Linräknare med arduino

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohanWsthlm

Linräknare med arduino

Inlägg av JohanWsthlm »

Jag vill hitta ett sätt att med hjälp av en arduino kontrollera hur mycket ankarlina jag matat ut respektive hämtat hem till ankarspelet. Tanken är att jag ska använda 40 meter treslagen tamp och 5 meter kätting.

Jag har googlat sönder det mesta kring RC-krets, oscilloskop, Hall effekt, induktiva sensorer, magnetometer osv.

Den lösningen jag kommit fram till bygger på att jag märker upp lindelen med metall i form av rostfri ståltråd i ett tygfodral. Jag märker linan varje meter med olika mängd ståltråd, såhär:

10 meter 20 gram stål
15 meter 30 gram stål
20 meter 40 gram stål
osv.

Frågan är hur jag ska konstruera min sensor, vad behöver jag för att fånga upp metallen och samtidigt avgöra hur mycket stål som passerar?

Jag tänker att jag måste skapa ett kraftfält, elektromagnetiskt fält (?) som störs av att det passerar metall inom 45-50 mm. Den störningen måste jag kunna avläsa. Störningen blir olika stor beroende av om det passerar 20 gram eller 30 gram.

Alla synpunkter är hjärtligt välkomna
Snap1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Linräknare med arduino

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vandrar inte repet för mycket för detta? Hur skulle det gå med små RFID brickor med vissa intervaller och död räkning däremellan från ett stödhjul!
Man måste ju iof registrera varje RF individ men hastigheten60 - 80 cm per sekund borde man kunna hantera.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ingen vettig väg att gå, kan du inte räkna varven på ankarspelet?

eller får du koda med ståltråd som du ville men ha en induktiv givare och räkna pulser, en per meter, men motorn får avgåra om det är upp eller ner
JohanWsthlm

Inlägg av JohanWsthlm »

Lasp skrev:Vandrar inte repet för mycket för detta? Hur skulle det gå med små RFID brickor med vissa intervaller och död räkning däremellan från ett stödhjul!
Man måste ju iof registrera varje RF individ men hastigheten60 - 80 cm per sekund borde man kunna hantera.

Vad menar du med "vandrar"?

Har kikat lite på RFID men jag tror att ankarspelet kommer krossa brickorna ganska snabbt dessutom är det inte så lätt att hitta en vattentät läsare som säkert läser på ett avstånd på 5 cm. De jag hittar så måste man lägga taggen dikt mot läsaren och därmed kommer det inte fungera.
JohanWsthlm

Inlägg av JohanWsthlm »

grym skrev:ingen vettig väg att gå, kan du inte räkna varven på ankarspelet?

eller får du koda med ståltråd som du ville men ha en induktiv givare och räkna pulser, en per meter, men motorn får avgåra om det är upp eller ner
Nej, varven på ankarspelet är inte tillförlitligt eftersom linan töjs och dessutom kan spelet ibland slira, dvs hoppar över några cm.

De induktiva mätarna jag hittat mäter bara 10-30 mm vilket inte duger. Dessutom tycks de jag kikat på vara av typen on/off och jag tror inte på att räknaren ska kunna hålla reda på alla ståltrådsbitar och räkna själv -1 eller +1 beroende på om jag kör upp eller ner.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Om töjningen är så pass stor att du inte får tillräcklig noggrannhet i mätningen, kan du verkligen få tillräcklig noggrannhet med fasta markeringar?

Att skapa ett magnetfält och känna av störningar kan mycket väl funka. Om du har en spole och en hall-effektsensor kan du t.ex. pulsa ett magnetfält med hjälp av spolen och mäta falltiden med hall-effektsensorn.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Är det inte bättre att bygga en metalldetektor och räkna pulserna ifrån diskreta placeringar av metall? Jag skulle gissa att det blir svårt att mäta skillnad på mängden metall. Om du har två sensorer kan du beräkna riktningen, om det nu skulle behövas.
JohanWsthlm

Inlägg av JohanWsthlm »

Töjningarna är nog inte så stora och dessutom kan jag sy fast markeringarna så att de inte flyttar sig.

Hall effektsensorn fungerar bäst med magneter som jag förstår det. Jag skulle eventuellt vilja göra tvärtom dvs skapa ett fält mellan två magneter. Som sedan störs av metallbiten.

Jag har också kikat lite på två stycken plattor på varje sida och låta dom fungera som kondensatorplattor. Här kan jag dock vara ute och cykla på riktigt.

Jag tycker verkligen det borde gå att få till det. De där elektromagnetiska fälten tycks ju vara riktigt könsliga mot störningar av metallföremål, dessutom borde man ju kunna skruva upp känsligheten med en amplifier.
JohanWsthlm

Inlägg av JohanWsthlm »

RDX* skrev:Är det inte bättre att bygga en metalldetektor och räkna pulserna ifrån diskreta placeringar av metall? Jag skulle gissa att det blir svårt att mäta skillnad på mängden metall. Om du har två sensorer kan du beräkna riktningen, om det nu skulle behövas.
Det kan mycket väl bli så till slut om jag inte lyckas hitta ett sätt att känna av om det är 30 eller 40 gram som passerar. Det handlar väl om att testköra många gånger för att se felprocenten. Skulle dock en läsning inte kännas av kan den ju justeras med kod. Dvs att efter 20 meter kommer alltid 30 eller 10 meter och inte 40 osv.

Men som sagt de där elektromagnetiska fälten är ju väldigt känsliga mot störningar så jag tycker det borde gå att få till, känsligheten går ju att skruva upp med en amplifier.

Har ingen aning om just 30,40,50 gram är rätt. Det blir ju att justera med tiden.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Istf att ha metallbitar längs repet skulle man kunna ha svarta o vita fält, målade med nån lämplig vattentålig färg.
Ex. 5cm vitt sen direkt 5cm svart och sen såna växlingar varje meter.
Optisk avläsning, något som känner av flankerna vitt-svart.
En id'e ?
JohanWsthlm

Inlägg av JohanWsthlm »

Det kan vara ett alternativ men jag tror inte på att måla eftersom det kommer nötas bort av mekanisk nötning och saltvatten.

Frågan är hur känsliga de där sensorerna är:

Om jag syr på en 3 cm röd markering som går runt tampen kam då fotosensorn uppfatta den. Räcker det med 1 cm, måste kanske testa...

Huvudspåret är dock fortfarande att störa det elektromagnetiska fältet.

Tack för alla idéer och synpunkter
Skogen

Inlägg av Skogen »

Hur ser ankarwinchen ut?
Om man har ett löphjul som trycker linan mot drivhjulet så borde inte löphjulet slira även om drivhjulet gör det.
Dessutom borde risken att slira minska.
Mycket enklare att mäta hur mycket ett hjul snurrar och åt vilket håll.
JohanWsthlm

Inlägg av JohanWsthlm »

Jag är inne på att skaffa en Anchorlift Barracuda Windlass 900w

http://www.anchoring.com/anchor-lift-ba ... dlass.html

Har faktiskt inte tänkt på ett löphjul som monteras en bit ut från ankarspelet.

Frågan är om man får till ett löphjul som löper lika oberoende av om det är kätting eller tamp/lina?

som sagt vill jag ha 40 meter tamp och 5 meter kätting
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Windlass är ju för kätting = inget slirande = enkelt att få till 'räknare'
JohanWsthlm

Inlägg av JohanWsthlm »

Det går absolut att köra bara kätting men även ankarlina/kätting-kombo. Den sistnämnda lösningen är mycket mycket tystare.

http://www.seasea.se/lina-kätting-12-7mm-45-5m

Har du tips på hjul som skulle kunna passa?
Skriv svar