.
file.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

630V räcker på (alla) kondingar. Kanske tom 400V är nog, men är det plastkondingar är de ofta specade ganska högt (630 - 1000V).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Eftersom den har ingång för skivspelare så är väl steg ett att prova att mata in en line-signal där och provlyssna hur det låter. Det avgör på ett ögonblick om felet ligger före/efter väljaren skivspelare/radio.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Får tacka för kopplingsschema och tips!

Efter att ha djupdykt i kanalen "Mr Carlson's lab" på Youtube ( https://www.youtube.com/channel/UCU9SoQ ... _3GxeteQPA ) blev jag inspirerad att gräva fram farfars systers gamla radio som varit i min ägo sen barnsben men slutade fungera under 80-talet. På något lyckligt sätt hade den undvikit skruvmejseldöden så nu ska jag se om jag kan få liv i den. Minns jag rätt blev den segare och segare att slå på så det stämmer in på kondensatorproblem, bytes dags för de flesta samt koll av motstånd sen kanske...
Skriv svar