Som rubriken lyder....
Jag är ingen guru på elektronik. Bara jämfört med pappa....haha! Så jag slänger ut frågan här!
Den trasiga batteriladdaren är till en truck. Den levererar max 24V, 40A DC. Tillverkaren är amerikanska Anpat och modellen heter AM24V40A2Z.
Jag har funnit felet, men är osäker på lösningen, vilka komponenter jag ska använda.
Felet är att en likriktardiod gått sönder, lossnat från sin infästning i kylplattan och därmed tappat kontakten.
Det kommer två kablar från sekundären på transformatorn. Respektive kabel går till varsin likriktardiod, sammankopplade via gemensam kylplatta. Båda dioderna är likadana och är märkta endast med 345070 0304. Sedan är positiv kabel ansluten i kylplattan som går direkt till batteriet som laddas. Negativ kabel kommer direkt från trafon, via amperemätare, till batteriet, så antagligen är strömmen bara "halvt" likriktad.
Till mina frågor.....Hur kraftig diod behöver jag och är ingången anod eller katod? Det är som sagt + som kommer ut via dioderna.
Jag tänker att förmodligen är det dubbla parallella sekundärlindningar som ger 20A var och därmed kanske en diod på 25A, vad tror ni?
Sedan är det ju bra att överdimensionera, så kanske två dioder på runt 40-50A / 100V minst?
Lite hjälp, tankar och idéer mottages tacksamt!

Hälsningar
/Matilda