LED på fäljar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Man får inte se ljuskällan.. Det gäller när man sätter neon och liknande ialafall.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kopplat på halvljus = Olagligt
Kopplat på helljus = Lagligt
Fast sken = Lagligt
Bilkande sken = Olagligt

Så koppla på helljust med fast sken så bör allt vara okej, tror jag.

Det är inte bara på "raggar rundor" folk kör på detta sätt har möt
2-10St på E14 här uppe, med resultat att jag trot att de kört med helljus
och földaktligen blikat till dem att blända ner, vilket har med för en
bilk med deras riktiga helljus & ljussjärnor i 10Sek :-x
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Hmm, jag må ha fel men var inte denna tråden till för att prata fälgar? Inte politik :wink: :wink:
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

jag kanske styrde tråden lite OT, men tycker ändå att det var relevant då han frågade om det var lagligt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är uppenbart lite rörigt vad dimljus är. Är det ett riktigt dimljus som är rätt ställs så ska det inte blända mötande. Men dessa 20W lampor låter mer som effekt ljus. Så ska inte dimljusen användas. Att man inte får kombinera med hjalvljsen är ju bara dumheter. Bara man kna blända av så att man inte bländar mötande så får man väl köra med vad man vill. Men tyvärr är det ju många som kör med bländanade "dimljus" även när det inte är dimma. dimljus ska lysa stakt lågt. Så att ljuset kommer långt fram utan att reflekteras i dimman i synfältet. De ska lysa under synfältet. Och då ska den inte blända mötande heller.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

OT: Tyvärr så är dimljus på de flesta nya bilar totalt _VÄRDELÖSA_ och fyller ingen annan funktion än rent dekorativt. Så varför inte bara sätta 5w lampor i dem som krävs för att de ska lysa upp och inget mer.

För övrigt är ju inte halvljuset så bra på nya bilar heller fortfarande efter 30 år så är det så gott som INGA bilar som slår en 140 eller 240 på fingrarna vad gäller ljusbild. Sen kan de komma med sina xenon och grejjer men i verkligheten så verkar sunt förnuft (som jag anser präglade volvos äldre modeller) råda bäst. Man tycker ju att med datordesign osv så bör man få bäst ljusbild, men icke.
Användarvisningsbild
morfar68

Inlägg av morfar68 »

Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

v-g: Men å andra sidan så har väl inga bilar så högt luftmotstånd som en 140 eller 240 ;)
Paraboloiden (z=x^2+y^2 tror jag) är ju den optimala, men eftersom moderna bilar ska vara så "slimmade" så är det ju svårt att få in en sådan reflektor.. så man får väl dra slutsatsen att lyset på dagens bilar tyvärr är en kompromiss.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

oJsan: Så fortsätter vi OT då. Precis så är det högt luftmotstånd är grejjen verkar det som! Men som jag skrev så tycker jag att man kan _TYCKA_ att lyset borde vara om inte bättre så minst lika bra. Reflektorn kan ju göras med hundradels precition numera så problemet torde vara att de helt enkelt struntar i problemet i stor grad. Nya V70 har hyfsat lyse medans tex mercedes har uruselt(halvljus) troligen har du helt rätt i att design går före funktionalitet vilket märks även på andra produkter.

Trist men så verkar framtiden bli.

En av de få tidningar som visar ljusbilden på halv/helljus är vi bilägare, jag personligen anser att ett bra halvljus är en säkerhetsdetalj. Vissa bilar är ju rent livsfarliga i mörker. Borde kanske ingå i EURO/NCAP :D
Skriv svar