Bilbatteri som haltar....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Re: Bilbatteri som haltar....

Inlägg av hanpa »

Jag har en gammal Saab 9-5 som mest gått kortare sträckor och har bara använts max ett par dagar i veckan i snitt. Har aldrig varit något problem men senaste vintrarna hade jag en del startproblem om jag inte underhållsladdade ibland (vilken man bör göra om man inte kör regelbundet). Men plötsligt en dag så var det helkört, antagligen en cell som totalhavererade. Det spelade ingen roll hur mycket jag laddade, batteriet var orkeslöst. Då jag bara har en bil så fick jag åka och köpa ett nytt batteri och ta det på pakethållaren på cykeln. Med facit på hand borde jag ha bytt långt tidigare. Så vänta inte för länge...

Om man generellt sett bara kör kortare sträckor så finns det laddare som man monterar i motorrummet så att man inte behöver öppna huven och ansluta utan det funkar med kabel typ motorvärmare.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Yeap att bli stående är inte skoj. Jag har reservbatteri i skuffen i värsta fall då jag flyger RC :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

Med kalciumlegerade batterier [1] behöver man laddspänning så hög som 14.7 - 14.8 Volt för att toppladda batteriet, och de kan vara ganska trögladdade även med den spänningen.

Den 'gamla' regeln inte högre än 14.4 Volt gäller för antimon-legerade blybatterier, men dessa är allt mer sällsynta idag även om de har excellenta återladdningsegenskaper.

Det finns hybridbatterier med både antimonlegering på negativa elektroden och kalciumlegerat på den positiva elektroden för att få lite fördelar av båda varianterna (och också dela nackdelarna) men de är nog ganska sällsynta och ingen skulle veta om man hade ett sådant batteri i fordonet.

[1] vilket >90% av dagens bilbatterier numera är, alla sk. underhållsfria blybatterier med gel eller fri elektrolyt är kalcium-legerade, AGM kan däremot vara ren-blybatterier med ingen eller bara väldigt lite legeringsmetaller och då kan laddas till över 15 Volt innan gasning.

---

Blir inte spänningen högre än typ 13.8 Volt på en nystartad, kall bil och med högre tomgångsvarvtal eller att man själv gasar till ca 1500 rpm inom någon eller ett par minuter, så har man antingen väldigt urladdad batteri, enormt stora förbrukare inkopplade samtidigt (sätesvärmare, EL-bakruta och i vissa fall elframruta (Ford) och full kupé-fläkt (bara den kan 20-40 ampere...)) eller så har man en generator som inte orka leverera ström och spänning i tillräcklig takt (nedslitna kol för släpringarna och dessutom kanske studsar pga. ojämnhet i släpringarna - det brukar bli värre och spänningen sjunker om man varvar motorn när man har det problemet )

Den andra delen är att kontrollera vid den typen av problem är att mäta över kabeln från generatorn till batteri att den inte har för mycket spänningsfall. - är det nära 15 Volt på B+ på generatorn men bara 13.8 Volt vid batterier så är det nog dags att titta på kabeln mellan... - och glöm inte jordflätan mellan motor, chassie och batteri. Är den rutten inne i kardelerna så kan det bli många väldigt konstiga och långsökta fel...
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Batteriet stod på laddning i natt. Laddaren visade fulladdat.
Gick inte starta bilen. Fick akut åka från jobbet för att hjälpa tanten kastade i ett nytt batteri, det gamla åker på tippen. Batterih*vete! Vill med detta känna att problemet troligtvis är batteriet :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vilket mycket väl kan bero på generatorn. Så det kan fortfarande vara vettigt att mäta upp den.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dessutom kan ett dåligt batteri knäcka en generator, och en dålig generator kan knäcka ett batteri, så man har ju sett en del cirkelbyten :)
beemwepaouer

Inlägg av beemwepaouer »

Innan du byter batteri, så kolla över alla grova ledningar och kabelskor kopplade mellan batteri, startmotor, generator, kaross å motorblock!

Att ha bra jord mellan motorblock och kaross och tillslut minuspol är livsviktigt för ett bilbatteri! Finns det ingen bra jordkabel kan det vara ide att sätta dit en extra! Jordflätor som ofta används är billiga men håller inte i längden, byt eller sätt dit en bra kabel istället!
Biltema har allt du behöver!

Sedan är det bra att kolla över kabelskorna på lite tunnare kabel mellan generator och pluspol. Samma här, är du osäker, sätt dit en ny!

Utan bra koppling mellan batteri o generator/motorblock får du inte över tillräckligt med ström på kort tid.
...och tillslut pajjar batteriet i förtid, pga den dåliga laddningen.

Byter du bara batteriet hamnar du i samma onda cirket pga dålig laddning!

Å sist, matarkabel mellan pluspol och startmotor, samma som ovan!
Med tillägget att batteriet kan vara bra laddat, men dåliga kabeln mellan pluspol och startmotor orkar inte leda fram tillräckligt med ström.
Skriv svar