Husqvarna Automower 310/315 versus 420...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Husqvarna Automower 310/315 versus 420...

Inlägg av PeterH »

Kommer troligtvis att köpa en automower i helgen och är i behov av lite input från kunnigt folk :D Jag funderar på en 420 mest på grund av kapaciteten, den har lite andra finesser också som exempelvis att den klarar lite brantare lutning och ställer klipphöjden elektriskt (inte nödvändiga finesser för mig men det är ju alltid kul med teknik). En annan sak som jag trodde skiljde var möjligheten att använda Husqvarnas app "connect", men jag såg att detta går att installera även på 310/315.

Min fundering nu är vad som egentligen skiljer klipparna (dom ser på pappret rätt lika ut förutom kapacitet 1000/1500/2200 m2) och detta får mig att tro att det "bara" är batterikapacitet som skiljer? Men jag gissar att det också finns en spärr i mjukvaran så att det inte ska gå så lätt att öka kapaciteten, frågan är om det på ett relativt enkelt sätt går att uppgradera mjukvaran i exempelvis 310:an så den tror att den är en 315 eller 420? Eftersom 420:n också har elektriskt inställd klipphöjd så gissar jag att det skiljer lite för mycket för att gå så långt som att byta från 3-serie till 4-serie?

Några tankar krig detta? En 310 kostar runt 13.500 SEK, en 315 ligger på 16.000 SEK medans 420:n går på 17.000 SEK (priserna är för rena maskiner så det tillkommer installationspaket, skyddshus och connect om man vill ha det, men det är samma pris för alla modeller). Så om det vore möjligt kan det vara intressant att trycka i mer batteri i en 310 för att hålla ner kostnaderna med ökad kapacitet :vissla:
Gimbal

Re: Husqvarna Automower 310/315 versus 420...

Inlägg av Gimbal »

Jag skulle gissa att det INTE går att uppgradera via mjukvaran utan en hel del inside information. Det är förmodligen bara att glömma. Klipparna säljs ju också under namnet Gardena och där är det troligen endast mjukvaran som gör de lite sämre än motsvarande Husky. Såsom längre "vilotid" mellan klippturerna och eventuellt också lägre gånghastighet?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nu kan jag inte just den men kan ta reda på det ni undrar senare idag. Har en kille som jobbar med dem och bland annat servar och fixar med dess programvara.

Men t ex på den jag har hemma så kan man byta programvara mellan dem "typ" Jag kan t ex byta programvara till den efter för att få den lite effektivare.

ett sätt att kolla vad som skiljer är ju att kolla på reservdelarna som motorerna. Kan skilja i klippmotorer och liknande. Men oftasat är det som sagt programvara + batteri idag som skiljer mellan många. Att bara byta batteri funkar på vissa medans andra fortsfarande inte riktigt utnyttjar det.

En sak som skiljer är spärren hur den ska beräkna storleken på gräsmattan. Dvs programvaran beräknar sig till hur mycket den behöver i form av tid för en viss yta. Dom kan t ex vara spärrade på 1500m2 medans storleken större är 2200m2. Det i kombination av batteri då. På många kan man däremot ställa en extra faktor som expanderar klippytan upp till 20-30% i regel (Funkar bra på områden utan massa hinder)

T ex har vi satt ut klippare som är specade till 3000m2 och max strax under 4000 på gräsmattor på 5000m2 utan några som helst problem...

Jag kan återkomma senare ikväll eller imorgon när jag pratat med honom om ovan.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Låter intressant, återkom gärna ☺
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag passar gärna på att flika in en näraliggande fråga till er med praktisk erfarenhet av automowers.

Hur bra/dåligt fungerar det att utnyttja klipparens nära max specad kapacitet?
Rent generellt brukar det ju vara dumt att nyttja en produkt till dess max specifikation. Men det skiljer ganska mycket pengar mellan en 420 (2200m2) och en 430X (3200m2) som skulle vara aktuella i mitt fall när jag har 2000m2 gräsmatta.

Jag nyttjar inte gräsmattan till lek och så, så jag tror inte att det gör mig något att den går när som helst under dygnet?
Resultatet behöver inte vara superslätt som en perfekt golfgreen. (Nu när jag klipper manuellt hinner det bli väl över 10cm innan jag klipper för det mesta)
Ytan är ganska fri från hinder på så vis att den är samlad i två stora sammanhängande ytor med en passage av c:a 4m bredd mellan områdena. På den största ytan står dock spridda träd c:a 10st.
En överdimensionerad klippare har väl sannolikt längre livslängd, men motiverar det prisskillnaden på 33% ? Skulle exempelvis kunna vara om den lilla håller 6 år men den stora 8 år? Dock är kanske dagens automowers är hopplöst omoderna om 6 år :humm:
Och framförallt kanske en större klippare klarar jobba vidare längre när batteriet blir slitet innan man måste köpa nytt batteri. Hur märker man att batteriet är för dåligt och måste bytas? Det är ju dumt om man måste byta batteri varje år för att en klippare ska klara max kapaciteten enl. spec.
Borre

Inlägg av Borre »

420 har större klippbredd tex.

Här står också lite information om dem, bland annat en jämförelse på klippkapacitet från manualerna.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9#p1240339 och inläggen framåt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kapaciteten beror väldigt mycket på gräsmattan, ett regnigt år då gräset växer bättre då har klipparen svårare att hinna med, så ta arean med en nypa salt.
Första åren hos mig gick det bra men fjolåret som var blött fick jag hjälpa till med manuell klippare.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Prototypen: vilken klippare har du och hur stor gräsmatta?
Hur ofta behövde du köra manuellt?

.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det hör väl inte hit egentligen men en 230ACX och många tusen m2.
Har funkat bra tidigare år men i somras hann den inte så ofta in bakom verkstan så det blev alldeles för lång där.
Kan ju vara så att batteriet håller på att bli lite trött.
Ska ställa om så den går ut efter guiden (som slutar bakom verkstan) ibland.

Protte
Skriv svar