MiaM's MEK6802D5E - 6802-enkortsdator - bygga ut?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

MiaM's MEK6802D5E - 6802-enkortsdator - bygga ut?

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Bakgrund:
Jag köpte en Motorola utvecklings/demo-enkortsdator (köptråd: Cyberemils rensning [SÅLT]).

Det jag provat hittils har fungerat som det ska, d.v.s. det går fint att mata in hexkoderna för ett enkelt program, köra det (i full fart eller enkelstega). Förutom att tangentbordet och displayerna givetvis därmed fungerar så har jag också provmätt med voltmeter i "user PIA"-anslutningen, och det verkar hända saker på pinnarna om man sätter datariktningsregistren till utportar och skriver nollor respektive ettor till utgångarna. Med andra ord kan jag nog utgå från att hela kortet i övrigt också är friskt och att det inte döljer sig några oväntade överraskningar.

Expandera genom att löda direkt på kortet?
I längden är hex-inmatning av varje program ingen höjdare. Förvisso borde jag kunna ordna anslutning mellan en modern dators ljudkort och bandspelarportarna på enkortsdatorn, men det verkar som bäst halvkul.

I schemat (länk till jobbig sida med manual inkl schema) så finns det några komponenter som är tillval. 1K extra ram är redan fabriksmonterat på kortet (därav att den har ett E på slutet i beteckningen). Det finns också socklar för buffertar för adress+databuss till kantkontakten. Det finns även sockel för användar-rom, i manualen finns instruktioner för att använda 2716 samt två olika varianter av ännu äldre eprom (1k och 2k stora som kräver flera matningsspänningar). Det finns ett byglingsfält och det borde vara rätt enkelt att trolla lite där för att använda 2732 om man skulle vilja. Jag har både 2716 och 2732 liggandes plus en epromprogrammerare som verkar frisk.

Däremot finns bara olödda platser på kortet för RS232-interfacet som finns med i schemat. Det visade sig att i samlingen av blandat skrot så har jag (minst) två sådana UART-kretsar (6850 ACIA) som kan monteras enligt schemat. (Däremot har jag inte baudrategeneratorkretsen, men om jag räknat rätt så kommer jag få hårdkodat nästan 57600 baud om jag bara tar E-klockan rakt av, det kan nog få duga). I övrigt är det bara en kretskortsmonterad 25-polig d-sub, en 74LS00 och 1488/1489.

Är det en dum idé att montera dessa komponenter? Liksom saboterar jag samlarvärdet på enkortsdatorn? Den verkar inte så jättevanlig. Två ex verkar ha sålts på ebay på modern tid. Den ena för ungefär det pris jag gav. Den andra i ett paket med några andra ovanliga kort gick för tokmycket pengar, men då var det kanske de andra korten (nåt GPIB-interface för den här 86-pin-bussen, och nån orginaldiskett med nån mjukvara för nåt 6809-system, och nåt prototypkort för 86-pin-bussen)...
Jag har inte tänkt löda in nåt på prototypytan på kortet, det är dessutom ändå inte nåt som jag har något direkt behov av.

Halvhjärtat stöd från Motorola?
Jag har sökt runt en del på nätet, och det verkar som att det i stort sett bara finns instruktionsboken och någon ytterligare bok för det här kortet. För föregångaren MEK6800D2 så finns det ROM med monitor som går att använda med serieport, men det är annan typ av serieport och allmänt en del skillnader mellan MEK6800D2 och MEK6802D5. Undrar om det över huvud taget sålts några MEK6802D5 med serieporten monterad?

Hänga på saker på bussen?
Jag har ett par 62256 SRAM och ett par 28C256 EEPROM liggandes. Det känns väl som mer eller mindre självklara grejer att interface'a. Jag får väl fundera på hur jag ska avkoda adresserna. Själva kortet i sig tar upp de översta 8K av 64k-utrymmet (plus 128 bytes längst ned, som är internt i 6802-CPU'n, och som man byglar bort ifall man ansluter någon expansion). En variant är väl att låta RAM finnas på de nedre 32k, och låta endast 24k av EEPROM'ets 32k vara adresserbart. En annan variant vore kanske att avkoda t.ex. ett 1k-block som ligger precis nedanför de översta 8k, och använda det som "expansions-I/O", och där ha nån 6821 eller liknande vars utgångar kan användas för att bankswitcha. En annan variant är att ta de signalerna från några pinnar på "USER"-PIA'n på processorkortet. Annan lämplig grej att ansluta vore kanske att göra ett IDE/CF-interface. Oavsett om det blir externt eller till "USER"-PIA'n på processorkortet så ligger anslutning av en LCD-displaymodul rätt högt på "to do"-listan. Jag har ett par olika sådana liggandes.

Jag leker med tanken att bygga en videoutgångsgrej ungefär i stil med det som är byggt med logik på en Microtan 65. Jag har inte läst på helt fullständigt men har fått för mig att även 6800 har varannan "halvcykel" ledig på minnesbussen så att man kan göra vad man vill under denna halvcykel. (I princip kunde man kanske använda ett VIC-chip från nån Commodoredator, men det känns ju lite fusk).

Mjukvara?
Vad jag förstått så verkar det finnas ett OS som heter FLEX för 6800 (och 6809). Är det nån som har nåt att säga om detta?
Det verkar som om SWTPC är det företag som gjort en 6800-baserad dator som fått lite spridning. Det vore kanske en idé att försöka ge sig på att porta program skrivna för den burken. Framtidsprojekt...

Mekanik/låda
Just nu är kortet monterat på en aluminiumplåt och runt kortet är det en slags "sarg" monterad (som verkar vara av någon slags bakelitmässig plast). Detta funkar bra när man använder hex-tangentbordet och led-displayerna, men det får nog inte plats något anslutet på expansionsbussen och uttagen för bandspelare samt ev. framtida DB25-kontakt för RS232 går inte att använda när denna "sarg" är monterad.
Borde jag "snickra" ihop någon annan slags låda? En lite större byggd på ungefär samma sätt, kanske?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: MiaM's MEK6802D5E - 6802-enkortsdator - bygga ut?

Inlägg av Icecap »

Jag hade definitivt bytt låda (sparat originalet) och skaffat en edgeconnector om klarar jobbet. Allt påbygg hade sedan gjorts "utanför" enheten som plug-in.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Helst borde man väl bygga ett bakplan med några kortplatser, fast bakplanb med 86-pin kantkontakt med gamla 3,96-delningen är ju inte direkt något man hittar i bra-att-ha-lådan. En variant kan väl kanske vara att göra ett bakplan med en såndär äldre kantkontakt och i övrigt någon slags modernare kontakter. Det är ju dessutom inte alla pinnar som används, så något kontaktdon med klart färre pinnar skulle räcka. Kontakterna från en skrotad PC skulle kanske kunna fungera. Tyvärr är ju 6800-bussen inte särskilt lik en pc-buss, så det går inte att 1:1-mappa signalerna rakt av. (Fast man kan ju använda pc-bussens ledningar för A16 och högre för de 6800-specifika bussignalerna, så kan resten bli "rätt mappat" för en eventuell kontrollbussanpassning mot pc/isa-kort).

En specialare med kortet är att bufferten för databussen mot kantkontakten styrs så att den är aktiv vid adresser under 56k, så det är hårdkodat att 0-56k är externt och 56-64k är internt. Man blir alltså låst till olika adressområden beroende på var saker sitter. Det spelar väl ingen större roll ifall jag ändå skulle avkoda ett "litet" adressutrymme för extern i/o, men däremot så vill man nog helt klart nyttja "user"-eprom-sockeln direkt på kortet eftersom man då kan få 2-4k inom de översta 8k, ett adressutrymme som annars går till spillo. (Om man använder en 2732 som "user"-eprom och dessutom byter ut orginal-rom'et mot ett eget så kan man få in hela 6k eget rom inom "övre 8k"-området, om man nu skulle behöva).

En annan grej:
Jag har lekt med tanken att använda bandspelaruttagen för att skicka rs232-data. Ingången går nog att använda i stort sett rakt av (med rätt mjukvara och rätt polaritet på signalerna, och rätt dämpning före signalen går in o.s.v.), medan utgången kräver garanterat förstärkning...

P.S. nån som har nåt tips på nåt program för modern dator som (helst i realtid) kan sända/ta emot ljud enligt "Kansas City"-bandspelar-datalagrings-standarden? Det kan ju inte vara så svårt att skriva, ettor och nollor är antingen fyra 1200Hz-cykler eller åtta 2400Hz-cykler, och så tillkommer det givetvis mer detaljer.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har använt FLEX för både 6800 och 6809 på 80-talet. Hade disketter och manualer samt annat 68xx relaterat kvar tills helt nyligen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu har jag - mot Icecap's avrådan - monterat socklar och kretsar för 1488, 1489, 6850 och 74LS00.

Praktiska studier visar att UART'en inte fungerar med 899491,15kHz klocka in på kretsen, inte oväntat när databladet säger max 800kHz (fast det är ju inte jättelångt utanför specen).

IC29, en dubbel fyrabitars räknare, var bara nyttjad till hälften. Jag ledde in E-klockan på dess tidigare onyttjade halva, och tog långsammaste klockan ut från den kretsen som uart-klocka. Det ger 56218 baud, tillräckligt nära 57600.

(Om det inte hade varit så att den onyttjade grinden i uart-adressavkodningens 74LS00 hade jordade ingångar så hade jag nog gjort gjort en koppling som delar e-klockan med 6 för att kunna få 9600bps (och 600bps), men nu får 57600 funka bra).

Nu var det "bara" att skriva nån användbar mjukvara kvar :wink:

Jag har också lött på bygelpinnar för bygeln för att slå av processorns interna ram, som man måste göra för att kunna använda externa expansioner (som annars ger krock på databussen).

Vad gäller lådan så tror jag knappast den är orginal från Motorola utan något "hembygge" som gjorts då kortet var mer eller mindre nytt. Inget större samlarvärde direkt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det känns bra att du fick denna istället för att mitt bud vann, för isåfall hade den nog legat på en hylla nu, efter att jag lekt med den i 5min :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag trodde att det skulle vara halvstor risk att den blir liggande även för min del, men nu har jag iaf pysslat lite med den.

Jag har provat att korsassemblera lite, crasm finns bl.a. som Ubuntu-paket och kan bl.a. hantera 6800.

Hittils har jag bara gjort så att jag skrivit källkod med texteditor och sen tittat på skärmutskriften från assemblatorn och via hex-tangentbordet på kortet matat in det assemblatorn skriver ut på skärmen.

Jag borde verkligen ordna "kansas city"-data-på-kassetband-konvertering i modern dator och/eller fixa ett färdigt program för att ta emot hexdumpar via rs232 och bränna det i eprom. Steg två får kanske bli att hacka ihop något av kortets rom och/eller nån nedladdbar annan monitor.

(Ja, ska jag göra något lite mer seriöst med serieporten så vore det väl en förträfflig idé att ansluta interruptledningen från serieportkretsen, den är märkligt nog inte ansluten. Däremot har kortet hårdvara för att generera interupt från det inbyggda tangentbordet, rätt bra att kunna break'a körande program utan att behöva reset'a hela kalaset).

Sidospår: Jag har just plockat fram en grej jag köpt på loppis för gissningsvis ca 25 år sen, en såndär display som visar scrollande text på röda lysdioder, som förr brukade sitta i vissa butiksfönster och liknande. Den har hela tiden saknat sitt tillhörande tangentbord och var åtminstone då det begav sig ett litet mysterium. Några av kretsarna är slipade, men det är allt mer uppenbart att den använder 6802, 6821 och gissningsvis 2k statiskt ram. Eprom'et är inte slipat, 2732. Även det här kortet verkar för övrigt ha plats på kortet för en 6850 serieportkrets. Tyvärr har ett NiCd-batteri läckt, men det är ju ett mycket enklare kretskort än ett modernt datorkort så förhoppningsvis har det inte blivit någon o/svårreparerad skada. Lustigkurrarna har spegelvänt databussen mellan CPU och 6821, fast det beror nog mest på att kretskortslayouten blir enklare så (åtminstone om man som de gjort vänder CPU-kretsen ett halvt varv jämfört med 6821, eprom och ram).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kör spectravideo 328 kansas city modulation tro ? ..för Johan Winge släppte nyligen nya versioner av sina urgamla konverteringsverktyg, och passade dessutom på att släppa källkoden..

http://sourceforge.net/projects/svitools/
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Utan att veta så gissar jag att SVI kör med något snabbare format.
Det verkar mest vara stenåldersmaskiner som kör Kansas City.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kansas_City_standard

Å andra sidan är formatet rätt enkelt, en nolla är fyra cykler 1200Hz och en etta åtta cykler 2400Hz (eller om det var tvärt om). Hur datat i övrigt är organiserat på just det här kortet lär jag ju märka genom att prova att "spara" lite data.

Det småjobbiga är att kortet har de klassiska mic/ear-uttagen, vilket gör att signalnivån antagligen blir för svag om man tar linje/hörlursutgången direkt från ett datorljudkort och skickar in på ear på detta kort.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Verkar vara trevligt pyssel.
Det fick mig mig att surfa in på http://www.swtpc.com/mholley/index.html
och läsa lite om 6800.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Dog projektet? eller är det vilande?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är ju inte något som måste vara klart imorrn :wink:

Det jag gjort är ungefär att inventera vad för 6800-relaterade prylar som finns i bra-att-ha-samlingarna och så har jag funderat lite mer på exakt hur jag ska fortsätta. Det finns ju ingen given målbild eller plan så att säga.

En bra början vore dock att skriva nån liten kodsnutt som kan ta emot binärdumpar av lämplig sort via serieporten och skriva ut dem i minnet, och när den snutten är debuggad bränna den i ett litet eprom att ha i "user eprom"-sockeln. Det skulle nog underlätta rätt mycket framöver.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Tror "Allt om elektronik" byggde nån dator baserad 6802:an på 80-talet som körde flex! Byggdes med bakplan och europakort om jag minns rätt!
Jan Almqvist skrev:Jag har använt FLEX för både 6800 och 6809 på 80-talet. Hade disketter och manualer samt annat 68xx relaterat kvar tills helt nyligen.
Intressant berätta gärna mer!

Själv är jag lite intresserad av RT-datorn(radio&television) som presenterades i boken, Bygg själv nr 6 Datorer(1980). Har dock aldrig hört eller sett nån som byggt den dock! Med tanke på att den här boken fanns på varenda bibliotek en gång i tiden så borde det har byggts några iallafall! Systemet kunde byggas från mycket enkelt, ett cpu-kort+hex-tangentbord och maskinkod till fullt utbyggd med videoterminal och disk-drives ! Denna kunde köra FLEX eller FLEX9 beroende på vilken processor man valde, 6800 eller 6809!
Har nån den här boken till salu så är jag väldigt intresserad!
95-front.gif
Åke Holm var en av männen bakom datorn och många andra byggprojekt i tidningen radio&television, upprinnelsen till datorn var nog D2-kitet från Motorola.

Nån som vet mer?

Heathkit ET-3400 är också intressant om man gillar 6800!

Edit; Åke Holms hemsida, http://www.sm5cbw.se/index.htm, mycket intressant där!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hehe, den där boken minsn jag väl från biblioteket, lånade den säkerligen också, men den var nog på tok för hög nivå för mej på den tiden :)
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

Nostalgi! Den boken ligger någonstans i gömmorna. RT-datorn hade, vad jag minns, både 6800 & 6809 som man valde med en omkopplare. Själv byggde jag den nyare versionen kallad "Nya RT-datorn" som enbart hade 6809 och kom på förlängda europa-kort.
Skriv svar