Jag har ingen lust att betala några större summor för disketter, men är de billiga så visst.lillahuset skrev:TDK MF-2HD formatterade för MS-DOS. Det står inget om 1,44MB men jag är ganska säker på att det är det.
Ersätta hårddisk med CF-kort/SSDdisk
Re: Ersätta hårddisk med CF-kort
- lillahuset
- Gått bort
Okej tecno,
Har inte orkat hänga med i alla trådar på sistone.
Har inte orkat hänga med i alla trådar på sistone.
Det fungerade inte med "normal".säter skrev:Jag får följande på "autodetect".Vilken ska man välja?Kod: Markera allt
SIZE CYLS HEAD PRECOMP LANDZ SECTOR MODE 7995 972 255 0 15500 63 LBA 8000 15501 16 65535 15500 63 NORMAL 7997 1937 128 65535 15500 63 LARGE
Det går inte att knappa in 5 siffror, max 4 siffror.
Vad menar du med "Autodetect"
Och man använder normalt LBA
Och vad är det du försöker skriva in?
IDE/PATA SSD på 128MB säljs nu för 0,95EUR. Tyvärr har jag inget gammalt moderkort utan LBA att testa med men CHS-parametrarna för manuell diskstorlek står i databladet i länken, går de att mata in då borde den fungera.
http://www.pollin.de/shop/dt/OTAyODkyOT ... 28_MB.html
Krävs en liten strömsladd också, hittar inte dessa just nu (kan vara slut) men det borde gå att lösa.
Har dipswitch för master/slave, 2x128MB i en maskin borde räcka gott för DOS och program.
Kod: Markera allt
Capacity Cylinder Head Sector Total sectors
128MB 500 16 32 256000
Krävs en liten strömsladd också, hittar inte dessa just nu (kan vara slut) men det borde gå att lösa.
Har dipswitch för master/slave, 2x128MB i en maskin borde räcka gott för DOS och program.
BIOS som detektar vilken typ av hårddisk man har.TomasL skrev:Vad menar du med "Autodetect"
Det är en 286a och den fixar inte detta automatiskt.
Man skriver in cylindrar sektorer mm.
Det var ju faktiskt otroligt billigt.swesysmgr skrev:IDE/PATA SSD på 128MB säljs nu för 0,95EUR.
Har du handlat av det företaget tidigare?
Vad är det för typ av kabel som krävs?
Jag har använt liknande kort till en gammal Hedenhein (fast köpt i Sverige och mycket dyrare).
Det var bara att prova sig fram i BIOS tills man hittade en kombination av inställningar som gav rätt totalstorlek. Fungerade direkt sen att formatera och skriva på kortet.
Det har en vanlig pata-kontakt så det är bara att plugga in på moderkortet. Om det är trångt kan man behöva en förlängningskabel.
Det var bara att prova sig fram i BIOS tills man hittade en kombination av inställningar som gav rätt totalstorlek. Fungerade direkt sen att formatera och skriva på kortet.
Det har en vanlig pata-kontakt så det är bara att plugga in på moderkortet. Om det är trångt kan man behöva en förlängningskabel.
Jag tänkte på spänningsmatningen.säter skrev:Vad är det för typ av kabel som krävs?
Jag tycker att kontakten påminner om en diskett-matning.
Kan det stämma?
Här finns kabeln att köpa, det ser ut att vara mindre än en floppykontakt och bara två pinnar:
http://www.ebay.com/itm/PQI-DOM-Disk-On ... 1252495189
http://www.ebay.com/itm/PQI-DOM-Disk-On ... 1252495189
Jo den är mindre, jag har några sådana där DOM'ar fast i andra storlekar.
Är väl inget som hindrar att man löder dit en sladd med lämplig kontakt i andra ändan dock, så skulle nog jag gjort.
Är väl inget som hindrar att man löder dit en sladd med lämplig kontakt i andra ändan dock, så skulle nog jag gjort.