MiaM's MEK6802D5E - 6802-enkortsdator - bygga ut?
Re: MiaM's MEK6802D5E - 6802-enkortsdator - bygga ut?
Fett!
Det där (eller iaf en del av korten) är en av de nyare SWTPC-burkarna, 6809-CPU o.s.v., och så har den sån lyx som floppykontroller (50-pol kontakt för 8"-drive:ar, men jag tror man kan göra adapter för att köra 5,25"/3,5").
Det är ju drygt 6 dygn kvar, men nuvarande läge på en tusenlapp är väl antagligen ett kap för en sån maskin.
Det där (eller iaf en del av korten) är en av de nyare SWTPC-burkarna, 6809-CPU o.s.v., och så har den sån lyx som floppykontroller (50-pol kontakt för 8"-drive:ar, men jag tror man kan göra adapter för att köra 5,25"/3,5").
Det är ju drygt 6 dygn kvar, men nuvarande läge på en tusenlapp är väl antagligen ett kap för en sån maskin.
- lillahuset
- Gått bort
I den här tråden finns en del som kan vara intressant: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=79576
Hur går projektet?
Hur går projektet?
Platis:
Lite väl med högre pris än jag gav för kortet
lillahuset: tack för tipset, har dock redan sett den tråden
Projektet har väl inte riktigt fått den tid det förtjänar :/
Lite väl med högre pris än jag gav för kortet

lillahuset: tack för tipset, har dock redan sett den tråden

Projektet har väl inte riktigt fått den tid det förtjänar :/
- lillahuset
- Gått bort
Välkommen i klubben! Att fullfölja är betydligt svårare än att påbörja.
Jag höll på en del med 68xx(x) för ~30 år sedan och minns faktiskt en del (kors i taket) så om det är något du undrar över kanske jag kan hjälpa till.

Jag höll på en del med 68xx(x) för ~30 år sedan och minns faktiskt en del (kors i taket) så om det är något du undrar över kanske jag kan hjälpa till.
Apropå 68xx! Trillade på denna sidan Dunfield 6809 Portable häromdan och ägnade faktiskt en stund att läsa igenom det, lite intressant! Till och med ett eget operativsystem, CUBIX ! 
Anspåkslöst yttre!

Anspåkslöst yttre!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej, hittade denna tråd nu .....
Jag har en del kort mm till ”Nya RT Datorn” (6809) liggande hemma sedan 80-talet.
Funderar på om jag ska slänga allihop eller om någon är intresserad av att ta över alltihop?
Det finns även en 19" låda till den, med bakplan, trafos, nätaggregat (fattas en 723-krets + likriktare).
Se bilderna med kort mm.
Korten verkar vara dessa:
817: Flex Controller
815: CRTC (Videokort)
814A: Minneskort?
812: CPU
?: Programmeringskort med 6 st 8-segment LED Displayer & Hextangentbord.
Löst i en påse ligger det komponenter till ett "KSC modem" (kansas city - kassettbandsmodem?)
En lös 5.25" diskett med Operativsystemet, FLEX 9 (ingen diskettläsare!)
Någon?
Jag har en del kort mm till ”Nya RT Datorn” (6809) liggande hemma sedan 80-talet.
Funderar på om jag ska slänga allihop eller om någon är intresserad av att ta över alltihop?
Det finns även en 19" låda till den, med bakplan, trafos, nätaggregat (fattas en 723-krets + likriktare).
Se bilderna med kort mm.
Korten verkar vara dessa:
817: Flex Controller
815: CRTC (Videokort)
814A: Minneskort?
812: CPU
?: Programmeringskort med 6 st 8-segment LED Displayer & Hextangentbord.
Löst i en påse ligger det komponenter till ett "KSC modem" (kansas city - kassettbandsmodem?)
En lös 5.25" diskett med Operativsystemet, FLEX 9 (ingen diskettläsare!)
Någon?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MicroMek 6 april 2017, 15:29:29, redigerad totalt 1 gång.
micromek: Illa coolt, det där får du ju bara inte slänga!
jag får ha-begär men är tillräckligt rationell för att inse att jag inte skulle ha tiden att göra nåt vettigt av grejerna, men det finns säkert någon som kan ge dom kärlek.
jag får ha-begär men är tillräckligt rationell för att inse att jag inte skulle ha tiden att göra nåt vettigt av grejerna, men det finns säkert någon som kan ge dom kärlek.
Det hexadecimala "användarinterfacet" är hur coolt somhelst.
Hej, javisst är det
jag gjorde nog så att just detta lades på ett eget "litet" kort, anslutet med bandkabel, så att det kunde ligga framför datorlådan !
/M

jag gjorde nog så att just detta lades på ett eget "litet" kort, anslutet med bandkabel, så att det kunde ligga framför datorlådan !
/M
MicroMek:
Oj!
Jag blir riktigt sugen på grejerna, jag tar mer än gärna emot dem!
Skickar ett PM.
Oj!
Jag blir riktigt sugen på grejerna, jag tar mer än gärna emot dem!
Skickar ett PM.