I båten sitter ett tryckvattensystem för sjövatten, dvs - jag vrider på kranen och pumpen detekterar tryckfall och startar, jag stänger kranen och pumpen känner av att trycket stiger och stannar.
Mycket bekvämt.
Dock - skulle någon slang eller koppling haverera på trycksidan så pumpar pumpen snällt båten full med sjövatten.
Jag stänger av strömmen till pumpen när jag lämnar båten, naturligtvis, och även om jag sover ombord - men i övrigt är den på och om man seglar så skulle den kunna pumpa in hyfsat mycket sjövatten innan man märker något.
Så:
Kan jag bara detektera om pumpen drar ström eller inte så sitter redan en Arduino ombord och ansvarar för andra saker ... DVS - den skulle lätt kunna ta emot en signal att pumpen går och om den visat sig gå i exempelvis fem minuter så bryter den strömmen med ett enkelt relä.
Arduinon spänningsmatas från samma batteri som pumpen, via DC/DC omvandlare.
Eventuellt kanske jag skulle kunna våldföra mig på tryckströmbrytaren till pumpen och plocka ut en signal där - men det skulle kännas bättre om jag kunde detektera om den drar ström eller ej, mest för att ledningarna redan passerar där Arduinon sitter.
Vilket är det absolut enklaste sättet att göra det på?
Det måste vara enkelt för min tid att leka och labba är så sjukt begränsad

Så om det innebär att köpa en färdig modul så får det vara så ....
EDIT:
Denna pump: https://www.hjertmans.se/produkter/vatt ... max-29-12v