Ja, det är väldigt lätt men lite synd att inte utnyttja telefonen som "alla" ändå har. Det blir den billigaste och mest flexibla knappen. Flera kunder funderar på att bygga Andon-system där operatörerna använder sina telefoner. Figuren visar en tänkt Andon-applikation men ett trucksystem skulle fungera ungefär på samma sätt.mrfrenzy skrev:Vid arbetsstationerna behövs ju ingen app.
Bara köp enklaste möjliga plc med wifi och koppla X antal stora tryckknappar med lampa till.
Jan Almqvist kan säkert tipsa om hur man lätt kopplar det till hmi droiden som sitter i trucken.
Tända lysdioder på distans
- Jan Almqvist
Re: Tända lysdioder på distans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det beror ju helt på arbetsmiljön.
Om man jobbar med finmekanik i en någorlunda ren miljö så funkar mobil-andon.
För manuell svetsning och grovarbete vill man inte bära runt på en ömtålig telefon utan det ska vara stora knappar som kan manövreras med handskar och lampor som syns på avstånd.
Ni kanske skulle sälja nån färdigprogrammerad enhet med enkla in och utgångar som går att hantera direkt från hmi-UIt?
Om man jobbar med finmekanik i en någorlunda ren miljö så funkar mobil-andon.
För manuell svetsning och grovarbete vill man inte bära runt på en ömtålig telefon utan det ska vara stora knappar som kan manövreras med handskar och lampor som syns på avstånd.
Ni kanske skulle sälja nån färdigprogrammerad enhet med enkla in och utgångar som går att hantera direkt från hmi-UIt?
- Jan Almqvist
- FormerMazda
Huvudspåret för dig och din app..
Ok att du försöker kränga den till allt och alla, den har sin plats. Men gör det inte fånigt.
Som vi försöker förklara för dig så på en arbetsstation med svetsar och grova handskar med mera vill man inte ha en fipplig telefon. Oavsett vad den extra nyttan med den är.
Din app på en platta i en truck, absolut, där råder en annan miljö för användaren. Där tror jag på den.
Ok att du försöker kränga den till allt och alla, den har sin plats. Men gör det inte fånigt.
Som vi försöker förklara för dig så på en arbetsstation med svetsar och grova handskar med mera vill man inte ha en fipplig telefon. Oavsett vad den extra nyttan med den är.
Din app på en platta i en truck, absolut, där råder en annan miljö för användaren. Där tror jag på den.
- prototypen
Jo "alla" har ju smartphone, jag har provat två och sedan köpte jag en 600 kronors Nokia 301 som funkar bra för mig.
Nej, står man och svetsar då ska man nog inte fippla med en smartphone.
Protte
Nej, står man och svetsar då ska man nog inte fippla med en smartphone.
Protte
Snarare ett gränssnitt av den här modellen vid arbetsstationerna för att kalla på trucken 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Precis. Det var ju så jag föreslog tidigare.
När en gubbe tar med sig en slik knapp, talar han om för moderskärmen vart han håller hus och jobbar med vilket material. När han sedan trycker på knappen en gång tänds en liten diod. Om han trycker två gånger placeras anropet i priokön. Om det sedan är flera truckar så vet truckförarna hur stort gods och vart det skall transporteras. De får en lista på sin truckskärm med klartext. När truckföraren kvitterar körningen går det ett besked till övergripande system att detta jobb är avklarat!
Knappen kan ställas på laddning under natten eller helgen!
När en gubbe tar med sig en slik knapp, talar han om för moderskärmen vart han håller hus och jobbar med vilket material. När han sedan trycker på knappen en gång tänds en liten diod. Om han trycker två gånger placeras anropet i priokön. Om det sedan är flera truckar så vet truckförarna hur stort gods och vart det skall transporteras. De får en lista på sin truckskärm med klartext. När truckföraren kvitterar körningen går det ett besked till övergripande system att detta jobb är avklarat!
Knappen kan ställas på laddning under natten eller helgen!
För något år sedan snickrade jag ihop ett liknande system. Fast det bestod av arduinos med wifimodul. Knappar vid arbetsstationer var en sån där nödstopps liknande historia fast med en jätteknapp, lika stor som kopplingsboxen. Hittar tyvärr inget exempel på den nu. Men en arduino nano med wifimodul fick plats i knappen. Den matades med väggvårta för att slippa batterier.
I truckarna satt en plastkapling med lysdiod för varje arbetsstation, en summer för att påkalla uppmärksamhet och ett relä tänkt att kopplas till truckens varningsljus. Under varje diod satt en knapp för att acceptera och uppdraget. När en arbetsstation kallade på truckarna så började indikeringen för den stationen att blinka. När man sedan tog uppdraget så tryckte man på knappen för stationen och alla dioder gick över till fast sken. När ordern var hämtad kvitterades det genom att trycka på knappen i stationen igen.
Detta system kom till efter att IT ansvarig tröttnat på att köpa in nya truckdatorer hela tiden. Datorerna förstördes pga omild hantering och de kostar bra med flis. Inte helt ovanligt att det gick segt eller hängde sig och då satt en näve eller kniv rätt i skärmen.
Knappar bytte jag några enstaka under åren jag hade service på anläggningen.
I truckarna satt en plastkapling med lysdiod för varje arbetsstation, en summer för att påkalla uppmärksamhet och ett relä tänkt att kopplas till truckens varningsljus. Under varje diod satt en knapp för att acceptera och uppdraget. När en arbetsstation kallade på truckarna så började indikeringen för den stationen att blinka. När man sedan tog uppdraget så tryckte man på knappen för stationen och alla dioder gick över till fast sken. När ordern var hämtad kvitterades det genom att trycka på knappen i stationen igen.
Detta system kom till efter att IT ansvarig tröttnat på att köpa in nya truckdatorer hela tiden. Datorerna förstördes pga omild hantering och de kostar bra med flis. Inte helt ovanligt att det gick segt eller hängde sig och då satt en näve eller kniv rätt i skärmen.
Knappar bytte jag några enstaka under åren jag hade service på anläggningen.
-
Glycol79: Esp är "typ" en arduino med just wifi. Enklare kan det inte bli 

Jo jag vet, använder några till hemautomation. De var tyvärr inte påhittade när jag byggde signalsystemet. Skulle jag gjort det idag så hade valet varit självklart.
Jag letade faktiskt efter info om det gamla projektet igår på servern, men hittade inget av värde tyvärr.
Jag letade faktiskt efter info om det gamla projektet igår på servern, men hittade inget av värde tyvärr.
Intressanta förslag! Jag är överbelamrad med jobb och har inte tid att sätta igång just nu men det kommer (hoppas jag...). Men även fast jag inte är aktiv här så följer jag tråden med stort intresse!