Köpte mig en (trasig) kopiator *lagad* [bilder]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Köpte mig en (trasig) kopiator *lagad* [bilder]

Inlägg av Greensilver »

Var på rundtur på ett ställe där jag kommer att ha firmans kontor med mera, ett företagscenter med gemensam reception, konferensrum med mera. Där stod en kopiator med en stor lapp "SKROTAS".

Va' tusan sa jag, ska ni skrota den?

Ja, den hade visst brunnit i nätaggregatet och firman som de hade serviceavtal med tyckte inte att det var värt att laga.

Av ren impuls så frågade jag om inte jag kunde få ta den istället, fick då numret till han som var ansvarig för lokalerna och allt var det var dessutom satta jag en ny lapp på maskinen, SLÄNG INTE RING MIG och så mitt mobilnummer. Någon dag senare ringde det. Det var servicekillen, jag frågade om jag kunde få maskinen billigt och han sa att jag kunde ta den för kaffepengar. Vilka pengar pratar vi om sa jag, ett par hundra? Ja det blir bra sa han. Så här i efterhand har jag insett att det kanske hade räckt med en kanelfläta men jag är nog ingen vidare affärsman och 200 kronor måste den ju vara värd.

Hur som helst nu har jag börjat kika lite på den, var ett helsike att bära upp i lägenheten. I den sitter en massa godis ser det ut som. Kontaktstycken, stegmotorer, knappar, solenoider med mera. I första läget skall jag se om den går att laga. Skall försöka plocka isär nätdelen och titta lite. Har ännu inte velat koppla in den eftersom de sade att den luktade konstigt och att det var därför de slutat använda den. Jag tror inte att den har brunnit. Det syns inget utanpå och den luktar inte det minsta - men vi får väl se. Det verkar vara en Canon NP1550.

Här kommer bilder:
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Greensilver 25 maj 2006, 20:25:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den kan inte ha varit rolig att bära, men det var det nog värt. :)
Om du inte får igång den så sitter det säkert massor med kul grejjer i.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nice. Hoppas du får igång den :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det där är väl varje skrotletares dröm... fullproppad med dyra komponenter :)

Men den funkar säkert, folk slänger alldeles för lättvindigt ibland.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Försök laga, det där en en riktigt bra kopiator, speciellt för 200:-.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vad kostar sådana här nya egentligen?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Nu fungerar den!

Började med att kika på nätaggregatet eftersom det sades att det hade brunnit. Hittade inget som såg skumt ut. Mätte lite men det fanns någon säkerhetsbrytare som gjorde att agget inte slog till om man hade maskinen isärplockad. Detta löste sig sedan genom att jag satte tillbaka "locket" ovanpå glaset.

Sedan jag plockat bort den plastpanel som sitter längs med ena långsidan hittade jag en liten remskiva på botten av maskinen.

Bild

Limmade ihop det med "sekundlim" mot brottytorna och förstärkte sedan remskivan med vanligt smältlim. På axeln som driver remskivan sitter ett stift som griper in i "plusset" på remskivan. Tyvärr var dessa spår väldigt sargade på ena sidan så jag fyllde igen hela klabbet med smältlim. På andra sidan lät jag ett spår vara kvar för stiftet. Detta innebar att jag fick montera skivan "åt fel håll" med flänsen utåt vilket komplicerade monteringen av drivremmen en aning men det gick ändå fint att få ihop.

Bild
Bild
Bild

Här ser man den lagade remskivan monterad på axeln. Det stora runda svarta är huvudmotorn som har ett svart fläkthjul monterat på motoraxeln. I andra änden sitter en växellåda som i sin tur driver remskivan.

Bild

Efter att jag fixat remskivan startade jag upp maskinen som då verkade göra någon självtest. Tryckte på startknappen men inget hände. Efter en stund startade den dock upp och drog genast en perfekt kopia! :lol: Fördröjningen berodde troligtvis på att den skulle värma upp en stund. Har också upptäckt att själv alocket är ganska avancerat då det automatiskt matar ner pappret till glaset. Har man flera papper så sorteras också kopiorna i en sorteringsmaskin som sitter i andra änden på maskinen. Verkligen en avancerad pryl. Skulle vara kul att konstruera en sådan. :P

Här är lite fler bilder för er som gillar teknik.
Bild
Bild
Bild

Detta ser ut att vara själva kontrollerkortet.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Riktigt kul att du fivk igång den, dom maskinerna var ruskigt dyra och gör RIKTIGT bra kopior om jag inte minns fel. Att den dessutom är komplett med arkmatning och sortering gör inte saken sämre :)

EDIT: Men fyfan för servicetekniker som dömmer ut en dyr kopiator för att ett kugghjul är sönder, och som dessutom hävdar att nätdelen är brunnen....
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Grattis! :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att du fick igång den! :)

Bra jobbat med remskivan! :tumupp:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Henry skrev:Vad kostar sådana här nya egentligen?
Ganska många tiotusingar, vet inte vad det här är för modell, men att ett företag lägger 100 000:- på skrivare och kopiator är inte ovanligt. Om man nu inte hyr.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Gött att du fick igång den! Jag förstår att du tänker behålla den.
Personligen hade jag nog dock lämnat tillbaka den (för kanske en diskutabel summa pengar), eller åtminståne sagt till att den fungerar igen. Annars skulle det för mig kännas lite som stöld.. Visst dom har dömt ut den som trasig men det är ju ändå.
Senast redigerad av Fritzell 25 maj 2006, 23:40:59, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Det är en Canon NP1550 med arkmatare och sorteringsenhet. Vad tror ni man kan få för den om man säljer den?

Funderade ett tag på att lägga ut den på tradera med startbud 1 krona.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

zeus: ok, gissade på att dessa typer låg på 5 siffriga belopp med minst en 2:a i början.

Hittade en liknande maskin på blocket som såldes för 3500:-. Så du kan kanske få någonting däromkring för din. Den på blocket verkar dock vara aningen mer avancerad med häftning och det var någonting mer tror jag.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Hittade en som bortskänkes i Stockholm, åk och hämta nollåttor! :)
http://www.blocket.se/vi/8301394.htm?ca=20_s
Skriv svar