Va' tusan sa jag, ska ni skrota den?
Ja, den hade visst brunnit i nätaggregatet och firman som de hade serviceavtal med tyckte inte att det var värt att laga.
Av ren impuls så frågade jag om inte jag kunde få ta den istället, fick då numret till han som var ansvarig för lokalerna och allt var det var dessutom satta jag en ny lapp på maskinen, SLÄNG INTE RING MIG och så mitt mobilnummer. Någon dag senare ringde det. Det var servicekillen, jag frågade om jag kunde få maskinen billigt och han sa att jag kunde ta den för kaffepengar. Vilka pengar pratar vi om sa jag, ett par hundra? Ja det blir bra sa han. Så här i efterhand har jag insett att det kanske hade räckt med en kanelfläta men jag är nog ingen vidare affärsman och 200 kronor måste den ju vara värd.
Hur som helst nu har jag börjat kika lite på den, var ett helsike att bära upp i lägenheten. I den sitter en massa godis ser det ut som. Kontaktstycken, stegmotorer, knappar, solenoider med mera. I första läget skall jag se om den går att laga. Skall försöka plocka isär nätdelen och titta lite. Har ännu inte velat koppla in den eftersom de sade att den luktade konstigt och att det var därför de slutat använda den. Jag tror inte att den har brunnit. Det syns inget utanpå och den luktar inte det minsta - men vi får väl se. Det verkar vara en Canon NP1550.
Här kommer bilder: