Vattenkylare som stör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Vattenkylare som stör

Inlägg av björn »

gokväll, det är så att jag har en vattenkylare på kontoret/mekrummet som stör framförallt stereon när den(kylaren) slår till och från.
Det blir höga knäpp ljud i högtalarna som är väldigt störande...

Även om jag har tex en mikrokontrollerkoppling som körs på labbaggregatet kan den resettas ibland, det kan ju lösas med en större kondensator för att buffra spänningen ett tag antar jag men det känns inte som om det är lösningen på problemen utan bara ett sätt att gå runt det.....

Finns det något man kan göra för att minska dessa störningarna på något vis?
Alla förslag är välkommna.

p.s Jag har inga uttag i rummet som går på någon annan säkring så att flytta till en annan säkring går inte.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vanligt fel
åtgärd, filter och avstörning
öppna kylaren och lägg det lämplig kondensator över termostaten

sätt gärna ett nätfilter till apparaten med
detta borde räcka
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En snubberkoppling kanske?

Googla på "snubber" och det kommer träffar. I essens är det ett motstånd i serie med en kondensator som kopplas över, i detta fall, matningsspänningen.

Detta är för att avhjälpa de störningar som finns vid frånslag. Störningar vid tillslag är oftast att spänningen sjunkar så pass att aggregatet inte hinner med, det enda som duger är att mellanlagra energi = kondensator modell fet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

funkar inte så bra med en fet kondensator på växelström för att minska startstörningar, man kan fula sig och öka impendansen mot nätet, men ökar man det för mycke startar inte kompressorn

ett lämpligt avstörningsfilter hjälper lite där men en mjukstart med ett ntcmotstånd för startströmmar kan göra underverk
Skriv svar