Rörradioreparation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bäckman

Rörradioreparation

Inlägg av Bäckman »

Hej.

Jag försöker reparera en rörradio, närmare bestämt en Radiola 1563 V.

Innan jag började fungerade den ej, men efter byte av ett trasigt motstånd (benet hade gått av på något mystiskt sätt) runt slutstegsröret kom det ljud. Grammofoningången och AM fungerar bäst, men vid FM-lysning låter det illa; vid låg volym låter det någorlunda, vid lite högre volym blir det kraftig distorsion, höjer man volymen ytterligare sjunker distorsionen men är fortfarande hörbar.

I apparaten finns rören: ECC85, ECH81, EBF89, EABC80, EL84 samt EM 80.

Jag har provat att sända en sinuston och lyssna på den i Radion. Den kraftiga distorsionen verkar bara finnas när frekvensen är hög (några kilohertz). Mäter signalen in till volympotten så ser det ut att vara överlagrat 10,7MHz samt ca 100MHz.

Efter pinne 7 på EBF89 finns en kopplingskondensator kopplat till en filterburk, jag tror att detta är mellanfrekvensen. Signalen är på ca 10,7MHz men det ser också ut att finnas en del 100MHz kvar. Ska det se ut så här?
Mellanfrekvens.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg

Re: Rörradioreparation

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Först måste du besvara den dumma men ack så nödvändiga frågan:har du bytt kopplingskondensator?
Det är nämligen ingen ide att fortsätta diskussionen om inte den kondingen är utbytt.Och du får gärna kolla spänningar på anod EABC80 och katod EL84 efteråt så att vi kan utesluta LF-delen.
Här får du ett liknande schema så blir det lite lättare att fortsätta sedan.
Bäckman

Inlägg av Bäckman »

Tack för schemat! Precis vad jag behövde.

Jag har bytt en del kondensatorer tidigare, utan att det påverkade ljudet nämnvärt, och idag mätte jag några spänningar i apparaten. Jag har antecknat lite i schemat:
Schema med markeringar2.png
De kondensatorer som är utbytta är markerade med grönt.
De spänningar som jag mätte är antecknade med blå text.
R1 är ett motstånd som ser ut att vara utbytt, mot ett 100Ω.
R2 är ett motstånd där ena benet, konstigt nog, hade gått av. Innan jag bytte detta så fungerade apparaten inte alls.

Det verkar vara för låga spänningar på flera ställen. Är spänningarna orimliga eller inom den normala variationen?

EDIT: Vill också tillägga att apparaten verkar fungera bättre och bättre för varje gång jag sysslar med den. Dock så är det stundvis starka oljud på FM-bandet. AM, och grammofon fungerar bättre.
Senast redigerad av Bäckman 11 juni 2014, 16:50:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag skulle nog försöka få tag på ett nytt EL84.
Störningarna på FM-bandet kan vara lokala.
Det kan också bero på att MF-kretsarna inte längre stämmer med rörens åldrande.
Då blir det svårt att hitta rätt inställning (detektorn) på FM-stationen (brus o. distorsion).
Försök att få tag även på de övriga rören, om du vill förbättra känslighet/förstärkning i mottagningen.
Senast redigerad av SM7CZR 11 juni 2014, 15:25:03, redigerad totalt 2 gånger.
Bäckman

Inlägg av Bäckman »

Jag har tidigare provat att byta några av rören, dock mot begagnade rör. Min far har en hög med rör, så jag ska leta efter en uppsättning nya och prova.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Kontrollera spänningen på EL84 ben 9
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Jag har nya el84 och (Ecc85 om jag minns rätt) om det är av intresse? Rören är minst lika gamla som radion fast oanvända så klart.
Bäckman

Inlägg av Bäckman »

Oj, jag hade skrivit fel i schemat. Spänningen på El84 ben 9 är ca 209V.

Jag hittade ett nytt EBF89, och ett lite använt EL84. Resterande rör har jag provat att byta mot begagnade från en annan apparat. Tyvärr så låter den fortfarande illa.

el84: Tror inte att det är fel på EL84, men tack i alla fall!
Bäckman

Inlägg av Bäckman »

Det motstånd som jag markerade med R1 i schemat var ju utbytt mot 100Ω, istället för original 1.5kΩ. Jag bytte tillbaka till ett högre värde, och en del av oljuden verkar ha försvunnit.

Hur går man tillväga för att trimma apparaten? Jag har Frekvensräknare, oscilloskop, och en lista över trimpunkterna och dess frekvenser. Hur mäter man?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla lite på HiFi-forum efter en tråd som heter något i stil med "The neverending story". Där beskrivcer en kille hur han köper gamla rörapparater och fixar till dem.
Många goda tips och råd!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Bäckman skrev: el84: Tror inte att det är fel på EL84, men tack i alla fall!
Jag tänkte på katodmotståndet som var kaputt (som du bytte). Misstänkte att röret kund vara boven.
Spänningarna om kring röret var ju lite felaktiga.

Beträffande trimning så krävs det en svepgenerator utöver de instrument som du redan har.
Trim-mejselset som passar exakt till trimkärnorna.
Sen är det stor risk att trimkärnorna inte vill på samma håll som du eftersom de är vaxade på fabriken efter sluttrimning.
Jag har svurit många gånger över dessa timkärnor modell Philips.
De som har en mässingsskruv är lite bättre, men dessa spolarna ligger inte på 10,7 MHz utan på 455 kHz eller ditåt.
Det är ju FM-mottagningen som är problemet har jag förstått.
Jag gissar att Det är FM-diskriminatorn som ligger fel. Om du vill trimma den så tvår jag mina händer med tanke på kärnornas
dåliga gängor.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Bäckman skrev:Det motstånd som jag markerade med R1 i schemat var ju utbytt mot 100Ω, istället för original 1.5kΩ. Jag bytte tillbaka till ett högre värde, och en del av oljuden verkar ha försvunnit.

:tumupp:
Bäckman

Inlägg av Bäckman »

Är svepgeneratorn för att svepa en insignal till radion medan man mäter?

Så här ser det ut på en lapp inne i radion:
IMG_0001.png
Trimpunkt 23 har en fin mässingsskruv. Punkt 18 provade jag att skruva på lite fram och tillbaka. Alla andra punkter är fyllda med vax.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

HF-kretsarna skall du inte skruva på = 21-22-23.
Om det nu är allvar att du vill skruva på trimrarna så är det bara 10,7 MHz kärnorna nr 15-20 det gäller.
Helst bara detektorburken.
Men gör ingenting förrän du svarat på dessa frågor.
1- Har du svårigheter med att ställa in bra ljud på FM-stationer?
2- Har du hörbart brus på tomma frekvenser på FM?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om jag tolkar schemat rätt så är ju pin 9 på EL84 redan mätt till 209V.

Det vore dock intressant att veta spänningen på ben 7 på EL84.

Jag antar att siffrorna inom ringar är dc-strömmen på olika ställen. Det är ju lite mer jobb men absolut inte omöjligt att lossa någon punkt och seriekoppla in milliamperemeter.

Med 263V efter likriktarbryggan och specat 265V så kan man ju konstatera att nätdelen fungerar bra.

Rörapparater verkar vara lite luriga att mäta på eftersom spänningsmatningarna är såpass relativt högohmiga. I princip kan den för låga spänningen (209 ist.f. 235V) antingen bero på något fel kring EL84 eller något som lastar för mycket.

Tänk också på att dåtidens rörvoltmeter ungefär motsvarar en modern digitalmultimeter (eller de få analoga multimetrar som har elektroniskt ingångssteg). Om du mäter med en vanlig analog multimeter utan elektroniskt ingångssteg så får du för låga värden på de högohmigare kretsarna. Skillnaden blir nog dock inte så fasligt stor här, med en bra anlog mätare på 20kohm/volt och säg ett mätområde på 300V så blir lasten om jag räknar rätt flera megaohm och det borde inte kunna förklara 209V istället för 235V. Däremot skulle det mycket väl (speciellt vid ett lägre område) kunna förklara 50V istället för 70V.

Captain Obvious hälsar att det kan givetvis aldrig låta bättre om FM (och/eller AM) än vad det låter om grammofoningången.
Skriv svar