Min fundering nu är vad som egentligen skiljer klipparna (dom ser på pappret rätt lika ut förutom kapacitet 1000/1500/2200 m2) och detta får mig att tro att det "bara" är batterikapacitet som skiljer? Men jag gissar att det också finns en spärr i mjukvaran så att det inte ska gå så lätt att öka kapaciteten, frågan är om det på ett relativt enkelt sätt går att uppgradera mjukvaran i exempelvis 310:an så den tror att den är en 315 eller 420? Eftersom 420:n också har elektriskt inställd klipphöjd så gissar jag att det skiljer lite för mycket för att gå så långt som att byta från 3-serie till 4-serie?
Några tankar krig detta? En 310 kostar runt 13.500 SEK, en 315 ligger på 16.000 SEK medans 420:n går på 17.000 SEK (priserna är för rena maskiner så det tillkommer installationspaket, skyddshus och connect om man vill ha det, men det är samma pris för alla modeller). Så om det vore möjligt kan det vara intressant att trycka i mer batteri i en 310 för att hålla ner kostnaderna med ökad kapacitet