gokväll, det är så att jag har en vattenkylare på kontoret/mekrummet som stör framförallt stereon när den(kylaren) slår till och från.
Det blir höga knäpp ljud i högtalarna som är väldigt störande...
Även om jag har tex en mikrokontrollerkoppling som körs på labbaggregatet kan den resettas ibland, det kan ju lösas med en större kondensator för att buffra spänningen ett tag antar jag men det känns inte som om det är lösningen på problemen utan bara ett sätt att gå runt det.....
Finns det något man kan göra för att minska dessa störningarna på något vis?
Alla förslag är välkommna.
p.s Jag har inga uttag i rummet som går på någon annan säkring så att flytta till en annan säkring går inte.
Vattenkylare som stör
En snubberkoppling kanske?
Googla på "snubber" och det kommer träffar. I essens är det ett motstånd i serie med en kondensator som kopplas över, i detta fall, matningsspänningen.
Detta är för att avhjälpa de störningar som finns vid frånslag. Störningar vid tillslag är oftast att spänningen sjunkar så pass att aggregatet inte hinner med, det enda som duger är att mellanlagra energi = kondensator modell fet.
Googla på "snubber" och det kommer träffar. I essens är det ett motstånd i serie med en kondensator som kopplas över, i detta fall, matningsspänningen.
Detta är för att avhjälpa de störningar som finns vid frånslag. Störningar vid tillslag är oftast att spänningen sjunkar så pass att aggregatet inte hinner med, det enda som duger är att mellanlagra energi = kondensator modell fet.
funkar inte så bra med en fet kondensator på växelström för att minska startstörningar, man kan fula sig och öka impendansen mot nätet, men ökar man det för mycke startar inte kompressorn
ett lämpligt avstörningsfilter hjälper lite där men en mjukstart med ett ntcmotstånd för startströmmar kan göra underverk
ett lämpligt avstörningsfilter hjälper lite där men en mjukstart med ett ntcmotstånd för startströmmar kan göra underverk