47uF låter ju rimligt.
Mät storleken så kan du lista ut vilken kapselstorlek det är.
Sedan tar du så en med så hög spänning du kan hitta. Spänningsmärkningen på tantaler är ett jävla skämt.
Jo, om det är en tantal, så brukar de ju vara mer eller mindre vaporiserade.
Så jag undrar också varför TS tror att en till synes hel tantal är trasig.
Bilden är från det ena av två identiska kretskort (mottagare) som jag har. Det ena har en bränd likadan komponent så därför vet jag att den är paj.
Men det är alltså en tantalkondensator? 47uf och så hög spänning som möjligt? Vad är det för spänning på den på bilden då? Mäta storlek? Är det allt jag behöver tänka på?
Det beror helt på tillverkare, jag skulle snarare säga att ytmonterade tantaler allt som oftast är märkt på detta vis.
Det där är en tantal från tillverkaren AVX (den lilla trekanter är deras logga) och är sannolikt en 47uF 10V (A:et anger det) ur denna serien: http://www.avx.com/products/tantalum/sm ... aj-series/
TomasL skrev:Jo, om det är en tantal, så brukar de ju vara mer eller mindre vaporiserade.
Så jag undrar också varför TS tror att en till synes hel tantal är trasig.
och om de är varporiserade så brukar det tyda på att man kopplat + och - fel (polvänt alltså) och då är det inte sällan mer saker som gått sönder - tex logik och styrkretsar brukar inte gilla sådant...
Jag vet faktiskt inte vad som föranledde haveriet. En dag så slutade bara planet den satt i ta emot kommandon från sändaren. Bytte ut till annan likadan och insåg att där var problemet. Öppnade chassiet till sändaren och såg omedelbart den brända komponenten.
Jag menar inte o vara näsvis men det stod multiplier, inte divider. "uf" är väl microfarad lika med miljondels farad? Förstår i så fall inte hur man räknar...