Laddade ner manualen till ett räkneverk som finns på marknaden:
http://www.lewmar.com/Lewmar-Files/Manu ... Manual.pdf
Kostnad 6 795 kr
De kör hjul som fungerar med både lina och kedja så det måste väl få vara nya huvudspåret.
Ett ytterligare alternativ som jag kommit på (hurra) är att kontrollera förhållandet mellan matningen och den spänning som läggs på IN- respektive UT-polen.
Såhär ungefär:
Ström läggs på UT-polen
längden på strömtillförseln mäts upp till 1 sekund
Den utmatade linan mäts till 20 cm
Förhållandet är då 1s/20 cm
sen räknar jag bara tidsperioden ström som läggs på respektive pol
Linräknare med arduino
-
Re: Linräknare med arduino
Förstår jag rätt att du har 5 meter kätting närmast ankaret och sen 40 meter lina?
Då kan du ju ha en induktiv givare som nollställer räknaren på löphjulet automatiskt.
När givaren slutar detektera metall så sätts räknaren till 5 meter och fortsätter räkna uppåt så länge motorn snurrar åt det hållet och vice versa.
Då kan du ju ha en induktiv givare som nollställer räknaren på löphjulet automatiskt.
När givaren slutar detektera metall så sätts räknaren till 5 meter och fortsätter räkna uppåt så länge motorn snurrar åt det hållet och vice versa.
Det finns små radarmoduler som detekterar dopplerskift, kanske funkar för att approximativt räkna fram hur mycket lina eller kätting som rör sig i en viss riktning. Kanske skulle gå med något optiskt också.
-
mrfrency precis, 10 meter kätting och 40 meter lina
Jag har för mig att induktiv givare endast har avsökning på 5-10 mm avstånd, jag behöver nog åtminstone 30 mm då kedjan linan rör sig lite.
Har du länk till någon bättre
Kan du utveckla din ide?
Jag har för mig att induktiv givare endast har avsökning på 5-10 mm avstånd, jag behöver nog åtminstone 30 mm då kedjan linan rör sig lite.
Har du länk till någon bättre
Kan du utveckla din ide?
Vad är syftet med mätningen? Hur noggrant behöver det vara?
I princip borde längden vara en funktion av hur länge du kör motorn i en viss riktning. Man borde då kunna märka upp kättingen/linan manuellt och sen köra och logga varje meter som funktion av tiden i bägge riktningar. Detta kan man översätta till tabeller som man sen förflyttar sig i över tiden med lämplig interpolation kring tabellpunkterna. Borde kunna bli bra nog. Ev. fel som ackumuleras kan ju nollställas varje gång du har allt inne, annars borde det i princip funka att som funktion av tiden och riktningen kunna räkna ut ungefär hur mycket som är ute.
I princip borde längden vara en funktion av hur länge du kör motorn i en viss riktning. Man borde då kunna märka upp kättingen/linan manuellt och sen köra och logga varje meter som funktion av tiden i bägge riktningar. Detta kan man översätta till tabeller som man sen förflyttar sig i över tiden med lämplig interpolation kring tabellpunkterna. Borde kunna bli bra nog. Ev. fel som ackumuleras kan ju nollställas varje gång du har allt inne, annars borde det i princip funka att som funktion av tiden och riktningen kunna räkna ut ungefär hur mycket som är ute.
finns lite större induktiva givare som klarar upp till 30mm avkänningsavstånd, fördelen med en sådan är färdig produkt som är vettigt kapslad från början
RS har mängder av givare att välja på.
Till exempel den här som har 75mm avkänningsavstånd och IP67.
http://se.rs-online.com/web/p/inductive ... s/0208134/
Bara att montera framför löphjulet på ett sätt så kedjan inte mekaniskt nöter på den.
Fördelen med löphjul istället för att mäta på motorn/drivhjulet är att det blir mycket exaktare vid eventuell slirning.
Till exempel den här som har 75mm avkänningsavstånd och IP67.
http://se.rs-online.com/web/p/inductive ... s/0208134/
Bara att montera framför löphjulet på ett sätt så kedjan inte mekaniskt nöter på den.
Fördelen med löphjul istället för att mäta på motorn/drivhjulet är att det blir mycket exaktare vid eventuell slirning.