UV-box med mikrokontroller

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

UV-box med mikrokontroller

Inlägg av DuckHead »

Inledde det efterlängtade påsklovet med ett projekt, en UV-box. Såg att Kjell sålde ett för 599:- men tänkte att det priset kan man nog pressa genom att bygga själv. Hmm, såhär i efterhand inser jag att det hade varit billigare att köpa ett färdigbyggt. Dock inte lika roligt! Fick tag i en gammal skanner model AGFA SnapSCAN 310 (50:-) och har rivit ut inanmätet med min dremel. Tjejen hade en stor fin gul plastskiva att använda som botten i lådan. Detta kommer bli klarare när lite bilder kommer in om någon dag eller två.
Använder 4st 8W rör samt en reaktor på 36Watt.
I locket kommer det att sitta en LCD och en potentiometer. Under locket sitter en AVR som samplar AD från potentiometern och omvandlar värdet till minuter & sekunder vilket presenteras på LCDn. På framsidan av skannern satt en fin knapp som skall användas för att starta belysningen, samt avbryta om man inte vill belysa hela den inställa tiden.

FRÅGA: Jag testkörde just min koppling... men inget hände. Har gått igenom med multimeter och kontakt verkar det vara. Kan det vara reaktorn? På reaktorn står det 1*36 eller 2*18 Watt. Jag har ju 4*8, vilket enligt mina beräkningar borde räcka. Blir det något synligt ljus av dessa rören?
:roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har ingen erfarenhet av det själv, men ett vanligt fel är att man har fel sorts glimtändare. Det finns två sorter; för parallella eller seriella kopplingar av lysrören. Jag har sett några trådar där folk fått fel sort, just i från Kjell.

Hur är lysrören kopplade?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ja det ska bli lila ljus, som jag inte tror är så nyttigt att titta på.

Dubbelkollat att du kopplat rätt? Med glimtändare och allt?
ZoM

Inlägg av ZoM »

Det låter som om felet ligger i reaktorn precis som du säger. Det är inte så att du fått tag i en reaktor som inte funkar till TL-rör?

Kul att återanvända gamlasaker. Jag hade faktiskt själv planer för en gammal Agfa-scanner med parallellkontakt, men frugan tyckte att tippen hade större användning för den.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Jag hade också problem med min uv-låda. Då var det glimtändarna det var fel på... Om jag inte misstar mig nu så är det rätt lätt att kolla, ta bara bort alla för utom ett rör. Om det lyser då så har du glimtändare som är single. Eller så kollar man på glimtändarna, det brukar stå på dom.

Kan även säja att det går med fördel använda såkallade "blacklight" rör. De filtrerar bort den farliga delen av uv-ljuset. Används vid klubbar osv. Har själv blacklight, funkar mycket bra måste jag säja.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Tack för alla snabba svar!
Det stämmer mycket väl att det står "singel" på dem. De jag köpte på Kjell hade artnummer 37562. Det finns andra med nummer 37564. Är det dem jag skall ha istället?
Kopplat har jag gjort enligt: Bild
Fast med 4 rör i serie.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Japp :)
37564 är det du ska ha...
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Stack till Kjell idag och bytte glimtändarna mot "den rätta sorten". Väl hemma bytte jag dem och satte i sladden.... inte ett jota hände.
Jag tror att problemet ligger i det som ZoM säger angående TL rör... enligt Kjells hemsida heter den reaktorn jag har Philips BTA. Kanske borde köpa två stycken Philips BTL och testa. Förstår inte skillnaden alls och hittar inget på nätet om det heller.
Får byta reaktor i början av nästa vecka.

GLAD PÅSK på er!!
:P
ZoM

Inlägg av ZoM »

Det verkar som om Kjell har haft vänligheten att lägga ut datablad på reaktorerna och på BTL-modellen framgår att den funkar bra till "TL-miniatyrrör". Se till att du får byta in dina BTA bara, så du inte blir blåst på pengar.
offe

Inlägg av offe »

Grrr... Hade precis uppgraderat uv-lådan med totalt 4 st lysrör (två gamla från tidigare låda) från Kjell och det lyser naturligtvis bara i "det gamla paret rör". Efter en snabb felsökning visar det sig att jag fått "single" tändare när jag handlade på kjell... Så nu blev det inga kretskort gjorda ikväll heller. Man kan ju bli galen för mindre!

"Jag är inte bitter"

/offe
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

När jag köpte mina tändare på kjell så fick jag också fel, man hoppas på att få det man beställer... men icke
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

UV-box med mikrokontroller (BILDER!)

Inlägg av DuckHead »

Så var det dags för en uppdatering...
Projektet med min UVbox ses i princip som klart.
Mycket av det jag först köpte på Kjell fick jag byta; glimtändare och reaktorer pga att jag fått fel sorter. Tar 20 min att cykla dit och lite motion har väl aldrig skadat någon. :)
Det blev en hel del arbete med Dremeln +kapskivan för att strippa ner innehållet. Botten behövde göras plan så att rören kunde fästas bra. Har luktat bränd plast i rummet sen dess...
Ett hål i locket för LCD borrades upp och spackelpassades sedan för en bra passform. Hade jag väntat lite hade flickvännen (som läser Industridesign och har en hel verkstad) hjälpt mig med att fräsa, men jag var för ivrig. Blev bra i alla fall. Hål för potentiometern, med vilken belysningstiden ställs in (0:15 till 12:45 min) borrades också upp. Styrkretsen (timern) är byggd runt en Mega32, overkill... ja, men det var den jag hade hemma.
Hittade en plast som var blank som aluminiumfolie, fast inte så känslig för skrynklor. Klädde insidan med det.

Här spackelpassas hålet för LCD:n
Bild

Lackas hela lådan svart... mycket snyggare!
Bild

Så börjar bygget ta form:
Bild

Styrkortet samt nätagg (tog från skannern) 5 & 12 volt.
Bild

Lådan med locket stängt
Bild

Lådan med locket öppet
Bild

LCD och ratt för tidsinställning
Bild

Nedräkninng av exponeringstiden, både med siffror och grafiskt.
Bild

En bugg som finns kvar är att när timerkretsen bryter relät för att släcka rören, startar mikrokontrollern om. Blir en störning av något slag. Får skylla mig själv då jag glömde avkopplingskondensatorer runt MCU:n. Skall testa att slänga på det, kanske hjälper.

Men för att sumera; ett riktigt roligt projekt. Funderade dock många gånger under projektets gång (bla när jag för 4 gången satte mig på cykeln mot Kjell för att byta något) om jag inte bara skule köpa en färdgbyggd variant. Exempelvis Kjells förr en 500-600kr. Nu är jag glad att jag inte gjorde det.
Skall bli skönt att bara kunna fixa snygga kretskort när man känner för det.[/img]
Senast redigerad av DuckHead 6 maj 2006, 21:16:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! :tumupp:

Verkligen bra passform på hålet för displayen!

Jag har en gammal scanner Mustek 600CP (tillverkad av Canon) som nog skulle trivas som UV-box.

Hur stor är ditt chassi invändigt/utvändigt?
Några värmeproblem?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Riktigt snyggt! Skulle verkligen heböva en sådan jag med. Har inte ens någon kökstimer så jag ställer en skål med vatten i mikron och sätter den på vald tid+5 sekunder och lägsta effekt. Sedan springer jag till andra sidan av köket och slår på UV-lådan. :lol:
offe

Inlägg av offe »

Riktigt trevligt projekt! Själv håller jag på och uppdaterar min gamla uv-låda som jag byggde för ca 10 år sedan med två uv-rör till för att totalt få fyra rör. Som jag nämnde ovan så blev det lite fel med kjells glimtändare och har inte kommit mig för att byta dem än. Kanske lika bra det, för nu när jag såg duckheads låda blev jag lite sugen på att även stoppa in en timer... Har googlat lite och hittat en del pic-lösningar, men det vore kul att se vad ni andra använder, t.ex. ser ju duckheads lösning väldigt trevlig ut!

/offe
Skriv svar