Bilbatteri som haltar....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider

Bilbatteri som haltar....

Inlägg av EasyRider »

Hej!
Jag hoppas någon vill hjälpa mig.
Sambons bil har allt oftare startproblem. Batteriet är trött.
Gjorde en mätning idag:
Efter att bilen stått ett kort tag. (Den har endast blivit laddad via "körning" senaste 2 veckorna) Nu stog den 2 dagar. Batteriet är nere på 10.5 volt.
Med lite hjälp från min bil så fick jag igång den, Spänningen över batteriet vid tomgång var 2 st olika värden.
13.6V men även emellanåt 14.3 volt.
Gav lite gas ca 2500 varv. Spänningen över batteriet oförändrat.

Jag tycker över 14 är lite för hög spänning? Kan batteriet ha tagit skada av laddregulator?

Jag undrar mest om det kan vara något mer fel än gammalt batteri. Vill undvika att råka ut för att ett nyköpt batteri tar skada av t.ex. laddregulator el dyl.

Tacksam för alla svar.

/ M.
danielr112

Re: Bilbatteri som haltar....

Inlägg av danielr112 »

Många bilar går mellan 14-14.8v eller liknande idag. Nej jag tror inte det är problemet. Men mät istället när batteriet är fullladdat.

Vad som däremot snabbt tar skada är om det inte är laddat och det är kallt ute. Övh oladdade batterier.

Är det gammalt? Har du något som drar ut batteriet på bilen när den är avstängd?
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Sätter den på laddning över natten är bilen är hemma igen och gör en mätning då igen.
Enligt min Ctek laddare så når batteriet full laddning. Jag vet inte om detta är tecken på att batteriet kan vara OK eller om det faktiskt inte behöver betyda något, men lampan för fulladdat tänds på morgonen när det laddat över natten.

Jag har tyvärr inte hunnit titta på om vi har någon strömtjuv i bilen. '

Ålder på batteriet är oklar. Bilen köpt för ca 2-3 månader tillabaka. är en begagnad.

Tack
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Att laddaren säger att det är fulladdat säger inte mycket om batteriets faktiska skick. Kolla datummärkning på batteriet är mitt tips.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

EasyRider skrev:Jag har tyvärr inte hunnit titta på om vi har någon strömtjuv i bilen.
Det bör du absolut kolla upp.
Vad rör det sig om för bil?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Datumet säger inte heller mycket. Men att kolla laddningen är bra, det är lätt att mäta upp och man förstör snabbt ett nytt batteri om den inte funkar. Spänningen ska vara över 14V när batteriet inte är urladdat. Ofta runt 14,5V. Kyla förstör inte batteriet, det är snarare bra, så länge det inte fryser. Optimal förvaring är i frysen.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nej datumet säger kanske inte jättemycket men är dock ändå skillnad på ett 10 år gammalt batteri och ett som bara är ett par månader (Om det är skötts väl dvs)

Man kan döda ett nytt batteri på några dagar utan större problem.
svanted

Inlägg av svanted »

rätt...
även ett nytt batteri som blivit urladdat kan ha frysit sönder.
fulladdning och sen belastningstest berättar om det är ok.
i 9 fall av 10 är det fel på generatorn, när folk tror det är fel på batteriet.
så byter man batteri som laddas ur och fryser sönder.
kolla laddningen noga...
motor igång, på med hellyset och kupefläkt,
den ska hålla 14V,
mät helst med oscilloskop för att kolla diodfel.

har du bensin/dieselvärmare?
med dem kan man ha ihjäl batteriet fort, man måste köra flera mil för att ladda batteriet innan nästa dieselvärmarpass.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

EasyRider skrev:Sätter den på laddning över natten är bilen är hemma igen och gör en mätning då igen.
Enligt min Ctek laddare så når batteriet full laddning. Jag vet inte om detta är tecken på att batteriet kan vara OK eller om det faktiskt inte behöver betyda något, men lampan för fulladdat tänds på morgonen när det laddat över natten.
Jag har tyvärr inte hunnit titta på om vi har någon strömtjuv i bilen. '
Ålder på batteriet är oklar. Bilen köpt för ca 2-3 månader tillabaka. är en begagnad.
Tack
Är i samma situation. Köpte en begagnad bil i augusti och märkte inte att batteriet var dåligt förrän vintern kom med minusgrader.
Indikerar att batteriet är fulladdat efter några minuter, men det händer inte mer. Den går att starta men det är "på gränsen".
Skall köpa nytt batteri vilken dag som helst.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Mitt råd är att ladda fullt. Koppla ur batteriet. Vänta 24 timmar. Mäta spänningen. Om den är under 12.7 V är det nog inte mycket med batteriet.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varför inte börja med att mäta tjuvströmmen?
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Ett battei som helt enkelt har tappat kapacistet, blir oxo mycket snabbt att lada upp. Så om det snabbt uppnår full ledning är det ett tecken på låg kapacitet.

Jag har haft tre utbytt bilbatterier stående i ett halvår på undhållsladdning, eller stby spänning 13,8 V. Nu försöker jag genom urladdning mät kapaciteten, dvs Ah talet.
Det batteri som upplevdes som helt OK och som är nyast, håller omkring 30 procent av de 55 Ah de är märkt med. Bilen startar utmärkt med detta.
Ett annat håller 20 procent och det sista som jag laddar ur verkar hålla nära 80 procent v märkt Ah.
Möjligen har batterierna fått lite nytt liv efter en lång tid med 13,8 V.
Vid mina urladningsexperiment använder jag en 12 V 15 W glödlampa som drar 1,8 A. Dvs med 20 timmar över 12 V får vi någon i närheten av ett skapligt batteri.

Om batteriet självurladdar och är snabbt att ladda upp är de nog mer läge att ta fram plånboken och köpa ett nytt.

Dagens bilar startar väldigt fort och drar ur ganska lite ur batterit vid en start. Vad batterit behöver göra är att leverera en hög ström under några sekunder. Så även ett batteri med bara 20 procent kvar kan lätt starta en bil.
Man upplever sedan som att det väldigt plötsligt blivit kass över en natt nästan....

Att märka ett nytt batteri med datum är en bra ide då ser man att det gick i 5 år, vilket man får vara nöjd med, men man tror att det var förra året man köpte det. Detta med tid ni vet.....är inget som människohjärnan är bra på.

Roy
svanted

Inlägg av svanted »

värt att veta att på standard blybattrier är kapaciteten 0.5C vid en urladdning på 1C.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Något som är väldigt tänkvärt när det gäller bilar o dess batterier är, hur kör man egentligen?
Massa korta resor på kanske upp till en mil.
Ja då hinner inte bilen knappt bli varm. Du har full stolsvärme defroster på bakruta o speglar o fläkten på full fart.
Ja då är det ett faktum att batteriet inte klarar sig.
Tex Kia Ceed (Disel) som frugan har där vi kör med ett större batteri som skall ha bättre återuppladningsegenskaper (inte en motorvägssymbol på) måste jag ändå stöd ladda en gång i månaden på vintern.
Men den rullar 6 Km 2 ggr om dagen.

Man kan även tillägga att just denna modellen med disel har någon form av elektrisk förvärmning som äter massa ström. (Enligt forum. inget jag själv grottat ner mig i)

Batteriladdningen skall ligga mellan 13,6-14,8 om jag inte är helt ute o cyklar, Har för mig att 14,8 är verkligen max vad det får bli men mera normalt är 14,4.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Likadant med vår volvo. Kör vi bara t/r med stödvärmen på vintern ner till dagis så måste vi hjälpa till ibland. Nu börjar detta batteriet dock ge med sig och har nog inte halva kapaciteten kvar... Jag ska byta men tänkte försöka dra ut på det lite till...
Skriv svar