[Kina laserskärare] Trasig laserrör eller trasig laser-PSU?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

[Kina laserskärare] Trasig laserrör eller trasig laser-PSU?

Inlägg av netrunner »

Jag tog under hösten det stora steget till att köpa en ordentlig kina laser. 40cmx100cm @ 80W
Laserröret som sitter i är 80mm x 1200mm och på 80W. PSU ser ganska proffsig ut jämfört med bilder från andra maskiner.

Efter att ha kört kanske 5 timmar drifttid så fick jag ett "fräsande ljud i 20 sekunder" (som en katt) och sen ... ingen mer laser stråle. Ingen stråle direkt vid röret. Speglarna hela. PSU:s testlampa lyser när den ska "aktivera lasern". :(

Säljaren förklarar hjälpsamt att det är ett W2 rör som jag ska ha men tänker nog inte hedra någon garanti. Feedbacktiden på Ebay är sen lång tid tillbaka slut.

Är W2 bara en kod för "W = andra generationen" och "2 = 80W"? Bör en tredje generationens S2 rör fungera lika bra?

Hur vet jag att om det är laserröret eller PSU som är trasig? Någon som kan ge tips eller idéer?

Nytt rör ligger på ca 6500kr+ så jag tänkte fundera lite innan jag köper ett.

Kan detta vara resultat av dålig jordning?

Jag har inte skyddsjord där jag kör maskinen. Tydligen är det några amerikaner på nätet som påpekar att det är viktigt med jordning. Plåtlådan har också två (2) extra plitar för jordning. Min stationära dator är ansluten till maskinen med USB (således delar dom jord) och den bör ju rimligen tvärdö vid minsta fel. Min gamla 40W laser gick i 4år+ utan skyddsjord och jag aldrig haft några el relaterade problem i lägenheten eller området... ?

:humm:
hawkan

Re: [Kina laserskärare] Trasig laserrör eller trasig laser-P

Inlägg av hawkan »

Det här fräsande ljudet du hörde, kan det ha varit nån typ av överslag?
En idé att testa är att ta en riktigt supertunn tråd och ansluta istället för lasertuben.
Tråden borde brinna av på direkten när du "startar lasern" om det finns liv i PSUn.

Jag vet inte det här med jordning, jag har iofs min jordad på ingången och
ramverket är också jordat så gott det går med de anodiserade profilerna.

Vad kan man mer göra? Testa med fungerande grejor, om du har tillgång till extra?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Visst kan det vara överslag. Några menar på att det är ett tecken på att laserröret har dött. Jag har ju inte haft det tidigare och inget har ändrats i lasern.

Det fräsande ljudet var bara kort stund. Nu är den helt tyst.

Har inte tillgång till reservdelar. Iofs kan jag sälja ett nyinköpt laserrör om det inte är den delen som är trasig. Ganska mycket jobb dock.

Det lutar nog åt att köpa ett nytt rör på vinst och förlust tyvärr.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har du följd ledningarna mellan laserrör och PSU?

Ljudet skulle få mig att tro att en ledning har fallit av.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tackar för tipset. Jag var också inne på det från början.

Hela lasern är nogsamt inbyggd i en bokhylla och att se baksidan kräver ommöblering av hela hobbyrummet.

Vad jag kan se så har jag en kraftig röd kabel och en väldigt tunn svart kabel (2mm kanske) till röret.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det går inte alls att se röret om det blir någon urladdning i det? Ljudet låter mycket som högspänning som urladdas mot något med lågt motstånd där det precis kan brygga över. Alternativt någon skyddsgrej i form av kontrollerat överslag, låter samma.

Tvivlar på att det skulle vara röret i sig.
Skriv svar