Så var det dags för en uppdatering...
Projektet med min UVbox ses i princip som klart.
Mycket av det jag först köpte på Kjell fick jag byta; glimtändare och reaktorer pga att jag fått fel sorter. Tar 20 min att cykla dit och lite motion har väl aldrig skadat någon.
Det blev en hel del arbete med Dremeln +kapskivan för att strippa ner innehållet. Botten behövde göras plan så att rören kunde fästas bra. Har luktat bränd plast i rummet sen dess...
Ett hål i locket för LCD borrades upp och spackelpassades sedan för en bra passform. Hade jag väntat lite hade flickvännen (som läser Industridesign och har en hel verkstad) hjälpt mig med att fräsa, men jag var för ivrig. Blev bra i alla fall. Hål för potentiometern, med vilken belysningstiden ställs in (0:15 till 12:45 min) borrades också upp. Styrkretsen (timern) är byggd runt en Mega32, overkill... ja, men det var den jag hade hemma.
Hittade en plast som var blank som aluminiumfolie, fast inte så känslig för skrynklor. Klädde insidan med det.
Här spackelpassas hålet för LCD:n
Lackas hela lådan svart... mycket snyggare!
Så börjar bygget ta form:
Styrkortet samt nätagg (tog från skannern) 5 & 12 volt.
Lådan med locket stängt
Lådan med locket öppet
LCD och ratt för tidsinställning
Nedräkninng av exponeringstiden, både med siffror och grafiskt.
En bugg som finns kvar är att när timerkretsen bryter relät för att släcka rören, startar mikrokontrollern om. Blir en störning av något slag. Får skylla mig själv då jag glömde avkopplingskondensatorer runt MCU:n. Skall testa att slänga på det, kanske hjälper.
Men för att sumera; ett riktigt roligt projekt. Funderade dock många gånger under projektets gång (bla när jag för 4 gången satte mig på cykeln mot Kjell för att byta något) om jag inte bara skule köpa en färdgbyggd variant. Exempelvis Kjells förr en 500-600kr. Nu är jag glad att jag inte gjorde det.
Skall bli skönt att bara kunna fixa snygga kretskort när man känner för det.[/img]